Affiliatebetaling - hvor mye

Tonny Kluften

Administrator
Jeg selger et produkt som jeg skal ha affilaites til å promotere for meg. Jeg har allerede bestemt meg for hvor mye jeg ønsker å betale, men jeg ønsker å høre deres mening.
Produktet koster 3000 kr + en årlig avgift på 2000, jeg jobber 6-8 timer for kunde etter salget. Har ingen garanti for hvor mange år kunde blir.
Hvor mye syns du at det er rimelig å betale ut i affiliatehonorar pr. salg?

Takk for svar.

picxx

WF 09
Hvorfor ikke gå for recurring?
Eller la affiliate velge mellom recurring og CPA.
F.eks. (tall fra løse lufta) enten 500.- hvert salg, eller 10% recurring (noe som da forutsetter at kunden blir minst to år).

Selve utbetalingen kommer jo helt an på hvor mye utgifter du selv har i forbindelse med salget. Man kan jo f.eks. gi mye bedre vilkår for en statisk tjeneste (som f.eks. hosting) enn man kan om det er en aktiv tjeneste man må følge opp med support etc.

sta

Medlem
Nå vet jeg ikke hva det er du selger, men tar vi utgangspunkt i at det er en tjeneste og det derfor er begrenset med kostnader forbundet med hver salg, du setter en pris på din egen tid på 400kr./timen og du jobber i snitt 7 timer pr. kunde, gir det en kostnad pr. salg på 7*400 = 2800kr.

Hvis vi antar at hver kunde blir i totalt 3 år, vil du ha en inntekt pr. salg på 3000kr. + 2000kr. + 2000kr = 7000kr. og en fortjeneste på 7000kr. - 2800kr. = 4200kr.

Spørsmålet blir da hvor stor en porsjon av fortjenesten du er villig til å dele med affiliaten? Hvis vi sier 30% blir provisjonen pr. salg 1260kr.

Ovennevnte er naturligvis basert på en rekke antagelser og kan være veldig langt fra dine faktiske forhold.

kongen

kongemedlem
Et digitalt produkt, men spiller det noen rolle?

Det spiller en stor rolle.

Utgiftene for salg av et digitalt produkt er markedsføring.
Utgiftene for salg av et fysisk produkt er markedsføring, produktkostnader, lager, porto +++

Laveste du bør gi i provisjon på et digitalt produkt er 35%, da kan du også bruke uttrykket; sell three, get one for free.

Men jeg personlig markedsfører aldri et digitalt produkt uten å få minst 65%...

kongen

kongemedlem
Mulig jeg misforsto, jeg trodd du hadde et digitalt produkt klart til salg til 3000 og tok 2000 ekstra for de 6-8 timene...

Topp