Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Agurkposten til salgs! Malen altså.. for Wordpress

peterandrej

pensjonert moderator
Etter å ha jobbet en del med Agurkpostens mal, så kan jeg nå tilby malen til brukerne her på webforumet for en billig penge.

Prisen er: kr 1000,- inkludert mva.
Betaling: via Paypal

Dette inkluderer:
- malen selvsagt
- installasjon på din wordpress blog
- tilrettelegging av innhold
- hjelp med oppsett av annonser og slikt
- support og opplæring i bruk

---

Alt innenfor rimelighetens grenser her. Jeg lager ingen grafikk til deg. Logo får du lage selv. Du må også selvsagt ha det ganske klart for deg hvordan du vil presentere artikler.

------

Nøkkelinformasjon for å gjøre ting enklere for deg (og meg):

Logo:
AGs logo er 200x60px. Størrelsen gjør det mulig å plassere en annonse i høyden 60px til høyre i header. Logo kan gjøres større hvis ønskelig, men bør holdes i høyden 60px pga annonsen.

Midt i mellom logo og annonse i header:
Dette er en plass for å sette fokus på noe du vil fokusere på. Jeg har brukt plassen til å annonsere for AGs fanclub på facebook. Størrelse er 352x60px.

Annonse i header: Størrelse avhenger av hvilke størrelsesvalg du velger med logo. Dette kan tilpasses. Headeren er 790px bred. Annonsen som er der idag er 234x60px. Dette formatet finnes det mange annonser for, bla Google Adsense og hos Tradedoubler. Men, du kan selvsagt legge en 468x60px også, men da må logo og slikt tilpasses dette. Gjør et valg.

Under header:
Her er det en menylinje, som du kan bruke til meny, eller som jeg har gjort: opplyse om været og dessuten en link til RSS-feeden. Høyden er15px.

INNHOLDSDEL:
Innholdsdelen er 468px. På forsiden er oppdelingen av artikler slik i nedadgående rekkefølge:

1 feature artikkel med tilhørende bilde. 468px bred. Bildet du legger her blir automatisk re-sized til 468px bredde via CSS. Uansett hvor stort eller lite det er.

annonse. 468x60px.

5 artikler med lite artikkelbilde. Bilde til venstre, tekst til høyre. Bildestørrelse er 140x100px. Størrelsen kan selvsagt enkelt forandres. Re-sizes også her via CSS.

annonse. 468x400px.

10 artikler. Lite artikkelbilde.

annonse. 468x60px.

------------

Annonser:

Øverst: 728x90px. Muliggjør en link til rss-feed til høyre for annonse. Husk bredden på siden som er 790px. Har du en annonse på 728px har du altså 62px. 2px mellomrom går igjen. Så, et bilde på 60x90px til høyre for annonse. Jeg har lagt en link til rss-feeden her.

Høyre sidebar:
Den rett til høyre for innholdet. Bredden er 180px. Her kan du legge artikler også ved å bruke query_posts funksjonen. Jeg har lagt noen kategorier her. Leder, AG babes, kultur og reise.

Helt til høyre:
Helt til høyre finner du en sidebar. Denne er også 180px. Jeg har annonser her.

Venstre sidebar:
Altså der menyene er. Her har jeg kategorilenker og slikt. Links legges også her. Bredden her er 120px, som også er et standard annonseformat for alt mulig egentlig. Jeg har adsense-annonse og noen fra tradedoubler.

---------

ENKELTSIDER:

Samme oppsett som forsiden selvsagt, men her har du mulighet til annonser over innholdet som er tilpasset kategorier via if-in-category funksjonen til WP. Jeg har ikke gjort noe med dette enda, men det er en piece of cake å legge annonser fra for eksempel Kondomeriet over tittelen til artikler i kategorien "babes" for eksempel. Greia er at hvis du har annonsekoden klar og du vet hvilken kategori du vil ha annonsen til å vises på, så bruker jeg 25sek på å legge den inn.

Under innhold finner du en adsense-annonse i 336x280px. Denne posisjonen mellom innhold og kommentarfelt er den mest effektive på adsense annonser har jeg funnet ut.

Under kommentarfelt har du en 468x60px annonse..

Og under der igjen har du en liste over de siste artiklene på forsiden med små artikkelbilder.

Så er det annonse og footer.

-------

ARKIV OG KATEGORI-sider:

Pga oppsettet på forsiden kan du ikke ha den vanlige "blogg-funksjonen" med "bla-til-neste-side" helt nederst, da wp bare vil hente de samme postene om og om igjen. Derfor: egne arkiv og kategorisider.

Jeg har gjort disse meget enkle. I bunn og grunn er arkivet bare et sitemap med en WP-query som henter de siste 1000 postene. Kategorisidene er identiske med arkivet, bare at det står hvilken kategori postene er i som vises helt øverst.

