Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Alternativer til ProISP

asleo

Member
Jeg flyttet nettopp et nettsted til Nordhost. Det var rett og slett deilig. Vanligvis forventer jeg at det er endel problemer når jeg flytter til en ny webhost, men alt gikk glatt uten noen som helst problemer.

WordPress kjører raskt hos dem, og jeg kunne kjapt endre til nyeste PHP-versjon i DirectAdmin (PHP 8.2.x), sette opp cron-jobben jeg ønsket og et par andre småting. Ekstra pluss i boka for meg er også at de har SFTP/shell selv på de billigste pakkene. FTP er en en så eldgammel protokoll, at jeg ikke gjør annet enn å ergre meg når jeg er hos en host som har deaktivert SFTP med en teit unnskyldning om at det på grunn av sikkerheten. Det er null problem med sikkerheten når leverandøren setter det opp på en fornuftig måte.

Jeg kontaktet også support på telefon i forkant for å sjekke ut noen spørsmål, og det var ingen ventetid, jeg fikk gode og tilfredsstillende svar og det var en hyggelig person. Jeg hadde også en like positiv opplevelse da jeg kontaktet support på chat i etterkant for å spørre om en liten ting.

Nettverket er også like lynraskt som det var hos MinHost. Jeg gadd ikke å spørre om et domene for å sjekke pingtid på forhånd da han svarte at plasseringen var på Ulven i Oslo, som er samme lokasjonen som serverene til MinHost var.

Jeg la inn en kommentar på Trustpilot hos dem, og håper så mange som mulig av deres nye kunder fra Webforumet gjør det samme, slik at vi støtter opp om dem som jeg mener er det siste gode webhotell-alternativet som finnes i Norge (jeg trodde ikke det var flere skikkelig gode alternativer i Norge før jeg så nærmere på Nordhost og flyttet til dem.) :)
 
Sist redigert:

xdex

Medlem
Trodde man måtte merke innlegg med #reklame? ja jeg tuller

Skal ikke uttale meg om nordhost. Bedrifter som har tilbudt "one time payment" har aldri overlevd, og da blir jeg skeptisk. Virker alltid som en kapital taktikk når noe har gått dårlig. Bedriften har jo nesten ikke tjent penger siden 2003. Jeg sier ikke at det er tilfelle her, men for meg, virker det mindre troverdig.

Ser man gjennom vilkårene er det jo ganske standard, du står uten rettigheter hvis noe må endres. Du kan heller ikke videreselge "tjenest(en)" til f.eks. egne kunder om du driver med hosting av wordpress. Dette er kun til eget bruk. I tillegg står det i vilkårene at alt kan endres, og at det holder å melde i fra om endringer på sin egen hjemmeside.

"Leverandøren forbeholder seg retten til å justere vilkårene, innholdet i tjenesten eller priser på tjenesten med førtifem – 45 – dagers varsel før neste fakturaperiode."

"Leverandøren forbeholder seg retten til å endre de tekniske løsningene for å kunne sikre leveringen av tjenesten."

"Leverandøren kan benytte en av følgende kanaler for å varsle om endringer av vilkår, innhold eller priser: E-post, telefon, brev eller ved annonsering på egen nettside."

"Videresalg av tjenesten (lagring, ressurser, tjenester) er strengt forbudt uten skriftlig avtale med leverandøren"

Men, det er fortsatt bedre enn ProISP
 

asleo

Member
Nå har jeg ingen som helst tilknytning til Nordhost annet enn at jeg har hjulpet en forening i å flytte hjemmesiden til dem og vil ha daglig ansvar for hjemmesiden, slik som jeg har hatt i svært mange år (på dugnad, gratis). Så mitt innlegg var ærlig ment. Selv har jeg ingen egne hjemmesider for tiden.

