Bør Norge og resten av skandinavia gå over til Euro?

Bør Norge (og resten av skandinavia) gå over til Euro?

• Ja, vi bør gå over til Euro

Stemmer: 6 35,3%
  • Nei, vi bør beholde krona

Stemmer: 11 64,7%
  • Bryr meg ikke..

Stemmer: 0 0,0%

• Totalt antall stemmer
    17

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
I forbindelse med denne tråden, hvor det blir nevnt at vi bør begynne å handle med Euro fremfor Dollar, vil jeg gjerne kjøre en liten poll.

Synes du vi bør gå fra Krone til Euro i Norge? Og kanskje resten av skandinavia.

Msites Ltd

Livsnyter
Det siste jeg har fått med emg her i DK er at det nå er stemning for å gå over til euro og man vurderer en ny folkeavstemming.
Jeg er sikker på at det kun er snakk om tid før både DK og SE går over til euro. Idag er det tungvint å være en del av EU med de fordeler det ahr og samtidig skal operere i 2 valutaer for mange bedrifter. Og, både dansker og svensker reiser mer og mer over grensa til Tyskland for å shoppe!

picxx

WF 09
Er litt skeptisk til at det skal sitte en gjeng surmaga tyskere og bestemme over den norske økonomipolitikken. All den tid et land har en egen valuta kan jo også renta brukes i den økonomiske politikken.

På pluss siden kommer jo det som msites poengterer, nettopp letthetene ved å ha 1 valuta å forholde seg til for næringsliv som opererer mot det europeiske markedet. At det skal ha den helt store innvirkingen på det personlige plan hos folk betviler jeg. Kortet blir vel dratt, og ut kommer penger du kan bruke i det landet du befinner deg i uansett.

Niclas

New Member
Jeg ønsker private penger. Hvorfor skal staten bestemme hvilken valuta som er lovlig og ulovlig og hva den lovlige skal være verdt?

vidarlo

Apache-junkie
Jeg ønsker private penger. Hvorfor skal staten bestemme hvilken valuta som er lovlig og ulovlig og hva den lovlige skal være verdt?

For å unngå vilkårlig spekulering i valuta. T.d er norske kroner såkalla tvungent betalinsmiddel i Noreg. Det vil sei at du kan *KREVE* å få betale gjeld i norske kroner. Det er sjølvsagt avtalefrihet om en vil betale i euro, dollar, danske kroner etc.

Det sikrer til sjuande og sist at du får lønn i norske kroner, og veit at du *alltid* kan bruke det til å kjøpe mat. I motsatt fall risikerte du at dersom kronekursen utvikla seg ekstremt dårlig, ville du få lønn i NOK, uten mulighet til å kjøpe noko for dei. Den situasjonen har en effektivt sett i en del land med hyperinflasjon (t.d zimbawe), men at det er tvungent betalingsmiddel demper denne effekten.

vidarlo

Apache-junkie
Du kan også kreve å få betale med penger, men stepper du opp på f.eks. IF sine kontorer og vil betale forsikringa med penger så går ikke det.

Du har fortsatt mulighet til å betale kontant ved å gå i en bank, betale 35,- elns for å overføre uten å ha konto, og gi personen i skranken penger, så eg trur dei holder seg innafor lova...

Men poenget med tvungent betalingsmiddel er essensielt sett å sikre at du kan betale maten med samme valuta som du får lønn i.

Niclas

New Member
Private penger er det man får når man skroter sentralbanken og lar folk fritt velge betalingsmidler uten å tvinge dem til å bruke en politikermanipulert valuta.

Såvidt jeg vet er det forbudt for meg å inngå en avtale om at kjøper skal betale f.eks. x gram gull. Hvor ble det av avtalefriheten?

Zimbawe er det du får med dagens system med politikerstyrte valutaer og ekstremt dårlige politikere. I Norge har vi bedre politikere. Enda bedre hadde det vært om politikerne ikke hadde hatt muligheten til å tukle med verdiene. Overtrykking av penger og inflasjon er skjult skatt.

TorsteinO

Art Director & grunder
En viss inflasjon er faktisk av det gode, det gjør at det lønner seg å investere penger istedet for å bare sitte på dem i "onkel skrue-stil". Hadde det vært null inflasjon, eller enda værre, deflasjon, så ville det ha lønt seg å bare sitte på pengene, og ikke bruke dem, og det er jo heller absolutt ikke akkurat noen ideell situasjon...

Tror faktisk ikke det er ulovlig å avtale at kjøper skal betale med andre ting.

Topp