Bruk av faksimile

Demilio

Medlem
Noen som vet litt om loven når det gjelder bruk av faksimile i blogg?

Er dette lov? f.eks. om det er brukt i sammenheng med nyheten faksimilen er hentet fra?

TorsteinO

Art Director & grunder
det er ingen forskjell på å bruke det i en blogg og i noe annet medie, hvorfor skulle det være det?

Derimot er det viktig at du faktisk bruker det som en FAKSIMILE, som er noe helt annet enn å stjele et bilde. Et screenshot/bilde av den aktuelle siden/nyheten du omtaler, med kildehenvisning(!) er lov, å bare ta et bilde fra en side, enten det er med eller uten kildehenvisning, er ikke lov.

hansson

Langveisfarende
Faksimile er lov når det har direkte tilknytning til det du skriver om. Ikke få det til å se for stort og fint ut, dvs. en nettside eller deler av den gjengir du ikke i 100% størrelse, da begynner det å bli litt tvilsomt. Så lenge du skalerer en god del ned og merker bildeteksten med kildehenvisning og ordet "faksimile" (vel, det er nok ikke påbudt) så går det fint.

Du har også lov til å sitere direkte fra andre artikler så lenge det er vesentlig for forståelsen av det du selv skriver.

eplebiten

Medlem
Nå hadde jeg deltatt i en diskusjon på et fotoforum (lukket forum) om en spesifikk sak hvor det ble brukt faksimiler for å gjengi pressebilder, og i denne sammenhengen kunne Gisle Hannemyr fortelle: "Man har f.eks. ikke lov til å gjengi "verk som er skapt med henblikk på gjengivelse i aviser, tidsskrifter eller kringkasting" som faksimile (jf. åvl. 23 a)." Så pressebilder er unntatt regelen om faksimiler.

Her er hele paragraf 23a:

"§ 23a. Offentliggjort kunstverk og offentliggjort fotografisk verk kan gjengis i aviser, tidsskrifter og kringkasting ved omtale av dagshending. Dette gjelder likevel ikke verk som er skapt med henblikk på gjengivelse i aviser, tidsskrifter eller kringkasting. Opphavsmannen har krav på vederlag med mindre det gjelder dagshending knyttet til det verket som gjengis."

Når det gjelder andre bilder (altså ikke pressebilder), så er det tillatt å gjengi disse som en faksimile, men fotografen skal da kompenseres.

Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Bra presisering. Her må det være klart at en faksimile vanligvis er en gjengivelse av hele konteksten, der bilde, tekst osv. i en artikkel eller annen publikasjon gjengis under ett. Hvis man klipper ut kun bildet blir det en ren kopi av et bilde, og da er det et bildetyveri.

eplebiten

Medlem
Jeg tror jeg vet hvorfor TS spør om dette da vi diskuterte en spesifikk blogg hos bloggnorge. Det som bloggeren gjorde var å ta et skjermbilde av bilder på nettaviser (inkludert bildeteksten), og bruke dette som en faksimile. Dette er altså ikke tillatt.

Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
skjønner virkelig ikke helt at det er noen som faktisk tror at de sniker seg rundt loven ved å gjøre den slags tull

Vel, det er mange (også her på wf) som tyr til fikse løsninger på både det ene og det andre, så at slikt som dette foregår overrasker meg ikke i det hele tatt. Tenk bare på alle de (idiotene) som har latt seg lure av WGI, T5pc, osv.

Vi har hatt masse diskusjoner om f.eks gambling der folk bare "enn hvis jeg melder flytting til Malta...Kan de ta meg da?" og lignende tåpelige utspill.

Helse- og omsorgsdep kjører en TV-reklame nå for tiden bl.a på TV2 der de "opplyser gravide om at de ikke må ruse seg på alkohol under svangerskapet", noe man jo skulle tro var ganske selvsagt, men det var visst ikke det lenger, derav behovet for reklamen.

I denne diskusjonen kan jeg tenke meg at noen luringer kommer med "Ja, så man må ta et screenshot av hele nettsiden for å kunne kalle det en faksimile..... ja, men enn hvis min skjerm kun er 800x600px og jeg har et script i nettleseren som gjemmer alt unntatt bilder.... da vil jo min skjerm vise kun bildet og da må det jo være lovlig?"

picxx

WF 09
Bra det snart er jul.

julenisse.gif

Topp