Aksjeselskap - hvor mye aksjekapital er det lurt å ha

Arnear

New Member
hei, holder på starte ett AS og lurte på forskjellen på og ha 30 000 i aksjekapital og 300 000
er det noe vits sette inn 300 000, blir det noe forskjell for firmaet,? i henhold til kreditt og slikt?

mvh
arne

Steve Cash

Medlem
Det finnes ikke noe generelt svar på det, det kommer an på hva slags drift du har og hvor stort kapitalbehov bedriften har. Eksempler: Skal du starte opp som konsulent alene og firmaet vil tjene penger med en gang, du kanskje ikke trenger å ta ut lønn med samme, og ikke skal investere i mer enn en PC er kanskje 30 000 nok. Skal du starte med flere ansatte, store investeringer samt varekjøp må du regne med at du får store utbetalinger før du får penger inn. Da er 30 000 oppskiften på konkurs hvis du ikke har tilgang på lån, kanskje 300 000 er riktigere i det tilfellet.

Og ja, det kan også ha noe med kreditt å gjøre. Hvis jeg var bankmann ville jeg si at hvis kunden ikke er villig til å riskikere mer enn 30 000 selv, hvorfor skulle banken risikere f.eks. 500 000?

Dette var et litt raskt og overflatisk svar, men jeg håper det illustrerer noen av poengene.

hansson

Langveisfarende
Steve Cash sitt svar er som vanlig solid.

Skrev en artikkel for noen dager siden som viser at flere og flere starter AS med minimumskapitalen på 30k: Flere stifter AS med minimumskapital | Starte AS | Den enkle måten å starte aksjeselskap på

Bare 14,9% av de som startet AS ved hjelp av Starte-AS.no valgte en høyere kapital. Og vi gir samme råd som Steve Cash. Det går fint å starte opp med 30 000, hvis man har greie inntekter og lave utgifter i tida etter oppstarten. Eventuelt må du spytte inn mer kapital ganske kjapt, noe som er ekstra unødvendig papirarbeid. Eller så kan du gi private lån til selskapet, som gir litt ekstra regnskapsføring. Ingen banker gir lån til ferske AS, nesten uansett aksjekapital, virker det som. Banken kan kanskje gi en kassakreditt hvis den får sikkerhet i fakturaer/fordringer og evt. privat kausjon fra eierne i tillegg.

Topp