Bruk av egne foto fra andres utstillinger

n0stra

Medlem
På en webshop trenger jeg bakgrunnsbilder for produktvisning. Jeg har slitt med å skaffe noen som er akkurat slik jeg ønsker. På stockphotosteder finner jeg svært lite og på gratissider finner jeg sjeldent i høy nok oppløsning, med utstnitt som er brukelig og med overflater som ikke er i bruk.

Jeg vurderer derfor å ta med meg kamera og stikke på noen interiørmesser/butikker og knipse bilder slik jeg ønsker. Utsnitt av en vegg hvor man ser hjørnet på en bokhylle eksempelvis.

Det jeg lurer på er lovligheten i forhold til bruken av disse. Jeg har ikke sett noe eller lest noe som skulle tilsi at det ikke er lov men jeg ønsker ikke å legge ut en nettbutikk med bilder som kan føre til problemer i ettertid.

Når et person tar et bilde på et sportsarrangement, eller knipser en formel1 bil eller er på bilutstilling er jo alt det man tar bilder av noe som et annet firma har stått bak samt har rettigheter på i form av design osv. Men det er jo fotografen som har alle rettigheter og inntekter ved evt bruk og salg av disse hvis man ikke har signert på en avtale før man ble sluppet til.

Vil bare være sikker. Noen innspill?

hansson

Langveisfarende
På sportsarrangementer, konserter osv. slipper man inn med spesielle akkrediteringer og ofte har man skrevet under på en kontrakt om hvordan bilder skal brukes/ikke brukes. Dette er arrangementer der arrangørene har interesse av å ha fotografer tilstede. Hvis du knipser inne i IKEA sine butikker vil jeg tippe de ikke er like happy med det, spesielt siden du ikke har spurt om tillatelse. Man spør alltid om tillatelse før man fotograferer inne i hus, butikker osv.

Hva med å kontakte eiere av store og fine hus og høre om de kan la deg få ta noen bilder hjemme hos dem? Vil dessuten tro at mindre interiørbutikker har mindre problemer med å la deg fotografere enn store kjeder med lang avstand til beslutningstakere. Du kan jo tilby dem lenke og navn på butikken som motytelse.

n0stra

Medlem
Hos ikea på forus henger det et skilt at det er forbudt å ta bilder uten samtykke fra Ikea. Det er de fult berettiget til, tror jeg, siden Ikea vel ikke er å regne som et offentlig sted.

Ikea er offentlig sted. Dette er hovedgrunnen til at man ikke har lov til å diskriminere i døra, les saker hvor butikkeiere og utestedseiere har fått smekk i domstolene ved at de har nektet folk å komme inn til tross for at det er "offentlig sted".

Når det gjelder kommentaren om at man må skrive under på avtaler på vanlige arrangement så stemmer ikke dette. Har ganske mye fotoutstyr selv og har tatt mye bilder oppigjennom åra. Intet norskt toppidrettsanlegg jeg har besøkt har hatt noen slike krav, selv når jeg har vært i offisielle presseområder. Derimot om man skulle inn i garderober samt slippe til i områder hvor publikum ikke ferdes blir det nok en helt annen sak.

Det samme gjelder på større bilutstillinger og messer. Har selv solgt bilder til bilmagasiner i ettertid og vet av flere andre som har gjort det samme. Har kun passet på å ikke ta med registreringsnummer på biler hvor man ikke har snakket med eierne i forkant.

Da jeg selv jobbet innenfor elektronikkbransjen vet jeg at vi ikke ønsket fotografering siden dette skjedde fra konkurrentene som gikk rundt, noterte og fotograferte utstillingene våre og prisene våre. Privatpersoner og andre derimot hadde vi ikke noe imot. Det var heller ikke noe krav om godkjenning fra ledelsen sørpå om aviser og andre media ønsket å bruke butikken vår som setting i en eller annen sammenheng.

Har forsøkt å ta kontakt med enkelte butikker, det er dog ekstremt vanskelig å få noe furnuftig svar siden ingen virker å vite helt hva de skal si samt at de aldri har fått forespørsel før.

Skulle ønske jeg hadde flere venner med større leiligheter/hus og rom som var fotograferbare. :)

n0stra

Medlem
Etter å ha lest litt rundt samt gått over blogger som tilhører fotografer og problemstillinger de har opplevd ser det ut til at størrelsen på etablisementet samt mengden folk som beveger seg der også har noe med saken å gjøre.

Med andre ord, en liten cafe, en restaurant hvor folk sitter tett osv vil være definert på en helt annen måte enn et stort kjøpesenter hvor det er stor trafikk.

Det at lokalet i utgangspunktet er åpent for alle er det som gjør at definasjonen "offentlig sted" kan anvendes slik jeg leser det. Hadde det vært et lukket selskap, medlemsløsning osv så kunne man i større grad definert det som et lukket privat sted. Da har man igjen "rett" til å diskriminere slik man har i sitt eget hjem.

