Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bloggspråk: norsk eller engelsk?

rvt

New Member
Hei!

Et fint forum som jeg har stukket innom ofte i det siste! Vet ikke om jeg poster ik riktig kategori nå, men prøver meg her. Tenkte å starte en blogg, som skulle være litt mer seriøst enn før. (Jf Jhon Chows - guide). I den anledningen lurte jeg på hva som vil være smartest med tanke på antall lesere (og senere økonomisk) når det kom til språk?

For sånn jeg ser det så er det mange som har opprettet blogg på norsk. Brukerantallet stagnerer vel raskere når språket er norsk? Det er jo selvsagt et spørsmål om man vil hvem du vil at publikum skal være, men sett at du vil ha flest antall lesere, så bør man kanskje satse på engelsk? Hva er deres tanker rundt dette?
 

Anders Moen

New Member
Vet ikke helt jeg, men hvis du har norske blogger vil antakeligvis bare folk som skjønner norsk komme, men hvis du har en engelsk blogg så vil jo antakeligvis de fleste som er innom skjønne hva du skriver.
 

Niclas

New Member
Tenk over om du har et gjennomgående tema, og om dette har internasjonal appell, i såfall kan du vurdere engelsk. Og så kan du tenke over hvilke "konkurrenter" du har, for det kan tenkes at det likevel er mer å hente på å være best i Norge fremfor å være en ubetydelig og middelmådig blogg på engelsk.
 

picxx

Well-Known Member
sett at du vil ha flest antall lesere, så bør man kanskje satse på engelsk?

Helt klart.
Om intensjonen med bloggen er å oppnå høyest mulig brukermasse er det klart en fordel at bloggen er på engelsk. Et par brukbare artikler på digg, litt annonsering på youtube og metacafe, og du vil straks se en 3-4000 unike/dag, om ikke mere. Om det så er det mest lønnsomme er et helt annet spørsmål, og det beror jo mye på hvor bred innholdet i bloggen din er, og også på hvor trafikken kommer fra, og hvordan du integrerer annonser i siden.

Hvorfor ikke starte en på norsk og en på engelsk?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Norsk: Mindre marked, mindre konkurranse.
Engelsk: Større marked, større konkurranse.

Det er forsåvidt ingen fasit på hva som vil lønne seg best, hvis vi tenker på det økonomiske. Som Niclas sa så kan det hende det er mer å hente på å være best i Norge fremfor å være en ubetydelig og middelmådig blogg på engelsk.
 

rvt

New Member
Jeg er enig i det meste som har blitt sagt her. Jeg har tenkt litt mer på denne saken og tenkt som følgende. La oss si at jeg har blogg på begge språk. Hvis absolutt alle innleggene skal oversettes til engelsk eller norsk, vil det være tungvint og i flere tilfeller muligens ikke være av interesse for det internasjonale publikum eller det norske.

Så kom jeg til å tenke på bladet som ligger i SAS-flyene (eller var det Norwegian?) Uansett, dersom et innlegg apellerer mest internasjonale lesere, så kan jeg skrive et stort innlegg på engelsk, og legge igjen en kortversjon på den norske bloggsiden med f.eks henvisning til engelsk dersom det er ønskelig. Og motsatt, hvis innlegget omhandler noe bare nordmenn interesserer seg for, kan jeg droppe å nevne det i den engelske.

Dette virket for meg som en ålreit løsning, i forhold til å skrive alle innlegg på norsk og engelsk, samtidig som jeg kan få tak i flere brukere(gitt at jeg skriver bra da hehe)

picxx: du skriver om annonsering på youtube og metacafe, har du erfaring med dette?

Takk for fornuftige svar og idévekkere folkens !
 
Topp