Vi i
Inevo jobber med
Tableau, men det er en ikke tjeneste vi selger i stor grad til kundene enda. Vi er fortsatt i en innkjøringsfase og er usikre på hvor lett det blir å få tak i ressurser på dette området om vi begynner å vokse innenfor BI.
Vi bruker Tableau til eget bruk på regnskap. Mest for læringens skyld, men vi har klart å gjøre noen spennende findings på utgiftssiden når vi begynte å leke oss med kontoplaner over tid. Ikke fått de store besparelsene ut av det siden vi er et lite selskap, men hadde tallene våre vært 10x større hadde dette vært veldig lønnsomt.
For noen pilotkunder innen netthandel har vi brukt Tableau til å samle data fra flere kilder - deriblant Analytics, salgstall og regnskap. Dette har gitt oss mulighet til å lage helt nye ROI analayser.
Et konkret eksempel er for en nettbutikk vi jobber med i
Australia. Fra Google Analytics kan vi se at Melbourne er den nest største byen etter besøk og omsetning. Konverteringsgraden er derimot mye lavere en hos besøkende fra de andre store australske byene og det var noe vi ikke kunne forstå. Vi hadde forventet at Melbourne skulle ha bedre konvertering. Gjennom Tableau hadde vi allerede lagt inn en rekke markedsaktiviteter og kostnadene på de - via å koble disse kunne vi se at vi hadde brukt betydelig mindre summer på merkevarebygging i Melbourne, sammenlignet med de andre byene. Vi kjørt bare fullt ut i performance, men det bidrar til lite annet enn direktesalg.
Innsikten var at vi måtte bygge sterkere merkevare i Melbourne for å øke konverteringensgraden på trafikken fra denne byen. Resultatet ble at vi lanserte et prosjekt for å finne og jobbe med påvirkere (ambassadører) i Melbourne. Dette har pågått i 4-5 uker nå og konverteringsgraden har i denne perioden steget med XX%. Så langt ser det ut til at dette har vært en god investering, for konverteringsgraden på aktivitetene vi legger under "performance marketing" har blitt betydelig bedre i samme periode.
Basert på det vi har lært og gjort så langt med Tableau kommer vi til å fortsette å jobbe med det, så får tiden vise om vi lanserer en BI-avdeling i Inevo.