Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Alexa statistikk

malta

Medlem
Nysgjerrigheten har tatt overhånd og etter å ha googlet med mer eller mindre lite hell, tenkte jeg at jeg skulle stille spørsmålet her også:

Hvor i all verden får Alexa statistikken sin fra?

En autogenerert tekst som den under er ikke annet enn imponerende:

NN.com's three-month global Alexa traffic rank is 307,969. This site has been online since 2002, and visitors to it spend about 36 seconds on each pageview and a total of four minutes on the site during each visit. Search engines refer approximately 17% of visits to NN.com. While we estimate that 62% of visitors to this site come from Sweden, where it is ranked #5,095, it is also popular in Malta, where it is ranked #279.​
 

zapotek

Medlem
Alexa får statistikken sin fra alle som har installerert Alexa toolbar på datamaskinen sin.

Så hvorfor er statistikken til Alexa så dårlig? Jo de aller fleste som bruker denne toolbaren er Amerikanske webmastere. Ergo vil f.eks. en norskspråklig nettside komme svært dårlig ut.
 

picxx

Well-Known Member
Ergo vil f.eks. en norskspråklig nettside komme svært dårlig ut.

og....en norskspråklig side som omhandler teknologi vil rangere mye bedre kontra en som handler om fashion og mote for 13 årige jenter.
 

malta

Medlem
Ah, så dette er faktisk det eneste datagrunnlaget de har. Jeg så for meg at de hadde en avtale med søkeleverandører eller lignende.

Takker for gode svar.
 

malta

Medlem
Ah, så dette er faktisk det eneste datagrunnlaget de har. Jeg så for meg at de hadde en avtale med søkeleverandører eller lignende.

Så, dersom jeg installerer Alexa toolbar på mine egne maskiner på jobb og hjemme samt hos flere av mine venner, og besøker egne sider ofte, vil de muligens stige på Alexas ranking? Vil dette ha noen videre positive konsekvenser? Følger for eksempel Google med på hva som skjer hos Alexa?
 

zapotek

Medlem
Det vil hjelpe bittebittebittebittebittebittelite (les: ikke verdt å gjøre det). Google bryr seg katta om Alexa.
 

Nutz

Med lem
Et hvert oppegående menneske lemper Alexa toolbar og andre toolbars på hode og ræva ut av maskinen sin dersom det har sneket seg inn med et annet program.
Dette er for den vanlige bruker søppel som sinker brukeropplevelsen og gjør at man surfer i i stadig seigere sirrup.

Så det klientellet Alexa får statistikken sin i fra er nok ikke fra de mest "oppdaterte" menneskene.
 

picxx

Well-Known Member
Så det klientellet Alexa får statistikken sin i fra er nok ikke fra de mest "oppdaterte" menneskene.

Hmmmm.... egentlig en diskuterbar påstand...

Man har jo gått utifra at teknosider og andre sider som frekventeres heller ofte av "tech savvy" personer rangerer bedre på alexa enn sider som omhandler helt andre ting, som f.eks. mat, klær, mote og slike ting.
Kan det være at det faktisk er stikk motsatt?
En 13 årig jente som leser voe's blogg fordi hun lurer på hvilken øyenskygge hun skal bruke gir seg jo katta i om det ligger en tre-fire toolbars på toppen av browseren, mens Nils Nerd som går til rss leseren og browser gjennom de nøye utvalgte 17 sidene og bloggene som omhandler teknologi og scripting ganske sikkert ikke har alt for mye unødig hengende i browseren... hmmm.... hmmmm....
 

Nutz

Med lem
Kan det være det at disse "tech savvy"-personene har funnet ut hvordan man kan manipulere telleren til Alexa til sin fordel? ;)
 
Topp