Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Aftenpostens betalingsmur

zapotek

Medlem
Som mange av dere sikkert vet, så fyrte Aftenposten igang "8-gratisartikler-i-ukamuren" sin igår. Greit nok det, men hva kommer nå til å skje med søkemotortrafikken?

Jeg vet ikke hvor mye søkemotortrafikk Aftenposten har per dag - men det må være MYE. Har Google nå noe annet valg enn å deindeksere hele kostebinderiet? Isåfall, har de tenkt gjennom hvor mye dette kommer til å bety i tapte annonseinntekter?
 

Ole Avranden

utvandret
Google indekserer betalingsløsninger, dersom den er laget etter en bestemt mal. Så kostebinderiet kjører videre.

Ellers så vil jeg tro at Aftenposten hatt noen møter med Berlingske her i Danmark som har kjørt denne modellen i en lengre periode. Så de har nok noen tall på hvor mye tapte annonseinntekter påvirker bunnlinja, kontra nye inntektsmuligheter.
 

zapotek

Medlem
Google indekserer betalingsløsninger, dersom den er laget etter en bestemt mal. Så kostebinderiet kjører videre.

Men jeg skjønner ikke hvordan Google kan se seg tjent med at brukere som allerede har brukt opp kvoten sin på 8 artikler inneværende uke, Google etellerannet og havner rett i betalingsmuren på Aftenposten.no. En eller annen innvirkning på SERPS MÅ da dette ha?!?
 

Ole Avranden

utvandret
Er vel en liten nøtt å knekke det der.

Som du sier er det ikke i brukerens interesse å møte en betalingsløsning. Men samtidig er det den veien det går med de mediene som produserer nyhetene. Og Google ønsker vel å vise til det opprinnelige kvalitetsinnholdet og ikke "avisene" som har sitatretten som sin forretningsmodell.
 

spikre

peterhamre.no
Morsom liten skrue dette. For meg virker det ulogisk at Google sender trafikk til innhold som ikke er leselig for brukeren. G snakker jo hele tiden om hvor viktig det er for dem å vise oss nyttige resultater.
Dessuten bidrar Google i stor grad til åpen kildekode, og er store fans av Wikipedia. Skulle tro at et åpent internett er en verdi for Google(?).
 

zapotek

Medlem
Morsom liten skrue dette. For meg virker det ulogisk at Google sender trafikk til innhold som ikke er leselig for brukeren. G snakker jo hele tiden om hvor viktig det er for dem å vise oss nyttige resultater.
Dessuten bidrar Google i stor grad til åpen kildekode, og er store fans av Wikipedia. Skulle tro at et åpent internett er en verdi for Google(?).

Exactly. Aftenposten har mer enn 1,6 millioner indekserte sider på Google.

Jeg kan ikke skjønne at de skal få beholde søkemotortrafikken sin med dette systemet. Hvordan vil det nå bli med f.eks. visning av "bufrete" versjoner av artiklene i Google.no?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Svaret til Aftenposten i den konteksten der skjønte jeg ingenting av....

Poenget til kommentaren er nok ganske enkelt at de ikke tror at folk flest vil gjøre en stor jobb for å "lure" systemet - og at de kommer til å betale. Det passer også til en kommentar på Twitter:

@Gjerrigknarken Fint oppsummert. Vi stenger ikke døra bak oss. Vi inviterer inn. Si fra når lei av å slette cookies ;-) #turisthytteprinsipp

Jeg tenker Aftenposten kommer til å se an hvor mange som betaler - og evtl. tune verktøyene og muren etter hvert.
 

Christian

Medlem
Lesere som kommer til en artikkel gjennom for eksempel Facebook vil ikke bruke noe av "kvoten" sin. Tipper at nøyaktig det samme gjelder for besøkende fra søk, så dette vil ikke påvirke Google-rankingen deres noen ting.

Ander Brenna har skrevet om dette her.

Det virker mer som at incentivet til Aftenposten er å greie å holde på papiravisabonnenter - ikke å for alt i verden holde innholdet sitt skjult for ikke-abonnenter.
 
Topp