Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Aksjehandel hos Nordnet.no?

adeneo

Medlem
Telenor er verdt det markedet mener at Telenor er verdt, og forutsatt at det er samme type aksje så er prisen tilnærmet lik på de børsene selskapet er notert på.

Det kan være en liten spread enkelte ganger, og finner du den kan du kjøpe på en børs og selge på en annen børs med fortjeneste, men det trenger du sannsynligvis aldri bekymre deg over, da det er kun større aktører som driver med den typen handler.
 

clinton4

Medlem
Hei igjen!

Noen flere spørsmål:

1. Dersom et selskap i eller utenfor norge velger å ta ut aksjeutbytte. Kan da selskapet lage vedtekter om at f.eks B aksjer ikke har rett til aksjeutbytte? Slik at det kun er A aksjer som får utbytte? (jeg er klar over at en B aksje kan tilsvare f.eks 1/10 av en A aksje).

2. Dersom et selskap har A og B aksjer, hvordan vet man om man kjøper A eller B aksjer? Står det skrevet noe sted?

3. Hvis jeg i dag kjøper for 500.000 kr i aksjer, og de ved slutten av året er verdt 600.000 kr. Må jeg da skatte av verdiøkningen (100.000 kr), selv når jeg ikke har solgt dem?

4. Dersom ja på nr 3. Hvis verdien på aksjene går ned til 200.000 kr året etter at jeg har skattet av verdiøkningen. Får jeg da noen fradrag for dette? Og hvordan blir regnestykket på dette fradraget?

2012: Kjøp av aksjer for 500.000 kr.
2012: Aksjene er nå verdt 600.000 kr og jeg må skatte av 100.000 kr.
2013: Verdien på aksjene har falt til 200.000 kr og jeg har tapt 300.000 kr av det jeg investerte + de 100.000 kr jeg hadde i verdiøkning. Totalt 400.000 kr i tap.
2014: Hva får jeg i fradrag?
 
Hei igjen!

Noen flere spørsmål:

1. Dersom et selskap i eller utenfor norge velger å ta ut aksjeutbytte. Kan da selskapet lage vedtekter om at f.eks B aksjer ikke har rett til aksjeutbytte? Slik at det kun er A aksjer som får utbytte? (jeg er klar over at en B aksje kan tilsvare f.eks 1/10 av en A aksje).

2. Dersom et selskap har A og B aksjer, hvordan vet man om man kjøper A eller B aksjer? Står det skrevet noe sted?

3. Hvis jeg i dag kjøper for 500.000 kr i aksjer, og de ved slutten av året er verdt 600.000 kr. Må jeg da skatte av verdiøkningen (100.000 kr), selv når jeg ikke har solgt dem?

4. Dersom ja på nr 3. Hvis verdien på aksjene går ned til 200.000 kr året etter at jeg har skattet av verdiøkningen. Får jeg da noen fradrag for dette? Og hvordan blir regnestykket på dette fradraget?

2012: Kjøp av aksjer for 500.000 kr.
2012: Aksjene er nå verdt 600.000 kr og jeg må skatte av 100.000 kr.
2013: Verdien på aksjene har falt til 200.000 kr og jeg har tapt 300.000 kr av det jeg investerte + de 100.000 kr jeg hadde i verdiøkning. Totalt 400.000 kr i tap.
2014: Hva får jeg i fradrag?

Har ikke satt meg så veldig godt inn i forskjellen på A og B aksjer, men for de selskaper det gjelder så vil nok all informasjon du trenger om rettigheter på de ulike type aksjene være skrevet under vedtekter som du finner i "Investers relation" på selskapets nettsider.

3. Du skatter kun av realisert gevinst. Beholder du aksjen i ti år så betaler du heller ikke skatt av gevinst før om 10 år. Da skatter du 28 % av gevinsten eller eventuel får 28 % fradrag av et tap.
 

adeneo

Medlem
1. Jepp, det kan være forskjell på utbyttegrad når det kommer til ulike typer aksjer, og det er fullt mulig å tildele forskjellige rettigheter i forhold til stemmerett, utbytte og annet på for eksempel A og B aksjer.

2. Som det står ovenfor er slikt normalt godt beskrevet i selskapets egne dokumenter, og det skal stå i noteringen, slik at det står merket på aksjene du kjøper om de er A eller B aksjer dersom selskapet har utstett flere typer.

3 og 4. Som Aksjebloggeren skriver er det kun realisert gevinst/tap som går til beskatning, og da med normalt 28%.
 

clinton4

Medlem
Takk for svar :)

1. Jepp, det kan være forskjell på utbyttegrad når det kommer til ulike typer aksjer, og det er fullt mulig å tildele forskjellige rettigheter i forhold til stemmerett, utbytte og annet på for eksempel A og B aksjer.

