avanse ved oppstart?

Syvsover

New Member
Jeg ble momspliktig for en uke siden, med en omsetning på ca 30.000 pr måned etter oppstart, et tall jeg regner med vil øke til 50.000 i første omgang. Jeg selger kun brukte varer og vil derfor benytte avansesystemet på moms. Det er vanligvis en enkel sak; salg i momsperioden minus kjøp i momsperioden og så 25% av avansen for å finne momsen. For jeg selger kun småting, og kan ikke vite hva hver enkel ting opprinnelig kostet. Men nå i oppstarten har jeg kjøpt inn varer for flere hundre tusen, alt på det private marked. Og da vil salg minus kjøp bli negativt - men jeg kan jo ikke få tilbake penger fra staten for moms som i utgangspunktet ikke eksisterer! og samtidig, hvis jeg ikke gjør det, så vil jeg tape ca 100 000 kr over de neste årene fordi jeg ikke fikk trukket fra dette innkjøpet ved oppstarten. For jeg regner jo med at alle varene blir solgt over tid, og da med 25% moms på toppen.

Hvordan løser jeg dette på en måte som skattemyndighetene kan godta dersom de noen gang skulle titte på regnskapet? Det er altså KUN denne ene gangen dette blir et problem, men det er et problem i hundretusenkroners klassen...

Syvsover

New Member
Og 5 min etterpå så finner jeg paragrafen som omhandler dette:

"§ 4-6. Videresalg av brukte varer mv. – samlet kjøp og salg

Dersom kjøpet eller videresalget som nevnt i § 4-5 skjer samlet og prisen på den enkelte varen ikke er kjent, er beregningsgrunnlaget ved videresalget differansen mellom innkjøpsprisen og salgsprisen for varene samlet for hele terminen. Dersom slike kjøp eller salg utgjør mer enn 80 prosent av kjøp eller salg i terminen, kan avansen for andre brukte varer mv., der salgsprisen overstiger innkjøpsprisen, også beregnes samlet og terminvis. Overstiger verdien av kjøp verdien av salg i en termin, kan det overskytende beløpet regnes med i verdien av de samlede kjøpene i etterfølgende terminer. "

Ja det betyr at da kommer jeg ikke til å betale inn moms på en lang stund fremover, antakelig ett helt år. Litt mer knot med regnskapet, men unngår både lovbrudd og pengetap. Puh!:D

Topp