Da jeg drev MinHost, var det veldig ofte at nye kunder som skulle flytte fra andre webhoster, ønsket jeg skulle utføre alt av flytting for dem. Jeg fikk da tilgang til å logge på hos gammel webhost. Så i løpet av de elleve årene jeg holdt på, har jeg på den måten fått sett innsiden til så godt som alle norske webhoster av betydning. Fellesnevneren er at jeg ikke har likt det jeg har sett og opplevd, og ikke ville blitt kunde hos dem som fortsatt eksisterer i dag, eller har blitt kjøpt opp av verstingen, One.

Jeg kan faktisk ikke huske en eneste gang jeg hjalp en kunde med å flytte fra Nordhost, jeg tenker årsaken kan være at de har fornøyde kunder, og mindre frafall.

Jeg har ikke lest vilkårene deres, og det var Web10-pakka jeg fikk opprettet. Men nå er ingenting av det du siterer ovenfor et problem for meg. Jeg er enig i at det ikke er bærekraftig med "one time payment" i denne bransjen. Men det er forskjell på webhoster som har forsøkt seg med dette uten å tilby "normale" pakker ved siden av. Nordhost må jo få lov til å teste dette ut, så får vi se om de fortsetter å tilby det fast videre. Nordhost har jo holdt det gående i veldig veldig mange år nå, og det er jo først nå nylig de tilbyr en slik livstids-pakke.

Til din siste kommentar, så er ikke ProISP bedre enn eierene sine, slik jeg ser det, uansett om de velger å videreføre det gamle navnet. Så for meg er ikke ProISP bedre enn One, og One er den verste av de store webhostene i Norge. Det er min subjektive mening og erfaring.

Men la meg legge til at jeg selvfølgelig har et bias, på den måten at når jeg nå har funnet en host som er lovende og som jeg tror og håper jeg blir fornøyd hos, derfor ønsker at de skal fortsette å lykkes fremover. Så dette kan farge min positive omtale av dem. Ingen av de andre norske webhostene som har vært nevnt i denne tråden, ville jeg rørt med ildtang. Og Domeneshop som er den eneste andre norske jeg ikke har motforestilling mot, anser jeg kun som aktuell til domeneregistrering, fordi PHP kjører for tregt på deres servere. Dersom vi ikke heier på den/de webhostene vi er fornøyd med, risikerer vi at fremtiden av webhoster i det norske markedet blir kun én, og denne ene vil da hete "One.com gruppen".
 
Sist redigert:
Hei,

Tusen takk til @asleo for hyggelig omtale. For ordens skyld, så viste ikke jeg heller at Asle vurderte oss i Nordhost som leverandør før i dag, så det var en veldig hyggelig overraskelse for oss!

@xdex - Et par kommentarer til det du skriver under

1. Livslangt webhotell er et forsøke vi gjør for å se om det fungerer i Norge. Vi har en strategi om hvordan serverne med disse kundene skal driftes for at tjenesten skal være langvarig og bærekraftig. Det meste av vår inntekt kommer i dag fra løpende webhotell/pro hosting, samt drift av servere for kunder av oss. Slik tror vi og det vil være om 5+ år.
2. Når det gjelder videresalg står det at det ikke er lov uten avtale. Noen kunder har gjort avtaler av forskjellig art for å kunne tilby våre tjenester til sine kunder. Vi er åpen for dialog slik det framkommer av vilkårene.
3. Å ha mulighet til å endre den tekniske plattformen har alle som tilbyr en hostingtjeneste. Dette var noe vi la til i vilkårene våre i forbindelse med lansering av livslangt webhotell. Bl.a. for at vi ikke kan garantere å levere PHP, Apache eller MariaDB om 5+ år, men at det kanskje finnes alternativer til disse som vi må benytte for å levere en så lik tjeneste som mulig.
4. Omsetningen vår har vært lav, men stabil, og nå ser vi at vi er i medvind og det er veldig hyggelig. Vi har drevet med hosting siden 1999 og har ingen planer om å gi oss.

Har dere spørsmål til oss i Nordhost om våre tjenester svarer vi svært gjerne på spørsmål. Send en PM eller ta kontakt med oss på kundeservice så hjelper vi deg svært gjerne!

