Bruk av Norges våpenskjold til logo

SkallaApe

New Member
Er det lovelig å redigere norges våpenskjold, og deretter bruke den som offisiell logo?

Våpenskjolden blir redigert ganske kraftig, og kun løven brukes.

Jeg snakker selvsagt om denne:

norway-coat-of-arms1.png

Si ifra om dere føler dere må se hva (et selvfølgelig ikkeferdig bilde) jeg snakker om..

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hadde jeg vært det hadde jeg tilpasset løven også bittelittegrann (f.eks. klørne og halen) - det er rett mange skjold med løve på (utenlandske altså). Da unngår du i størst mulig grad at din logo ligner for mye på norges våpenskjold.

Knut

Medlem
Privat bruk av riksvåpenet er forbudt når denne bruken er som kjennetegn eller på annen måte kan oppfattes eller misforstås som at det er et offentlig organ eller myndighet som opptrer. Riksvåpenet har som offentlig våpen en strafferettslig beskyttelse mot uhjemlet bruk, i straffeloven § 328.

SkallaApe

New Member
Tusen takk for svar! Setter stor pris på dem!

Bilde er på ingen måte ferdig (har også planer om å legge til/fjerne et par ting), og er bare en sketch.. Men:
kingsh.gif

Hva synes dere jeg burde forandre for å slippe problemer med loven?

hansson

Langveisfarende
Tror ikke løva i seg selv er noe problem slik du har tegnet den. Det er mer hvis du bruker den på svart eller rød bunn slik noen etater som politiet osv. bruker den, og puttet inn i et våpenskjold med krone. Hvis du putter dette inn i et våpenskjold som er så ulikt det offisielle at det ikke kan misforstås vil det ikke skape noe trøbbel. Men det avhenger jo litt hva du skal bruke det til også. Hvis vitsen er å lure noen til å tro at de er på en offisiell side har du problemer.

Topp