Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Alternativer til ecommerce plugin(?)

Driver å snekkerer litt på hobbybasis, og det har etter hvert blitt nok til å lage en aldri så liten butikk av - men ikke så mye at jeg gidder å installere et eller annet halv-avansert ecommerce-theme på bloggen jeg driver. Har dog etter hvert fått en del trafikk og forespørsler, så da kan man jo tjene litt moniz på det.. :rolleyes:

Det jeg i grunnen bare trenger er en enkel funksjon der folk kan klikke "legg i handlekurv", bli tatt til en side der de fyller inn et skjema (bestilling - fargevalg osv), og så sendes dette til meg på mail. Trenger jo i grunnen ikke å være en skikkelig handlekurv en gang, så lenge kunden tror det er det. (Bummer om de skal bestille flere ting though, for da må de jo gjøre dette her flere ganger..) Da sender jeg dem betalingsinfoen og begynner å lage det de vil ha når det er betalt.

I grunnen burde jeg jo ha en oversiktlig og enkel betalingsfunksjon på siden, men er det mulig å komme unna Paypal? Er ikke noen stor bissniss dette her, så er ikke interessert i å legge mange tusen i betalingsfunksjoner. I en perfekt verden hadde ikke folk brydd seg om at de må logge seg på nettbanken og overføre penger, men ser vel kanskje for meg at jeg kommer til å gå glipp av en del kunder om siden mangler en god-ish betalingsfunksjon(?). De fleste vil vel kanskje bare sette seg foran skjermen med Visa-kortet og betale tvert.

Innspill?
 

Mrtn

New Member
Hvis jeg forstår det riktig så har du ikke veldig lyst til å ha en fullverdig ecommerce-løsning for din allerede eksisterende blogg. Da finnes det såklart noen alternativer:

  1. Du kan lage en separat "nettbutikk" til bloggen din av typen www.bloggnavn.no/nettbutikk/ ved å bruke en av de mange løsningene for dette som finnes på nettet.
  2. Hvis dette blir mye stress, er det alltids mulig å bare legge ut en contact-form eller en kontakt-email for bestillinger. Så kan du bare motta bestillingen og fakturere kunden i ettertid (såfremst du har en registrert bedrift).
  3. Det overnevnte blir nok litt vanskelig hvis du ikke har en bedrift. Dermed må du nok se etter andre typer betalingsløsninger. På dette punktet er jeg ganske uviten, men det er sikkert noen andre som kan bidra ift dette spørsmålet.
 
Har bedrift, så kan i grunnen gjøre hva jeg føler for.

Er egentlig ikke installasjonen av en liten nettbutikk-løsning som er problemet, men mangel på betalingsløsning og min manglende vilje til å betale for en slik. Det blir jo litt sånn at om man skal ha det som ser ut som en nettbutikk bør man jo kanskje også ha medfølgende betalingsløsninger.

Men er ikke dumt det med kontaktskjema. De fleste forstår vel at spesiallagede møbler krever litt ekstra tid og ikke bare kan bestilles gjennom handlekurv og med kredittkrot, så om man da har et kontaktskjema under hvert møbel der man fyller inn mål, farger man vil ha osv osv, blir det vel en litt mer naturlig del av kjøpsprosessen? Hva tror du/dere?
 

Mrtn

New Member
Men er ikke dumt det med kontaktskjema. De fleste forstår vel at spesiallagede møbler krever litt ekstra tid og ikke bare kan bestilles gjennom handlekurv og med kredittkrot, så om man da har et kontaktskjema under hvert møbel der man fyller inn mål, farger man vil ha osv osv, blir det vel en litt mer naturlig del av kjøpsprosessen? Hva tror du/dere?

Jeg tror det kan være en veldig god idé. En annen ting kan være å skaffe deg et bedriftstelefonnummer, og heller legge opp til at eventuelle kunder ringer til deg. En slik prosess som du beskriver fungerer kanskje like greit (eller bedre) via telefon, da kunder ikke alltid er de beste til å formulere seg. Her er det da mulighet for at du kan vei-/rettlede kunden bedre og sørge for et bedre forhold til kunden, samt at du vet 100% ordrett hva kunden vil ha uten å måtte tolke hva kunden prøver å forklare i bestillingsskjemaet.
 
Topp