BI ( Business Intelligence ) verktøy

Hashead

Member
Hei,
Forsøker å kartlegge litt behov her.
Er det noen her inne som bruker noen slike verktøy, type Tableau eller QlikView, alternativt Google analytics?
Hvis ikke, hvorfor ikke? Føler dere at det ikke er verdi å hente, eller har dere alternative måter å hente og visualisere data?

Hvis dere bruker noen av disse verktøyene, hva fungerer bra, og hva fungerer ikke så bra? Føler du at de er enkle å bruke? Føler du at du har fått avkastning for din invistering av tid og penger? Noe du savner?

Takker på forhånd for svar!

Hashead

Member
Ingen altså? Nå kan det jo hende at dere bare ikke har svart, men jeg velger å tro at dere fine folk hadde svart om dere hadde brukt noe slikt , så jeg tolker det slik at dere ikke helt vet hva jeg spør om :)
Jeg prøver å utdype litt :

Nå vet jeg jo at eCommerce løsninger har funksjonalitet for å vise ting som omsetning over tid, og analytics gir dere et godt innblikk i trafikken deres, men har dere aldri noen spørsmål om virksomheten deres som dere ikke enkelt kan finne svaret på?

Lurer dere alrdi på hvordan gjennomsnittssummen av ordrene deres har utviklet seg over tid?
Om hvordan den geografiske fordelingen av salgene deres ser ut? Hvordan er omsetningen din fordelt på byene i Norge? Hvordan er salget av dine mest populære produkter fordelt geografisk? eller over på tid? eller begge?
Av alle som kjøpte produkt X, hvilke andre produkter blir kjøpt sammen? Av de menneskene som kjøpte produkt X, hvilke produkter har de kjøpt tidligere?

Dette må jo være spørsmål man stiller seg selv når man skal optimalisere virksomheten sin?

Dere som driver nettbutikk må jo ofte lure på slikt? Eller? Bruker dere bare regneark når dere er nysgjerrige på slikt, har dere verktøy dere bruker, eller forblir det bare uvisst?

spikre

peterhamre.no
Du stiller feil spørsmål. Det er uinteressant "hva vi har lyst til å se". Du må definere hva som faktisk er målet med å føre bevis. Vi må anta at en nødvendighet er å måle tenkelige KPI-er. Begynner du i den enden, kan du faktisk bruke statistikk til noe fornuftig. Å sette opp en masse grafer har aldri gjort noen klokere.

Hashead

Member
Du stiller feil spørsmål. Det er uinteressant "hva vi har lyst til å se". Du må definere hva som faktisk er målet med å føre bevis. Vi må anta at en nødvendighet er å måle tenkelige KPI-er. Begynner du i den enden, kan du faktisk bruke statistikk til noe fornuftig. Å sette opp en masse grafer har aldri gjort noen klokere.
Målet er jo flere salg? Evt større salg?
Det at å sette opp grafer ikke har gjort noen klokere er jeg ikke enig i. At metadata har verdi og gjør deg klokere er jo utvilsomt, bare spør google eller facebook :), og å vise denne metadataen som grafer gjør den også lettere tilgjengelig, særlig når disse grafene er interaktive.

Du som utvikler vil jo kunne bruke databaser til slikt, men det er det jo ikke alle som kan.

spikre

peterhamre.no
Jeg er sterkt uenig på ett sentralt punkt; jeg mener det er viktigere å definere formålet før man produserer statistikk. Dessuten kan ikke mannen i gata lese grafer. Mannen i gata vil ha tommel opp eller ned, grønt lys for kjøre - rødt for å stoppe. Å prestere data må ha en klar hensikt med hensyn på f.eks. kpi-er for å ha nytteverdi.

En masse statistikk prestert på en masse fancy måter er kanskje gøyalt, men antagelig ganske unyttig.

Det at å sette opp grafer ikke har gjort noen klokere er jeg ikke enig i.
Rettelse: En graf for grafens skyld gjør deg ikke klok. Du må vite hva den viser, hvordan den viser det, hvordan du skal lese det, og ikke minst må du vite hva du skal bruk den til.

spør google eller facebook
Det er unyttig å spør google og facebook. De har senior analytikere til å studere sine grafer. En vanlig butikksjef skjønner som regel ingenting av en vilkårlig graf. Ja, jeg kan se den går opp eller ned. Men hva så?

Hashead

Member
Jeg vil tro de aller fleste som driver en nettbutikk er såpass kyndige at de klarer å tolke et søyle- eller pai diagram.

Merk at jeg ikke snakker om å sette opp statiske predefinerte grafer, jeg snakker om verktøy som lar sluttbrukeren definere disse grafene selv i et GUI. Så hvis man selv vet formålet, eller er nysgjerrig på noe, så kan man hente metadataen ( eller statistikken ) selv.

Man trenger jo ikke være en senior analytiker for å vise omsetningen av et produkt over tid, og en person som driver en nettbutikk vil jo helt fint kunne lese den grafen korrekt. QlikView og Tableau er slike verktøy, og de er retta i stor grad mot ikke-teknisk personell.

Så at det har en verdi vet vi, for det er jo helt tydelig et marked for disse verktøyene når det finnes to store aktører som lever av å levere de.

Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Det tar tid å tolke slik data og det tar tid å finne ut hvordan man kan utnytte infoen man får av tolkningene. Jeg vil tro at slike verktøy brukes av nettbutikker som har egne ansatte for markedsføring, butikker med omsetning på minst 10-15mill. og mere. Det er ikke alt for mange av dem som er aktive her på WF så det kan forklare den labre responsen.

