Affiliatelinker: Nytt vindu eller ikke (top or blank)?

testdriver

Ha det bra..
På en side full med affiliatelinker, ville dere brukt target="_top" eller target="_blank" på affiliateproduktene?

Tipper det finnes et fasitsvar basert på konverteringsstatistikk. Noen som vet? Hva er deres erfaring?

*Tenker høyt*
Noen vil irritere seg over at et nytt vindu/tab åpner seg.

På den andre siden vil mange bare se litt mer på et produkt (ikke kjøpe) - de vil bare lukke vinduet igjen uansett. Disse vil (med _blank) komme tilbake til min side og kanskje finne et produkt de faktisk vil kjøpe. Samme gjelder de som ikke forstår menyen og manøvreringen på den nye siden.

testdriver

Ha det bra..
Tipper mine besøkende er mellom 16-30 år, og har derfor sikkert ok greie på data. Jeg har derfor valgt å ha top til nå. Selv vet jeg at jeg misliker blank, men jeg er usikker på mainstream.

Et annet mulig punkt er (klønete) pop-up blockers.

Virker som om det er usikkerhet og uenighet all over. Mest subjektive synspunkter, ingen tall og statistikk. Fant kun en som virket seriøs som mente han hadde kjørt statistikk på forskjellen - og han brukte nå blank.

Skulle gjerne sett en case study på dette!

testdriver

Ha det bra..
Ser han har gitt ut noen relevante bøker. Aldri lest noe av han, dessverre.

Noen som vet hva han mener? Skal søke litt mer på navnet hans. Poster her hvis jeg finner noe interessant.

Synes egentlig dette er et veldig aktuelt tema. Ikke vet jeg, kanskje riktig valg utgjør 1-2% i konvertering?

picxx

WF 09
Vet ikke hva andre gjør, men personlig kommer det helt an på hvilken side/innhold det er om jeg åpner i nytt vindu eller ikke.
Om det er en landingsside, hvor du allerede har solgt inn produktet åpner jeg i samme vindu, for brukeren skal allerede ha bestemt seg for å kjøpe produktet når han klikker gjennom, så ingen grunn til å holde siden åpen.
Om det derimot er en infoside om f.eks. reiser, hvor linkene mere går på "mere info" kategorien, som forskjellige reiseselskap, hoteller eller flyselskap åpner jeg dette i nye vinduer, da brukeren ganske sikkert er intressert i å lese mere av den infoen som befinner seg på min side, men jeg kan likevel oppnå ett (og kanskje flere) salg på hver bruker.

onlyme

New Member
Stort sett bruker jeg alltid target blank. Jeg driver kvalitetssider der brukeren ønsker å være, og da er det greit å bruke target blank.

Det irriterer meg f.eks at startsiden ikke bruker blank. Derfor åpner jeg sidene i nytt vindu ved å høyreklikke.

På bullshit sider der ingen kommer uten at de blir lurt inn, er det egentlig likegyldig hva en bruker, men av hensyn til surferen bør en kanskje bruke top

Santo

Active Member
Det irriterer meg f.eks at startsiden ikke bruker blank. Derfor åpner jeg sidene i nytt vindu ved å høyreklikke.

En litt enklere metode er å bare holde shift-knappen inne i det du trykker på en link med musa. Da åpnes vinduet automatisk i et nytt vindu.

Topp