Bilder av kjente personer

Dre_C

Medlem
Hvor får en tak i bilder av kjente personer? Bilder en kan bruke på en nettside. Hva ligger eventuelt prisen på for å bruke disse bildene?

Dre_C

Medlem
Ja, scanpix er i dyreste laget for mitt budsjett. 1000 kroner bildet er for mye for meg.

peterandrej

pensjonert moderator
Min erfaring:

utenlandske kjendiser: bruk kun bilder merket som "press", wikimedia commons, eller (til nød) bilder fra wallpapersites av typen Skins.be. Bruk av bilder fra wallpapersites er heller ikke lov, men disse "kommer du unna med" da bilder på slike sider er så utbredt på internett at de nærmest har blitt "fritt vilt". Men det er uansett en sjanse å ta, så fjern alt av bilder på oppfordring.

norske kjendiser: kjøp bilder, bruk pressebilder - eller: benytt deg av sitatretten. Eks: hvis seher.no har skrevet om Aylar, så kan du ta en skjermdump av artikkelen med bildet av aylar - og så omtale saken med henvisning til seher. Det er lov. Forøvrig, ALDRI bare ta et bilde fra vgnett og klistre det på egen side. Det blir fort jævla dyrt.

Forøvrig, norsk "praksis" skiller sterkt mellom misbruk av bilder på en uskyldig blogg om katter uten kommersielt tilsnitt, og misbruk av bilder på en nettavis som man tjener penger på. Kort fortalt; er du en "dum" fjortis så kommer du vanligvis unna med en advarsel. Er du derimot en forretningsmann må du bla opp tusenlappene.

onlyme

New Member
Det finnes haugevis med Celebrity selskaper som har affiliate opplegg der en kan laste ned all mulig form for innhold til gratis bruk på siden.

Jeg ville surfet litt rundt på store celebrity sidene for å finne et program som passer, og åpnet konto.

Det finnes haugevis med Celebrity selskaper som har affiliate opplegg der en kan laste ned all mulig form for innhold til gratis bruk på siden.

Jeg ville surfet litt rundt på store celebrity sidene for å finne et program som passer, og åpnet konto.

Finner ingen jeg. Har søkt, har du link til en webside med affiliate ?

Topp