Når det er sagt så er det jo utrolig interessant, og en person som kan jobbe på heltid med slik info kan sikkert øke omsetningen i en nettbutikk noe enormt. Jobber man med det 1 time om dagen får man neppe utrettet noe.

Hashead

Member
Så det er behovet for invistering av tid som gjør det mindre interessant for deg og kollegaer her? Hadde du hørt om slike verktøy før og allerede tatt valget om å ikke prøve de, eller tok du den beslutningen etter å ha blitt gjort oppmerksom på de nå? Håper du ikke har noe imot at jeg spør :)

Hashead

Member
Disse KPIene er tydeligvis viktige for deg. Har du selv noe erfaring med å lage statistikk på disse, og i såfall, hvordan gikk du frem?

alterego

Medlem
Det er fint med KPI'er som gir deg en enkel oversikt, som du ellers måtte bruke masse tid og utregninger for å få oversikt over. Men som Tonny sier driver nok de fleste her inne små virksomheter og da er det ikke så vanskelig å holde oversikt.

BI-løsninger er som oftest store, tunge og dyre, ikke minst er det omfattende å konfigurere dem til å presentere ønskede KPI'er og derfor er det stort sett store virksomheter som bruker disse verktøyene.

Når det er sagt har jeg tidligere vært overrasket over at jeg som virksomhetsleder (også i større virksomheter) aldri har fått tilbud fra de regnskapsbyråene (Consis, Økonor, Visma m.fl.) jeg har brukt om hva jeg ønsker presentert i regnskapsrapportene. Her kunne vi blitt enige om nøkkeltall, bransjetall og grafiske fremstillinger. Dette kunne vært en betalt tilleggstjeneste eller rett og slett en gratistjeneste som gjorde at jeg valgte akkurat det regnskapsbyrået fremfor et annet. Rådgivning basert på at regnskapsfører har full innsikt har jeg heller aldri fått tilbud om og aldri har et regnskapsbyrå tatt kontakt for å prøve å få meg til å bytte regnskapsbyrå (se bort fra DM'er og e-post). Kan synes som en bransje som trenger mer konkurranse og mer kundetilpassede løsninger. Kanskje du kan gjøre noe der @Hashead?

Hashead

Member
Vi får se da :)
Jeg tenker at det hadde vært mer nyttig for faktureringstjenester, da man her allerede har et integrasjonspunkt man kan bygge videre på der, men fakturering og regnskap er kanskje ofte i samme programvarepakke?

Bilagene i seg selv inneholder typisk bare dato, motager og beløp, og statistikken man kan bygge fra den dataen har begrenset verdi. Eller?

Tonny Kluften

Administrator
Så det er behovet for investering av tid som gjør det mindre interessant for deg og kollegaer her? Hadde du hørt om slike verktøy før og allerede tatt valget om å ikke prøve de, eller tok du den beslutningen etter å ha blitt gjort oppmerksom på de nå? Håper du ikke har noe imot at jeg spør :)

Bare fint at du spør.
For min egen del er jeg ikke så interessert rent personlig, fordi jeg syns statistikk er ganske kjedelig. Men jeg ville vært veldig interessert i at en ansatt i markedsavdelingen skulle brukt det, hvis jeg hadde hatt en slik avdeling.

"Alle" bruker Google Analytics, de andre kjenner jeg ikke til. Vet bare at man kan ta ut statistikk på alt mellom himmel og jord med riktig verktøy og at man, med evne til å strukurere info, kan tjene godt på å gjøre det.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Vi i Inevo jobber med Tableau, men det er en ikke tjeneste vi selger i stor grad til kundene enda. Vi er fortsatt i en innkjøringsfase og er usikre på hvor lett det blir å få tak i ressurser på dette området om vi begynner å vokse innenfor BI.

Vi bruker Tableau til eget bruk på regnskap. Mest for læringens skyld, men vi har klart å gjøre noen spennende findings på utgiftssiden når vi begynte å leke oss med kontoplaner over tid. Ikke fått de store besparelsene ut av det siden vi er et lite selskap, men hadde tallene våre vært 10x større hadde dette vært veldig lønnsomt.

For noen pilotkunder innen netthandel har vi brukt Tableau til å samle data fra flere kilder - deriblant Analytics, salgstall og regnskap. Dette har gitt oss mulighet til å lage helt nye ROI analayser.

Et konkret eksempel er for en nettbutikk vi jobber med i Australia. Fra Google Analytics kan vi se at Melbourne er den nest største byen etter besøk og omsetning. Konverteringsgraden er derimot mye lavere en hos besøkende fra de andre store australske byene og det var noe vi ikke kunne forstå. Vi hadde forventet at Melbourne skulle ha bedre konvertering. Gjennom Tableau hadde vi allerede lagt inn en rekke markedsaktiviteter og kostnadene på de - via å koble disse kunne vi se at vi hadde brukt betydelig mindre summer på merkevarebygging i Melbourne, sammenlignet med de andre byene. Vi kjørt bare fullt ut i performance, men det bidrar til lite annet enn direktesalg.

Innsikten var at vi måtte bygge sterkere merkevare i Melbourne for å øke konverteringensgraden på trafikken fra denne byen. Resultatet ble at vi lanserte et prosjekt for å finne og jobbe med påvirkere (ambassadører) i Melbourne. Dette har pågått i 4-5 uker nå og konverteringsgraden har i denne perioden steget med XX%. Så langt ser det ut til at dette har vært en god investering, for konverteringsgraden på aktivitetene vi legger under "performance marketing" har blitt betydelig bedre i samme periode.

Basert på det vi har lært og gjort så langt med Tableau kommer vi til å fortsette å jobbe med det, så får tiden vise om vi lanserer en BI-avdeling i Inevo.

Topp