Beste plassering av ad

onlyme

New Member

Jeg bygger alltid sider der brukeren scroller ned til footeren, og da er denne malen bra.

For nyhetsblogger, nettaviser o.l. som brukere besøker daglig. Scroller jo bare brukeren toppen av siden der oppdateringene ligger fordi disse er bygget på en dårlig måte, Og da ser jo toppen ut som en bannerfarm. Står utviklingen stille her?

Geir E.

Medlem
Jeg gjorde en liten analyse av headere på top 10 markedsføringsblogger. Min analyse: Optimal blog header design | Blog Money

Jeg fant ut at nr 4 på bildet var ganske vanlig for call to action element. Jeg vil tro at når så mange bruker den plassen, så er den testet ut nøye i website optimizer. Altså, jeg tror plass nr 4 og header er bra for reklame og call to action.

Gaasehud

Medlem
Har lest et sted (husker ikke hvor) at brukeren "automatisk" ignorerer ting på toppen, fordi det som oftest er en annonse. Så derfor lurt å plassere logo og meny litt lengre ned, og slenge inn en annonse øverst. Men mange nettsteder som ikke gjør det, og poenget er jo ikke å få dem til å ignorere annonsene. Men om du tror annonsen er header, og du tror logo og navigasjon er annonse kan det jo bli litt tuklete. :p

onlyme

New Member
Plansjen er laget av et stort selskap med ad på tusenvis av sider der sideeirenen får betalt pr. klikk. Regner med at det er statistikker, og erfaringer som ligger til grunn.

Den er nyttig for de som tar pr. klikk, affiliates o.l.

Store nettsider som driver med kampanjer, merkevarebygging etc for storkunder vil vel bruke hele headeren da kunden ikke er opptatt av klikk, men ser markedsføringen over et mer langsiktig perspektiv.

Topp