Angrefrist

D-BlooD

New Member
Er det noen her inne som har god greie på angrfristloven som kan fortelle meg hva du som selger er lovpliktet til å tilbakebetale visst for eksempel en kunde bestiller noe fra deg gjennom din nettbutikk. Føler ikke helt at jeg klarer å finne klarhet i dette gjennom alle søkene jeg har gjort på nettet..

Si kunden handler en vare for 200,- hvor du så har fraktkostnader på 100,- si pakken er sendt i oppkrav. Kunden bruker angrefristen sin og sender varen tilbake til deg innen 14 dager.

Slik jeg har forstått det så skal 200,- tilbakebetales, men hva med fraktkostnadene?
Og hva om kunden har brutt en innpakkningen som f.eks. er en plastinnpakkning. Denne varen kan i etterkant ikke selges som ny vare, kan jeg da gjøre fratrekk?

Takk for alle svar :confused:

--
D

Knut

Medlem
Sitat fra Forbrukerportalen:
Svar:
Angrerettlova gjelder for handel på internett. Angrefristen gjeld frå den dag du mottok vara og 14 dagar framover. Ved slike kjøp pliktar seljar å legge ved vara opplysningar om angrefristen og angrefristskjema. Unnlet seljar å legge ved angrefristskjema vert angrefristen utvida inntil 3 månader. Dersom det ikkje er opplyst om angrerett vert angrefristen utvida til 1. år. Ved kjøp på Internett gjeld elles dei same reglar som ved postordrekjøp, dvs. kjøpar pliktar å betale returporto.
Og angrerettloven: <dato>LOV-2000-12-21-105</dato> Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).

Santo

Active Member

kongen

kongemedlem
Og hva om kunden har brutt en innpakkningen som f.eks. er en plastinnpakkning. Denne varen kan i etterkant ikke selges som ny vare, kan jeg da gjøre fratrekk?

Angreretten bortfaller hvis du bryter forseglinger til dvd/cd/programvare eller andre varer hvor det står at vare ikke byttes ved brutt forsegling.

Santo

Active Member
Angreretten bortfaller hvis du bryter forseglinger til dvd/cd/programvare eller andre varer hvor det står at vare ikke byttes ved brutt forsegling.

CD, DVD og programvare har man ikke lov til å bryte forseglingen på, fordi varen da ikke kan leveres tilbake i samme mengde og omfang, men det stemmer ikke det andre du skriver om å bryte forsegling hvis det er blitt opplyst om at man ikke kan det.

Angrefristloven er en såkalt ufravikelig lov, dvs. at man ikke kan komme bort fra den ved å sette spesielle vilkår på forhånd, slik som f.eks å skrive at varen ikke byttes ved brutt forsegling.

Har du rett til å åpne pakken? - DinSide Økonomi står det f.eks.

"Vær også klar over at Angrerettloven er en såkalt "ufravikelig lov". Det innebærer at nettbutikken ikke jurdisk bindende kan forsøke å avtale med deg at hele eller deler av loven ikke skal gjelde."

og det står også

"Ifølge Forbrukerrådet har du lov til å åpne originalemballasjen selv om den skulle være utstyrt med forsegling, plombering eller lignende."

kongen

kongemedlem
men det stemmer ikke det andre du skriver om å bryte forsegling hvis det er blitt opplyst om at man ikke kan det.

Hvis man bryter forsegling til personlige varer slik som elektriske tannbørster, dildo, buttplug, oppblåsbare dukker så mister man nok angreretten vil jeg tro.

Santo

Active Member
Hvis man bryter forsegling til personlige varer slik som elektriske tannbørster, dildo, buttplug, oppblåsbare dukker så mister man nok angreretten vil jeg tro.

Det kan så være, men du nevnte ikke produkter av en slik art i ditt forrige innlegg.

Du skrev derimot at angreretten bortfaller på forseglede produkter dersom de er åpnet og det har stått at de ikke byttes ved brutt forsegling. Altså på et generelt grunnlag, og det stemmer ikke.

Topp