Her blir det vel et spørsmål mer om etikk enn om hva som er lov. Jeg har kun tenkt å ta et par veldig nære utsnitt hvor man ikke vil se hvor bildet er tatt og vil også slite med å se hva det er da møblementet ikke vil være i fokus (jeg trenger vegger).

Hovedgrunnen til enkeltes "fotoforbud" ser ut til å ligge i at de ikke ønsker konkurrerende utstillingspersonell skal stjele ideene deres.

Msites Ltd

Livsnyter
Ikea er offentlig sted. Dette er hovedgrunnen til at man ikke har lov til å diskriminere i døra, les saker hvor butikkeiere og utestedseiere har fått smekk i domstolene ved at de har nektet folk å komme inn til tross for at det er "offentlig sted".

Når det gjelder kommentaren om at man må skrive under på avtaler på vanlige arrangement så stemmer ikke dette. Har ganske mye fotoutstyr selv og har tatt mye bilder oppigjennom åra. Intet norskt toppidrettsanlegg jeg har besøkt har hatt noen slike krav, selv når jeg har vært i offisielle presseområder. Derimot om man skulle inn i garderober samt slippe til i områder hvor publikum ikke ferdes blir det nok en helt annen sak.

Det samme gjelder på større bilutstillinger og messer. Har selv solgt bilder til bilmagasiner i ettertid og vet av flere andre som har gjort det samme. Har kun passet på å ikke ta med registreringsnummer på biler hvor man ikke har snakket med eierne i forkant.

Da jeg selv jobbet innenfor elektronikkbransjen vet jeg at vi ikke ønsket fotografering siden dette skjedde fra konkurrentene som gikk rundt, noterte og fotograferte utstillingene våre og prisene våre. Privatpersoner og andre derimot hadde vi ikke noe imot. Det var heller ikke noe krav om godkjenning fra ledelsen sørpå om aviser og andre media ønsket å bruke butikken vår som setting i en eller annen sammenheng.

Har forsøkt å ta kontakt med enkelte butikker, det er dog ekstremt vanskelig å få noe furnuftig svar siden ingen virker å vite helt hva de skal si samt at de aldri har fått forespørsel før.

Skulle ønske jeg hadde flere venner med større leiligheter/hus og rom som var fotograferbare. :)

Nå tror jeg at jeg skal korrigere deg litt her! For som Pong sier inngår man avtaler når man går på diverse idrettsarrangement som pressefotograf.
Det er forskjellige rettighetsnivåer for de forskjellige media, og dette er ganske vanlig blitt - dessverre!

Jeg kan godt ta et konkret eksempel som jeg er borti hele tiden. Postenligaene i håndball, samt mesterskapene på norsk jord er det TV2 som sitter på rettighetene til.
Det betyr at jeg fra lille Handballmagasinet.no ikke kan ta levende foto uten å ha avklart med TV2 først!

Dette forhindrer riktignok ikke at publikum og andre ofte både tar levende bilder og publiserer disse på web etc, men i prinsippet bryter de da noen rettighetsregler som TV-selskaper etc sjelden følger opp av naturlige grunner.
Skulle imidlertid jeg publisert noe slikt uten lov ville det vært mye enklere å forfølge og jeg ville fått minst en "smekk på lanken" eventuelt endt opp med et stort økonomisk erstatningskrav.

n0stra

Medlem
Nå tror jeg at jeg skal korrigere deg litt her! For som Pong sier inngår man avtaler når man går på diverse idrettsarrangement som pressefotograf.
Det er forskjellige rettighetsnivåer for de forskjellige media, og dette er ganske vanlig blitt - dessverre!

Jeg kan godt ta et konkret eksempel som jeg er borti hele tiden. Postenligaene i håndball, samt mesterskapene på norsk jord er det TV2 som sitter på rettighetene til.
Det betyr at jeg fra lille Handballmagasinet.no ikke kan ta levende foto uten å ha avklart med TV2 først!

Dette forhindrer riktignok ikke at publikum og andre ofte både tar levende bilder og publiserer disse på web etc, men i prinsippet bryter de da noen rettighetsregler som TV-selskaper etc sjelden følger opp av naturlige grunner.
Skulle imidlertid jeg publisert noe slikt uten lov ville det vært mye enklere å forfølge og jeg ville fått minst en "smekk på lanken" eventuelt endt opp med et stort økonomisk erstatningskrav.

Innen toppfotball reagerer hverken NFF eller RBK om jeg tar bilder fra tribunene og benytter disse i media etterpå. Derimot har jeg sett kontrakter hvis man ønsker presseakreditering med de fordeler det gir. Det er vel heller slik at om man ønsker å få optimal plassering og tilgang på lukkede områder må man inngå en avtale som de kontrollerer, noe jeg synes er fair.

Når jeg kjøper billett til arrangementet står det hverken om et forbud om foto og distribusjon av disse i etterkant samt at jeg signerer ikke på noen som helst kontrakt. Slike arrangement er også forsåvidt lukket og ikke definert som offentlig rom. Derfor var det muligens en dårlig sammenligning fra min side.

Topp