Har tenkt å kjøpe en tjeneste fra en frilanser fra utlandet (illustrasjon), og lurer litt på hvordan dette best ordnes med tanke på bilag osv. Frilanseren vil ha betalingen via bankoverførsel.
1. Hvordan ordnes dette best sånn bilagsmessig? Siden det overføres fra min bankkonto til hans, må vel han gi meg en kvittering som bekrefter hva jeg har betalt for slik at jeg kan bruke dette som bilag? Er det noen spesielle krav til innhold i en slik kvittering?
2. Siden dette gjelder kjøp av tjeneste fra utlandet, skal det betales inn mva på beløpet. Når man ikke er registrert i MVAregisteret, hvordan gjøres dette? Og når man er blitt registrert, så blir jo dette uansett tilbakebetalt, så betyr det at man kan slippe å gjøre det?
Håper på svar
1. Hvordan ordnes dette best sånn bilagsmessig? Siden det overføres fra min bankkonto til hans, må vel han gi meg en kvittering som bekrefter hva jeg har betalt for slik at jeg kan bruke dette som bilag? Er det noen spesielle krav til innhold i en slik kvittering?
2. Siden dette gjelder kjøp av tjeneste fra utlandet, skal det betales inn mva på beløpet. Når man ikke er registrert i MVAregisteret, hvordan gjøres dette? Og når man er blitt registrert, så blir jo dette uansett tilbakebetalt, så betyr det at man kan slippe å gjøre det?
Håper på svar