Siden wp kan ha egne templates til hver enkelt kategori kan du også her skreddersy annonsevisningen eller noe annet.

------

HVORDAN FIKSER JEG DE BILDENE TIL ARTIKLENE:

Via custom-fields. Bildene lager du på forhånd. Det er enkelt når du vet størrelsen. Feature-bildet (det som vises for den første posten på forsiden) skal være 468px bredt. I tillegg må du lage et lite bilde som skal vises når posten beveger seg nedover forsiden etterhvert som nye poster kommer. Dette bildet skal være 140px bredt og 100px høyt. Dette bildet brukes også på enkeltsider under kommentarfeltet, der de 5 siste postene fra forsiden vises.

Forøvrig brukes ikke disse bildene i selve loopen for enkeltsider. Du kan sette dem inn selv i editoren. Enkelt og greit.

Helt nederst i editoren (der du skriver innlegg..) finner du custom-fields (tilpassede felt på norsk) feltene. Her legger du inn informasjonen om bildene. Kort fortalt skal du legge inn en nøkkel der står "key" og så kommando der det står "Value".

Det er bare to keys som brukes:

artikkelbilde_stor
og:
artikkelbilde

burde være selvforklarende...

altså velger du key i rullemenyen, og så limer du inn url'en til riktig bilde i value.

--------

Ja, da har jeg skrevet utrolig mye her. Si ifra hvis noe er uklart. Jeg tar bestillinger fortløpende. Leveringstid er vel et par dager litt avhengig av hvor mye jeg får å gjøre. Hvis jeg skal installere det for deg må du gi meg ftp-innlogging til serveren din.

Ellers, ja vi blir vel enige.
Send meg en pm om du ønsker malen.

eller epost:

post@peterandrejensen.no
----

Og ja, se malen i action på:
Agurkposten.no
 

peterandrej

pensjonert moderator
Og ja, må jo bare legge til: For at ikke alt skal se jævla teit ut etter installering kan det være en fordel å lage artikkelbilder ferdig for artiklene på forsiden. Det vil si 1 stort bilde i 468px bredde og så 15 små artikkelbilder..

Kan selvsagt kutte ned på antallet artikler og sånn også.
 

Niclas

New Member
Nydelig theme, et av de beste nettavis-themene til WP jeg har sett. (Eneste ulempen ved å kjøpe det måtte være å bli litt vel lik tulleavisen AG)

Vil det etterhvert komme i versjon med nyhetene i to spalter? Ser litt bloggete når sakene ikke kan presenteres to (eller tre) i bredden slik som VG (og DB)?
 

peterandrej

pensjonert moderator
To spalter ligger faktisk klart i temaet. Alt du behøver å gjøre er å redigere index.php for å vise nyheter på den måten. .div.class'ene for to spalter under hovedsaken er for eksempel klare allerede i css-style-filen.

Å sette det opp slik er noe jeg sikkert må gjøre for kundene da det ikke er sånn kjempelett å skjønne hvordan man gjør det. Men, det gjør jeg selvsagt for deg hvis du vil ha det.

Man kan godt ha en sånn oppdeling hvis du vil. Altså først en feature i full bredde, deretter to ved siden av hverandre, så tre saker i full bredde med lite artikkelbilde, så eksempelvis 5 saker uten artikkelbilde men i full bredde. Og så annonser inn i mellom de ulike delene.

Man bør likevel begrense antallet ulike visninger noe da man må kjøre en egen spørring til databasen for hver ulike visning. Så, for ikke å ta livet av den bør man begrense seg litt. Holde det litt edruelig mener jeg.

Holder på å lage en "light-versjon" av temaet akkurat nå. Dvs en versjon som blir å koste $99, men da får du null support. Blir å legge litt tutorials ut på salgssiden slik at du klarer å bruke det selv om du ikke får support.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
blir ikke dette rett og slett plagiat av VG?

Du som webdesigner må da vite bedre en å "kopiere" andres verk.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Syns dette er bra design jeg, og han har ikke gjort noe annet enn å lage til ett theme som faktisk trekker besøkende tilbake.. Akkurat som vg gjerne har gjort...
Du selger flere kopier av malen vel? Altså til flere forkjellige kjøpere?
 

peterandrej

pensjonert moderator
seppolaatle: jo. jeg jobber med en version som en av dere skal ha, og dessuten jobber jeg med en version som skal selges via Unique Blog Designs. Da blir de å ta seg av installasjon og slikt slik at jeg slipper. Blir sikkert å selge customatizition fra bloggen min tror jeg i tillegg.

Så, ja. Selger flere kopier.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hvem som skal utforme norske plugins når den tid kommer :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
domenebloggen: Den blir til salgs ganske så straks! Må bare gjøre den "salgbar" først, dvs fjerne alle "Agurkposten"-elementer på den og erstatte disse med mer "generelle" elementer som kan passe hvilken som helst nettside.
 
Topp