All nettmarkedsføring kan selvfølgelig ikke måles i CPC (spør du meg er klikkprisen i de aller fleste kampanjene uinteressant). Nå er jeg klar over at mange her inne driver med affiliatemarkedsføring med PPC utbetaliner, så for dere er det selvføgelig interessant. Men tråden ligger under generell markedsføring, så jeg kommer med et mer generelt svar.
For det første: Når de som sitter med markedsføringsbudsjetter så store at de kan plassere annonser i hundretusenkronersklassen på et nettsted for en uke og de kommer tilbake og annonserer igjen og igjen, så er det en markedsføringkanal som fungerer for de. For de har garantert veldig gode rutiner for å måle kampanjeeffekt. Hadde Nettby vært for dyrt til å ha positiv effekt, hadde ikke vært faste kunder hos Nettby.
Tilbake til det med klikkpris. Det er som oftest totalt uinteressant! For en kampanje som har et kortsiktig mål burde kampanjen stort sett alltid måles i ROI (sett at de selger noe). Min erfaring er at de aller fleste annonsører kjøer kampanjer som på et vis skal resultere i et salg og på kort sikt kunne måles i ROI. Da får de alltids også med seg noe merkebygging, så hvis du ikke heter Coca Cola og har et uendelig budsjett burde man ikke satse på merkebyggekampanjer.
Klikkprisen blir bare teit å diskutere, det er relevansen og kjøpekraften i trafikken som betyr noe. Hvis jeg solgte tuningprodukter til biler ville jeg heller betalt 10 kr klikket på en side som omhandler temaet bil enn å betalt 2 øre klikket på hjemmesiden til Greenpeace.
Jeg kan også ta et konkret priseksempel: Jeg selger CPM (visningsbasert) annonsering for et nettsted som omhandler temaet bil. CTR på annonsene er dobbelt så høy mellom kl 02-04 om natten enn resten av døgnet. Det gjør at klikkprisen blir halve prisen på natten. Men hvem tror dere er de mest kjøpesterke brukerne, de som sitter oppe om natten og kjeder seg og klikker rundt på annonser eller de som er innom på ettermiddagen etter de har kommet hjem fra jobben?
Og en klikkpris på 4 kroner kan for veldig mange annonsører være veldig, veldig god butikk (så lenge relevansen og kjøpekraften er der). Eksempelvis: En nettbutikk betaler 4kr pr klikk. De har en konverteringsrate på 2 prosent og et gjennomsnittssalg gir 300 kr i profitt. Da har de 50 prosent ROI på kampanjen. Og ikke minst, en gjennomsnittskunde kommer tilbake 2,5 ganger og kjøper for samme sum. Da er uten tvil kampanjen veldig bra, selv om man betaler 4 kr pr klikk (og min erfaring er at 4 kr pr klikk i Norge er billig!).