Affiliateprogram i en liten nettbutikk

kongen

kongemedlem
Hvis man skulle ha et affiliateprogram i en liten nettbutikk og gjøre dette selv:

1. Må affiliaten være over 18 år (jeg ser alle nettverkene har 18 års grense)?
  2. Må man samle inn skattekort/personnummer på de som melder seg inn personlig og ikke via sitt ENK?
  3. Hva skal rapporteres inn til myndighetene på de personlige affiliates?
  4. Hva skal rapporteres inn til myndighetene på de som melder seg inn via sitt firma?
  5. Hva gjør man hvis Jan Jansen melder seg inn og han oppgir bankkonto for utbetaling hvor eieren av bankkontoen er Per Person og når du melder inn inntjeningen til Jan Jansen til myndighetene så eksisterer ikke denne personen?

Sist redigert av en moderator:
[*]Må man samle inn skattekort/personnummer på de som melder seg inn personlig og ikke via sitt ENK?
Det mest praktiske her blir vel å utbetale som frilanslønn. Isåfall: Dersom beløpet er på 1000 kroner eller mindre, trenger du ikke å tenke på skattekort/personnummer. Er beløpet over 1000 kroner må du skrive en lønns- og trekkoppgave for dette til skjemaet RF-1015 Lønns- og trekkopplysninger, og da trenger du personnummer og navn/adresse. Skattekort trenger du for å vite hvor mye skatt du skal trekke, men om de ikke er interesserte i å levere skattekort har man selvsagt alltid muligheten til å trekke 50 % skatt.

[*]Hva skal rapporteres inn til myndighetene på de personlige affiliates?
Du leverer en terminoppgave for arbeidsgiveravgift og skattetrekk (RF-1037) annenhver måned, hvor du trenger informasjon om hvor mye lønn du har utbetalt, hvor mye skatt du har trekt, og hvor mye arbeidsgiveravgift du skal betale. Det eneste du trenger å fylle inn av personlige opplysninger om de ansatte her er hvilken kommune de skatter til. I tillegg leverer du årlig RF-1015 Lønns- og trekkopplysninger, hvor du må skrive inn personnummer, navn, adresse og skattekommune for alle ansatte du har utbetalt mer enn skattegrensen (1000 kr) til. Innbiller meg at all denne informasjonen står på skattekortet.

[*]Hva skal rapporteres inn til myndighetene på de som melder seg inn via sitt firma?
Med mindre du har regnskapsplikt: Ingenting. Du fører fakturaen du får fra dem i regnskapet som en hvilken som helst faktura slik at denne går inn i næringsoppgaven (evt. tilsvarende for andre selskapsformer enn ENK som jeg vet absolutt ingenting om), og så setter du fakturaen i en vakker ringperm slik at dersom kemneren får lyst til å banke på døra di for å sjekke at denne fakturaen faktisk eksisterer.

kongen

kongemedlem
Du leverer en terminoppgave for arbeidsgiveravgift og skattetrekk (RF-1037) annenhver måned, hvor du trenger informasjon om hvor mye lønn du har utbetalt, hvor mye skatt du har trekt, og hvor mye arbeidsgiveravgift du skal betale. Det eneste du trenger å fylle inn av personlige opplysninger om de ansatte her er hvilken kommune de skatter til. I tillegg leverer du årlig RF-1015 Lønns- og trekkopplysninger, hvor du må skrive inn personnummer, navn, adresse og skattekommune for alle ansatte du har utbetalt mer enn skattegrensen (1000 kr) til. Innbiller meg at all denne informasjonen står på skattekortet.

Takk for svar :)
Skal ikke man kunne sende inn noe som næringsinntekt for å slippe å betale arbeidsgiveravgift. Syns å huske TD gjorde noe slikt. VG Nett| Dine Penger : Slipper ikke unna næringsselvangivelsen

eplebiten

Medlem
Og dette er vel det beste argumentet for meg for at jeg ikke vil kjøre noen affiliate-løsninger. Det blir for mye arbeid for en hobby.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis jeg skulle ha et affiliateprogram i en liten nettbutikk og gjøre dette selv, så hadde jeg krevd organisasjonsnr og faktura.
Det utelukker sikkert noen, men bedre det enn all det arbeidet som ble beskrevet her.. (brr!).

Topp