Ha en super kveld!
 

Mats1

Medlem
Jeg har brukt alt for mye tid og penger de siste årene på å finne en løsning som ikke bare er et alternativ til ProISP, men også til "gode gamle" MinHost. Viktige parametere for meg var mulighet for MANGE domener på en konto, god hastighet, support og backuo som jeg har tilgang til.

Var innom Nordhost, Jone Solutions mv. - men, det som ga meg aller best opplevelse var Hostinger. Valgte "Business"-planen og betalte for 4 år i en sleng. Svært bra hastighet fra både datasenteret i UK og Frankrike mot brukere i Skandinavia. OK+ support. Helt konge med AI-plugin til Wordpress. Sidebyggeren er overraskende brukbar for enkle sider.

Det er ikke ofte jeg får "godfølelsen" av en webhosting, men, denne gangen skjedde det.
Anbefales!
 

xdex

Medlem
Jeg har brukt alt for mye tid og penger de siste årene på å finne en løsning som ikke bare er et alternativ til ProISP, men også til "gode gamle" MinHost. Viktige parametere for meg var mulighet for MANGE domener på en konto, god hastighet, support og backuo som jeg har tilgang til.

Var innom Nordhost, Jone Solutions mv. - men, det som ga meg aller best opplevelse var Hostinger. Valgte "Business"-planen og betalte for 4 år i en sleng. Svært bra hastighet fra både datasenteret i UK og Frankrike mot brukere i Skandinavia. OK+ support. Helt konge med AI-plugin til Wordpress. Sidebyggeren er overraskende brukbar for enkle sider.

Det er ikke ofte jeg får "godfølelsen" av en webhosting, men, denne gangen skjedde det.
Anbefales!

Gleder meg til å se 10+ sider kjøre på en virtuell server tildelt 1gb ram & 1 core, du får holde oss oppdatert :)
 

Mats1

Medlem
Gleder meg til å se 10+ sider kjøre på en virtuell server tildelt 1gb ram & 1 core, du får holde oss oppdatert :)
Først og fremst: Planen jeg viser til (Business) er 1,5GB RAM og 2 cores. Det har gått helt strålende med 20+ sider så langt.
Om det mot formodning ikke skulle være tilstrekkelig i fremtiden så er det heldigvis svært gode oppgraderingsalternativer, f.eks. til Cloud Enterprise som er 6 cores og 12 GB RAM.
 

xdex

Medlem
Da så jeg på feil plan, så du klarer deg nok litt lengre. Men 1,5gb ram og 20 sider, da er du nok godt på vippepinnen. Om dette er faktiske sider da, og ikke en haug av sider uten trafikk som egentlig kun står og fyller plassen :) har stort sett kun hørt negative ting om hostinger, men det blir spennende å se når det har gått noe tid. Cloud Enterprise er i det minste ett steg opp, hvor du har flere ressurser. Jeg kjenner ikke til hvordan dette er satt opp, men absolutt bedre på papiret!
 

holte

Medlem
Av utenlandske selskap har jeg brukt Lonex.com i mange år og aldri hatt nevneverdige problemer, men på tross av «ubegrenset alt» så finnes det begrensninger, men 10 wp sider på forskjellige domener har gått helt fint, men da uten masse trafikk, så jeg vet ikke helt, men billig og bra synes jeg det har vært.

I dag foretrekker jeg norske servere. Prøver ut Host1 og det har gått greit hittil, men synes Nordhost ser lovende ut, men selv med rabatten man får her synes jeg det blir litt dyrt. Mulig det er verdt det. Vet ikke enda. Mulig jeg tester en konto.
 

Bjørnar

Gründer
Da støtter jeg samtidig norsk næringsliv.
Det er jo en sannhet med sterke modifikasjoner, da for eksempel one.com som har ganske store markedsandeler i dette landet, har utenlandske eiere. Det finnes selvsagt unntak, som Nordhost og Host1 som har norske eiere.
 
Topp