Jeg er klar over dette med verdiforskjeller og stemmerett. Men jeg lurer på om det finnes aksjer som ikke gir retten til noe utbytte? Jeg antar at svaret er nei, men nå er jeg ganske dum når det gjelder aksjer, så jeg må bare spørre :)
 

Tonny Kluften

Administrator
AI sier:

Det finnes aksjer som ikke gir rett til utbytte. Disse aksjene kalles ofte "non-dividend stocks" eller "growth stocks". Aksjene til selskaper som ikke betaler utbytte, fokuserer i stedet på å reinvestere overskuddet tilbake i virksomheten for å øke veksten og øke selskapets verdi på sikt.

Mange teknologiselskaper er kjent for å ikke betale utbytte og heller fokusere på innovasjon og vekst. For eksempel betaler selskapene som utgjør den såkalte "FAANG"-gruppen (Facebook, Amazon, Apple, Netflix og Google) sjelden eller aldri utbytte. Selskaper i oppstarts- og vekstfasen vil ofte reinvestere alle inntektene tilbake i virksomheten for å øke veksten, og vil derfor ikke ha kapasitet til å betale utbytte til aksjonærene sine.

Det er viktig å være klar over at aksjer som ikke gir rett til utbytte ikke nødvendigvis er mindre verdifulle enn aksjer som betaler utbytte. Det er ulike måter å verdsette aksjer på, og aksjer i selskaper som ikke betaler utbytte kan være verdt mye på grunn av sin vekst og fremtidsutsikter.

Det er opp til selskapets ledelse å bestemme om de vil betale utbytte eller ikke. Noen selskaper betaler jevnlig utbytte til aksjonærene sine som en del av sin langsiktige utbyttepolitikk, mens andre selskaper velger å reinvestere overskuddet i virksomheten i stedet for å betale utbytte. Selskaper som er i en tidlig vekstfase eller i en bransje som krever mye kapitalinvesteringer, har ofte en tendens til å reinvestere pengene sine i stedet for å betale utbytte til aksjonærene. Det er derfor viktig å undersøke selskapets historikk og utbyttepolitikk før man investerer i aksjer.

Her er noen eksempler på aksjer som historisk sett har gitt høyt utbytte:

  1. AT&T Inc. (T): AT&T har vært en pålitelig utbyttebetaler i flere tiår. Selskapet har økt utbyttet sitt hvert år i over 30 år og har for tiden en årlig utbytteavkastning på omtrent 7%.
  2. Exxon Mobil Corporation (XOM): Exxon Mobil har en lang historie med å betale utbytte og har også økt utbyttet sitt hvert år i over 30 år. Selskapet har for tiden en årlig utbytteavkastning på omtrent 6%.
  3. Procter & Gamble Co (PG): Procter & Gamble er et stort amerikansk forbruksvarer selskap som har en historie med å betale utbytte til aksjonærene sine i over 100 år. Selskapet har også økt utbyttet sitt jevnlig og har for tiden en årlig utbytteavkastning på omtrent 2,5%.
  4. Johnson & Johnson (JNJ): Johnson & Johnson er et diversifisert helseomsorgsselskap som har en sterk historie med utbyttebetaling. Selskapet har økt utbyttet sitt hvert år i over 50 år og har for tiden en årlig utbytteavkastning på omtrent 2,6%.
Det er viktig å merke seg at historisk utbyttebetaling ikke garanterer fremtidig utbyttebetaling, og at utbytteavkastningen kan variere over tid. Aksjeinvesteringer innebærer alltid risiko, og det er viktig å gjøre grundig forskning før man investerer i noen aksjer.

Her er noen eksempler på norske aksjer som historisk sett har gitt høyt utbytte:
  1. Telenor ASA (TEL): Telenor er en norsk telekommunikasjonsvirksomhet som har en historie med å betale utbytte til aksjonærene sine. Selskapet har økt utbyttet sitt jevnlig og har for tiden en årlig utbytteavkastning på omtrent 4,4%.
  2. Equinor ASA (EQNR): Equinor, tidligere Statoil, er et stort norsk energiselskap som har en historie med å betale utbytte til aksjonærene sine. Selskapet har også økt utbyttet sitt jevnlig og har for tiden en årlig utbytteavkastning på omtrent 4,6%.
  3. DNB ASA (DNB): DNB er en av Norges største banker, og har en lang historie med å betale utbytte til aksjonærene sine. Selskapet har økt utbyttet sitt jevnlig og har for tiden en årlig utbytteavkastning på omtrent 4,4%.
  4. Aker BP ASA (AKERBP): Aker BP er et norsk olje- og gasselskap som har en historie med å betale utbytte til aksjonærene sine. Selskapet har økt utbyttet sitt jevnlig og har for tiden en årlig utbytteavkastning på omtrent 6,7%.
Som med amerikanske aksjer, er det viktig å merke seg at historisk utbyttebetaling ikke garanterer fremtidig utbyttebetaling, og at utbytteavkastningen kan variere over tid.
 
Topp