Anbefaling av hosting selskap

eirikkn

New Member
Vi skal launcher snart en webside som vi regner med at kommer til å få en del trafikk. I den forbindelse trenger vi en dedikert server fordi vi trenger masse lagringsplass. I begynnelsen regner vi med at mesteparten av trafikken vil komme fra Skandinavia, men etter hvert så vil trafikken også komme fra resten av Europa.

I den forbindelse har jeg et par spørsmål til dere som er proffe på å drifte websider:

- Bør vi begynne med en dedikert server i Skandinavia? F.eks Sverige siden det har like mange innbyggere som Norge og Danmark til sammen. Regner også med at det er smart å ha en server i nærheten av hvor vi vil få mesteparten av trafikken?

- Kjenner dere til noen hosting selskaper som dere kan annbefale? Trenger noen som har support 24/7, som uten problemer kan utvide med flere servere, og som tåler høy trafikk.

- Er det en smart løsning å innstalere en web akkselerator som Varnish, og er det behov for å innstalere den før vi vet hvor mye trafikk vi får?

typisk

Utvikler
Kan anbefale host1. Kjører alle mine nettsider hos dem og support er umiddelbart via IRC, eller et par timer via kontrollpanelet deres. Du kan jo høre om de kan levere det du trenger. Du finner en rabattkode om du søker på google, som gir 15%.

Siden du i startfasen satser mot Norden kan du jo starte med Host1. Om du har tenkt å utvide er det kanskje lurt med server i Tyskland eller Nederland.

proisp

Medlem
Dersom trafikken i hovedsak vil være fra Europa i fremtiden og det ikke er lenge til trafikk vil komme derfra, ville jeg like greit startet med server der. Det vil sannsynligvis være en billigere server også enn i skandinavia. Vi har gode erfaringer med Hetzner i Tyskland f.eks.

Jeg kjenner ikke til Varnish, men dersom du ikke forventer mye trafikk fra første øyeblikk kan det kanskje lønne seg å vente og se an situasjonen.

webfyr

Medlem
Ganske så innhabil egentlig, men du kan jo sjekke ut Webspesialisten.no. God erfaring med Varnish, men som det blir sagt, så kan det være en del å spare på å starte med en dedikert server og se det an fra der. Det er veldig mange som overvurderer hva som trengs av server for å ta unna ganske heftig trafikk.

Eneste negative erfaringer som tidligere kunde i utlandet, er tregere responstid/overføringstid (særlig ftp) og at de mistet både innhold og backup... Kontraktene kan være ganske løse på det området og man har ikke samme mulighet for sanksjoner som her i Norge.

Topp