Annonsører som ikke betaler

Chris M

Medlem
Har en stor del av inntektene mine fra annonser som jeg selger selv på sidene mine. Problemet er at man fra tid til annen møter på folk som ikke vil gjøre opp for seg. Ofte virker det nesten planlagt.

Hadde et eksempel nå i dag som opprørte meg litt. Solgte en kampanje i november som er levert og som genererte rundt 1500 klikk. To måneder etter fakturaen forfalt og fortsatt stod som ubetalt sendte jeg den til inkasso. Fikk da en mail fra annonsør at han bestrider kravet på grunn av at kampanjen ikke er levert. Hva skal man svare på slikt? Den er jo levert, og annonsøren har kommunisert med meg på mail underveis i kampanjeperioden. Men han bestrider kravet først når saken går til inkasso. Og når han bestrider kravet kan ikke inkassoselskapet fortsette..jeg må gå til forliksrådet for å få en dom. Har gjort dette ett par ganger tidligere ( har cirka 200 kunder i året ). Problemet med dette organet er at de som sitter der ikke vet hva internett er. De fleste som sitter der er over 50 år og mener at internett er skumle greier.

Å legge frem bevis hjelper derfor ikke. Om jeg legger frem ip-adressene til de som har klikket og banneret denne annonsøren har kjørt, så vil motstanderen si at dette er juks og svindel og noe jeg har laget. Og dermed blir alle bevis du kan legge frem tilsidesatt og det blir ord mot ord. Dermed vegrer forliksrådet seg for å dømme og alt renner ut i sanden.

Dette er mine erfaringer og har ett par slike hvert år. Og ettersom jeg vet at jeg har rett, så er det ekstra irriterende å tape penger på det. Men hva gjør man med slikt? Noen som har noen gode råd?

Nesten slik at man burde laget en tråd med annonsører som man må passe seg for....tror det er mange som har samme erfaringer.

clinton4

Medlem
Hvorfor krever du ikke betaling før du starter annonsen? Om ikke hele beløpet, så ivertfall deler av det.

Chris M

Medlem
Er ikke vanlig i bransjen. Så å si alle har etterskuddsbetaling, og mange steiler om man presenterer et slikt forslag. Så vil trolig tape mer på det enn på man gjør på fordringer.

Fredrik

Medlem
Jeg ble utsatt for en svindler i fjor som svindlet meg for 14 000.- Laget så en egen nettside om ham som svindler med foretaksnavn osv. Det ligger som nummer 1 og 2 i google nå uansett om du søker på foretak eller hans navn.

På siden er det flere som har lagt igjen en kommentar som også har blitt svindlet av samme person / foretak. Så i dette unike tilfelle føler jeg at jeg har gjort noe bra men rent generellt er det jo litt risky. Men på den annen side er det jo den letteste sak i verden å være anonym på nett hvis man vil.

Personen har kontaktet meg flere ganger for å få fjernet siden men jeg nekter så lenge han ikke har betalt.

picxx

WF 09
Jeg ble utsatt for en svindler i fjor som svindlet meg for 14 000.- Laget så en egen nettside om ham som svindler med foretaksnavn osv. Det ligger som nummer 1 og 2 i google nå uansett om du søker på foretak eller hans navn.

Ja, det å svindle en webutvikler er ikke alltid det lureste.
Det har vi vel også hatt opptil flere eksempler på her på WF :)

Chris M

Medlem
De fleste av de jeg konkurrerer med fakturerer på vanlig måte. Eniro, Gule Sider og de fleste annonsenettverkene gjør det på samme måte. Heller ikke Google tar betalt på forhånd. De trekker kortet etter hver måned. Så det er et mindretall som har forskuddsbetaling slik jeg kjenner det i alle fall.

Det mest irriterende med denne situasjonen er at vedkommende har solgt trafikken videre. Han driver et slags mediebyrå og hadde tydligvis fått et budsjett for å annonsere for en større og kjent kunde. Så kjøper han inn annonser for denne annonsøren hos mange aktører og driter i å betale noen av dem og beholder pengene selv.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Send en mail å si at hvis de ikke betaler regningen legger du ut navn på bedriften her på WF. Da vil tråden du lager rankerer på firmanavnet deres etter ca 1 times tid, og det kan fort koste de langt mer i form av tapte kunder pga av dårlig rykte, enn regningen din.

Topp