Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Boksalg

Men jeg tror egentlig at du stiller helt feil spørsmål her. Hvor mange bøker kan du klare å selge? Det er ikke et viktig spørsmål for deg akkurat nå.

Gir du ut denne boka gjennom et forlag, eller er det snakk om selfpublishing? Dersom du går gjennom et forlag, trenger du ikke å stresse med å beregne hvor mange bøker det er sannsynlig at du klarer å selge. Forlaget gjør hele jobben for deg.

Dersom du skal selfpublishe: Skriver du godt nok og markedsfører boka godt til de riktige gruppene, kan det godt hende at du klarer å selge mange tusen eksemplarer. Men med mindre du har innkassert en stor arv siden du satt her i sommer og trengte å be sjefen om forskudd på lønn og vurderte å ta opp et kredittkort nummer to for å kunne hoppe i fallskjerm, har du uansett ikke kapital til å trykke opp mange tusen bøker. Dersom du har råd til å trykke maks 500 bøker, spiller det ingen rolle om du klarer å selge en million med mindre dette er en bok du har så stor tro på at du er interessert i å ta opp lån for å få realisert dette.

Og velger du den enkle løsningen og trykker dette hos Zelf publicatie - Lulu.com eller noe slikt trenger du jo ikke å stresse med opplagstall i det hele tatt fordi bøkene blir trykt opp etterhvert som de blir kjøpt.

Det er med andre ord ingen grunn til å begynne å stresse med hvor mange bøker det er mulig å selge riktig ennå. Det du må spørre deg er hvor mange bøker du har kapasitet til å produsere.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Skriv boken først! Så lar du noen lese et kapittel eller to fra boken og komme med sine tilbakemeldinger. Først da vet du litt om hvordan det kan gå...

Og, det er en god del arbeid å skrive bok så du skal ikke være så redd for å gi litt mer info. Dette er ikke noe alle kan gjøre og ikke minst vil legge ned tid i....
 

picxx

Well-Known Member
Enig med Msites.
Skriv boken først, SÅ kan du begynne å konsentrere deg om hvordan og hvor mye av den du skal/kan selge.
 

RusselSim

Medlem
Skriv boken først! Så lar du noen lese et kapittel eller to fra boken og komme med sine tilbakemeldinger. Først da vet du litt om hvordan det kan gå...

Er det ikke lurte å undersøke markedet først, for å finne ut hvor mye profitt det gir? Har lest flere bøker om det å starte egen virksomhet nå og alle anbefaller å undersøke markedet først for å se hvor mye man sitter igjen med.
 
Er det ikke lurte å undersøke markedet først, for å finne ut hvor mye profitt det gir? Har lest flere bøker om det å starte egen virksomhet nå og alle anbefaller å undersøke markedet først for å se hvor mye man sitter igjen med.

Det er helt umulig å svare på hvor populær en bok blir uten å ta hensyn til hvor godt skrevet den er, hvordan den er markedsført og diverse andre ting.

Denne boka er for øyeblikket den 46 873. mest populære boka på Amazon.com.

Denne boka ser ut til å handle om omtrent det samme, og det er for øyeblikket den 427 504. mest populære boka på Amazon.com.

Denne boka ser også ut til å handle om omtrent det samme, og det er for øyeblikket den 1 497 747. mest populære boka på Amazon.com.

Det finnes ingen hemmelig formel hvor man kan putte inn nisjen man skriver bok om og så kommer salgstallene ut i den andre enden. Hadde det eksistert hadde disse tre bøkene ligget ganske nært inntil hverandre på listene (jeg fant jo alle tre ved å søke etter bøker om YouTube!), og det gjør de ikke.

Finnes det et marked for bøker om YouTube? Ja, det gjør det nok. Finnes det et marked for bøker om en bestemt populær nisje på YouTube? Det avhenger veldig på hva slags nisje det er snakk om, men sannsynligvis. Hvor stort er markedet for din bok? Det kommer helt an på boka.
 
Sist redigert:

RusselSim

Medlem
Det er helt umulig å svare på hvor populær en bok blir uten å ta hensyn til hvor godt skrevet den er, hvordan den er markedsført og diverse andre ting.

Denne boka er for øyeblikket den 46 873. mest populære boka på Amazon.com.

Denne boka ser ut til å handle om omtrent det samme, og det er for øyeblikket den 427 504. mest populære boka på Amazon.com.

Denne boka ser også ut til å handle om omtrent det samme, og det er for øyeblikket den 1 497 747. mest populære boka på Amazon.com.

Det finnes ingen hemmelig formel hvor man kan putte inn nisjen man skriver bok om og så kommer salgstallene ut i den andre enden. Hadde det eksistert hadde disse tre bøkene ligget ganske nært inntil hverandre på listene (jeg fant jo alle tre ved å søke etter bøker om YouTube!), og det gjør de ikke.

Finnes det et marked for bøker om YouTube? Ja, det gjør det nok. Finnes det et marked for bøker om en bestemt populær nisje på YouTube? Det avhenger veldig på hva slags nisje det er snakk om, men sannsynligvis. Hvor stort er markedet for din bok? Det kommer helt an på boka.

Søkte på det samme jeg og. "Bestselgeren" innen nisjen er på 46 873 plass, altså er det ikke en god nisje (mest sannsynlig). Har bestemt meg for å finne en ny mer profitable nisje. Har som mål at bestselgeren må ligge på 10 000 plass eller bedre.
 
Jeg har skrevet bok. Først samlet jeg informasjon og bilder. Deretter skrev jeg boka. Jeg oppsøkte så et forlag der jeg presenterte manuskriptet. Forlaget likte ideen og trykket opp 3000 eksemplarer.
Dersom man mener å ha en god bok-ide, begynner man i rett ende; å skrive...
Finner du ut at du har undervurdert markedet og trykket opp for lite, kan man alltids lage nye opplag.
 

Mortenxx

Medlem
Jeg tror kanskje han ber deg om å droppe bokplanene? :)
Vil det ikke være bedre å skrive en bok om et område du faktisk har en del kunnskap om?
Det var da voldsomt så sære krav folk kommer med - "Du bør ha peiling på det du skriver om"? :)

Jeg er enig med de som sier "Skriv boken først" - eller skriv ihvertfall et utkast eller en plan før du begynner å tenke inntekter. Hold deg også til temaer du føler for og har innsikt i fremfor å sikte mot områder som har høy payback (uten at DU har noe særlig å tilby på området).

Den eneste tingen du har kontroll over (uansett konsept) er deg selv og din egen innsats - både hva du har tilført av kunnskaper/evner tidligere og hva du kan utrette med dette eller bør tilføre av ny innsats. Markedet har du liten kontroll over, den beste metoden er vel å tilby noe som er av "verdi" for andre og synliggjøre tilbudet til rett sted og tid (ofte nok, for tilstrekkelig mange interesserte)?

Romaner og noveller vil nå frem til et større publikum enn fagbøker, men fagbøker som er rettet mot et stort og bredt publikum har gode sjanser for å selge bra (eksempel: "PC for dummies"-serien fra 1990-tallet, men jeg tror ikke den var så veldig lønnsom den heller). Enkelte selvutviklingsbøker har også solgt bra

Romaner:
Her duger oppskriften fra Barbara Cartland - "En god roman bør inneholde religion, adelighet, sex/kjærlighet og mysterier." Dessverre har folk allerede presentert "Min Gud, sa grevinnen. Jeg er gravid. Hvem er faren?" - så du må finne på noe eget for å unngå plagiat. :)

Morten
 
Topp