Bluehost erfaring?

Anils

Medlem
Sitter å klør meg litt i hodet, igår kjøpte jeg webhotell med .com domene, og lurer på hvordan det fungerer med flere sider under samme webhotell. Har forstått det slik at man kan ha flere forskjellige domener under dette ene webhotellet. Men hittil har jeg kun èt domene å jobbe med. Ønsker å sette opp en ny magento side og èn annen side som er wordpress. Betyr det da at jeg må låse meg til magento til det ene domenet og MÅ kjøpe et nytt for å se hvordan det blir med en wordpress side, eller kan jeg ha feks to sider under mitt webhotell som jeg kan arbeide med parallelt? Litt vanskelig å formulere seg på dette, men håper noen forstår og kan svare på spørsmålet mitt..:)

selbekk

Medlem
Du kan ha mange sider på bluehost. Jeg bruker accounten min omtrent som en virtuell server, og det funker bra. Det har ingenting å si om du vil installere forskjellige rammeverk på de forskjellige subdomenene - jeg har både wordpress, magento, egenutviklede CMSer og alt mulig rart der. Du kan lage egne databaser for hver av prosjektene dine også, om du føler det er tryggere.

eplebiten

Medlem
Selbekk har allerede gitt deg svaret, men jeg kan tilføye noe mange ikke vet. Når man skal legge til tilleggsdomener i cPanel (kontrollpanelet som Bluehost, og de fleste andre, bruker) vil filene legges i en mappe som ligger under hoveddomenet. (Dermed har man en sti som: /home/brukernavn/public_html/tilleggsdomene.) Det samme skjer når man legger til underdomener. (Eks. underdomene.mittdomene.no eller forum.mittdomene.no/butikk.mittdomene.no.)

Problemet med dette er at om du besøker hoveddomenet ditt vil den andre nettsiden være tilgjengelig gjennom følgende nettadresse: mittdomene.no/tilleggsdomene.

Løsningen på dette er ganske enkel. Man legger mappen for tilleggsdomenet foran mappen public_html. Altså når man skal legge til et tilleggsdomene skriver man bare / i feltet for mappe. Dermed vil tilleggsdomenet bruke mappen /home/brukernavn/tilleggsdomene. Jeg anbefaler ellers også å gjøre det samme for underdomener.

Hvis du skulle ha noen spørsmål eller har behov for hjelp kan du bare sende meg en melding her på forumet.

Topp