betalt blogging i Skandinavia

erlendi

New Member
hei alle sammen,
Jeg har spørsmål som knytter seg til fenomenet "betalt blogging". De fleste kjenner PayPerPost. Finnes det en tilsvarende skandinavisk tjeneste? Så lang har jeg funnet ut at på det danske markedet fantes noe som het Bloggerwave (det ser ut til å være død og begravet nå). De har også Buzzanova, men det er ikke akkurat helt det samme. I Norge har betalt blogging skapt overskrifter et par ganger, men det dreide seg heller om bloggnettsteder sånn som bloggr.no som belønner sine toppbloggere.
Jeg hadde vært takknemlig for et tips. Takk på forhånd.

erlendi

picxx

WF 09
Holder på å utvikle noe as we speak, men det er en ganske omstendig programvare/script, så ting tar litt tid å tilpasse norske forhold.
Det vil bli muligheter for bloggere å selge poster direkte fra sin blogg, å legge ut bloggen på en markedsplass på siden og også velge mellom forskjellige tilbud fra annonsører.
Annonsører kan legge ut oppdrag, se gjennom bloggene i markedsplassen eller kjøpe poster direkte på bloggene som benytter seg systemet.
I tillegg kommer det også opp et affiliateprogram.

Dette er ganske omstendig, men ønsker man å f.eks. bare tilby en markedsplass hvor bloggere og annonsører kan møtes kan man sikkert få til noe mye enklere med et wordpress oppsett eller bare rett og slett et forum.

picxx

WF 09
Bloggerwave døde vel fordi det ikke funka så fordømt bra?

Bloggerwave hadde få oppdrag. Dritdyrt for annonsører. Alt for liten cut til bloggere og absolutt null kvalitetskontroll på bloggene.

erlendi

New Member
betalt blogging

Holder på å utvikle noe as we speak, men det er en ganske omstendig programvare/script, så ting tar litt tid å tilpasse norske forhold.

hei,

Snakk om en tilfeldighet! Blir det den første norske tjeneste av den typen eller har det allerede funnes noe sånn tidligere? I alle fall så blir det spennende å se resultatet. Har du satt opp en frist for når tjenesten er tilgjengelig?

lykke til med prosjektet

picxx

WF 09
hei,

Snakk om en tilfeldighet! Blir det den første norske tjeneste av den typen eller har det allerede funnes noe sånn tidligere? I alle fall så blir det spennende å se resultatet. Har du satt opp en frist for når tjenesten er tilgjengelig?

lykke til med prosjektet

Jeg tror faktisk det blir den eneste tjenesten av sitt slag.
Har søkt litt rundt på nett etter scriptstamps men så langt ikke funnet annet enn demoen til de som solgte scriptet. Litt urolig grunnet akkurat det, men har snakket en del med utviklerne og har ikke noe å utsette på dem. Scriptet ser også helt supert ut, så har virkelig troen på dette når jeg først har fått det opp.

Vet at AsleS holdt på å utvikle plogg.no her for en god stund siden, men tror hele siden rett og slett bare gikk i kål. Det er også en side mer lik gamle bloggerwave, en metode jeg ikke har særlig til overs for.

Skal gaule ut her på forumet jeg, så snart jeg trenger noen betatestere :)

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Picxx, jeg er nyskjerrig på hvordan du tenker å løse det med utbetalinger av opptjente penger til person uten eget foretak?

Det er jo ikke til å legge skjul på at svært mange bloggere og andre nettstedeiere her i landet ikke har organisert seg med egne foretak. For mange vil det nok være veldig aktuelt å nå ut til de mange bloggene som er skrevet av f.eks personer under 18 år.

Et bra eksempel på dette er en lokal serveringsbedrift her i Hamar som laget seg en liste over 10 lokale bloggere som hadde grei aktivitet de kunne tenke seg å både betale penger og invitere til gratis lunsj/prøvesmaking/produktdemo. Ingen av disse hadde egne foretak og 6 av 10 (om jeg ikke husker feil) var under 18. En rekke spørsmål oppsto - har de lov til å kontakte de under 18? Noe annet de må være OBS på i henhold til markedsføringsloven? Hvordan skal de føre utbetalingene i eget regnskap? Hvordan skal de som lønnes forholde seg til skatt og andre forpliktelser?

Dette er ting jeg selv har lurt på en stund og enda ikke orket å kaste meg over for å finne svarene på. Har du gjort det?

picxx

WF 09
Dette vil ikke være mitt problem, men bli en spørsmålsstilling mellom oppdragsgiver og blogger. Jeg vil kun bli fungerende som et mellomledd.

Eller for å ta eksemplet du kom med, hadde jeg eid kafeen hvor bloggerne og serveringsbedriften møttes og krevd 100.- i CC ville det ikke vært min business hva som hadde foregått mellom de to partene etter at de hadde kommet inn.

MortenHake

Medlem
Jeg er selv, og kjenner mange som vil være interessert i den tjenesten. Kanskje det motiverer deg til å sette en deadline?!

Dag Frogner

Supermedlem
Har du lest litt kjapt igjen picxx? ;)

Det Kenneth mener er jo at cafeen ER serveringsbedriften. Det er altså kun to parter der og følgelig er det opp til cafeen/serveringsbedriften å følge lovverket.

Med mindre det er meg som har misforstått posten til Kenneth. :)

picxx

WF 09
Har du lest litt kjapt igjen picxx? ;)

Det Kenneth mener er jo at cafeen ER serveringsbedriften. Det er altså kun to parter der og følgelig er det opp til cafeen/serveringsbedriften å følge lovverket.

Med mindre det er meg som har misforstått posten til Kenneth. :)

Mulig du ikke missforstod posten til Kenneth, men kanskje missforstod du konseptet jeg kommer med, som ikke er det Kenneth skisserer.

picxx

WF 09
Jeg er selv, og kjenner mange som vil være interessert i den tjenesten. Kanskje det motiverer deg til å sette en deadline?!

asap! dette er ikke akkurat det eneste prosjektet jeg har mellom henda, men skal forsøke å prioritere dette litt lengre frem i køen, ok :)

Topp