Brønnøysundsregistrene: underenhet

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Noe jeg akkurat oppdaget: jeg har visstnok fått registrert en underenhet.
Brønnøysundregistrene - Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret

Hovedregelen er at alle enheter som driver næringsvirksomhet og/eller har ansatte skal ha minst én underenhet registrert. Hvis enheten har flere avdelinger/virksomheter, kan disse være registrert som egne underenheter. For noen organisasjonsformer blir det bare registrert underenhet hvis enheten skal ha ansatte.

Dette er ukjent. Er det noen som har satt seg inn i dette?

Rismoen

Medlem
Jeg skulle akuratt til å spørre om det samme. Jeg fant plutselig ut at jeg hadde en underenhet...

Følger det med noen plikter eller kostander?

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Underenheten har vært der så lenge firmaet har eksistert, men det virker som om linken til det nummeret har blitt mer tydelig i det siste. Her står en (halvgod) forklaring på hva som er hensikten med underenhet: Altinn - Hvorfor har noen bedrifter flere organisasjonsnumre?. Jeg tror dette er den viktige setningen i forklaringen:
Opplysninger som er registrert på underenheter brukes blant annet av Statistisk sentralbyrå til å utarbeide offisiell næringsstatistikk og av NAV Aa-registeret i forbindelse med rapportering av ansatte i virksomhetene.
Jeg har i alle fall alltid oppfattet det slik at da de gamle arbeidsgivernumrene ble borte, så ble det erstattet av underenhetsnummer, og så har det noen funksjoner i tillegg. Det brukes likevel bare internt av diverse etater, en skal (normalt) rapportere arbeidsgiveravgift og skattetrekk på hovednummeret.

Topp