Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adwords viser reklame for produkter jeg har vist interesse for på nettet

Tonny Kluften

Administrator
I går var jeg inne i en utenlandsk nettbutikk og kikket på noen varer. Når jeg i dag surfer norske nettsider så får jeg opp en adwordsannonse med bildet av de seks siste varene jeg så på i den utenlandske nettbutikken.
Hvordan går dette an i praksis? Er det automatikk eller har nettbutikken noen spesielle innstillinger i Adwords som gjør dette mulig?
 

Tonny Kluften

Administrator
Er ikke sikker på om jeg liker det, føler at de tråkker litt for langt inn i min private sfære, de skal liksom vite hva slags dashcams jeg har sett på tidligere... Lurer på hvor langt dette vil gå før det kommer en lov som forbyr slik personlig reklame. For en slik lov vil komme når mange nok folk + de riktige folkene føler seg nok "brukt".
 
Sist redigert:

timepoint

Medlem
Remarketing og lister

Hei.

I Adwords har du mulighet til å lage egne "lister". Så man kan lage en liste for de som kom til siste steg i handlekurven, de som så på eks. Vesker og en for de som besøkte Jakker.
Du må da legge inn et script ala Analytics inn på alle sidene dine.

Du kan også sette antall dager disse "cookiene" skal spares på. Deretter velge spesielle URL'er du har, som det skal opprettes lister på.

Etter dette blir det spennende. Da må du lage en Google Display only kampanje og målrette mot lister ( remarketing). PS. Det må være over 100 personer i listen for å få lov til å remarkete.
Du kan også sette på Googles egne interesselister. Eks. alle som har vært interessert i Hotell de siste dagene. Dette er veldig effektivt, men det er viktig å ikke gjøre det mer enn eks 1- 2 uker. Ingenting er verre enn å bli forfulgt av banner i 1 år.

Nå kan disse StalkerBannerne være basert på Interesse også. Jeg får eks. mye bannere for MyStore osv. Kanskje fordi Google "skjønner" at jeg er interessert i web og business?
 
A

aabbcc

Guest
Sier meg enig med Tonny. Jeg har lagt merke til dette selv og jeg liker det ikke. Med disse typene kampanjer blir nok folk med tid mer oppmerksomme på hvor mye google faktisk har oversikt over, og man kan jo håpe at det fører til noen lovverk som fungerer på nett. Forrige cookie-lov var slik jeg ser det totalt meningsløs.
 

Ludo

Medlem
Er ikke sikker på om jeg liker det, føler at de tråkker litt for langt inn i min private sfære.

Helt enig. Jeg liker det verken som konsument eller som AdSense-annonsør. Plutselig viser nettsider reklame som ikke er relatert til det man leser om overhodet, men handler om noe annet som jeg (eller eventuelt de som besøker siden) lette etter i går.

La oss si at jeg surfet etter gummistøvler i går fordi det regnet så voldsomt, mens i dag skinner sola, og jeg vil på stranda og er interessert i å lese om vekttap. Så går jeg inn på en side som handler om det. I stedet for at siden viser reklame for slankeprodukter, noe den garantert ville gjort tidligere, kan det nå hende den viser reklame for gummistøvler. Bare et eksempel, altså, men har opplevd dette flere ganger i det siste. Kan ikke skjønne annet enn at det må gå ut over reklameinntektene. Det må jo være mye bedre at reklamen er relevant for det nettsiden eller artikkelen handler om, som forbukeren tenker på akkurat da, enn noe han jaktet på i forrige uke og kanskje har avdømt.

Tidligere kunne man styre sånt selv ved å legge inn en html-kode for AdSense over og under en spesifikk tekst på nettsiden, noe som fikk AdSense til å vise reklame som var mest mulig relevant for ordene som stod innenfor den kodesnutten. Nå har man fullstendig mistet kontroll over hva slags reklame som vises.

Og som du sier, som konsument får man bare en følelse av at storebror Google ser deg og lagrer alt du gjør. Vi vet jo egentlig at de gjør det, men det er ubehagelig å bli minnet på det hele tiden.
 

looper

Medlem
Det er vel et fåtall norske aktører som kjører på detaljnivå, men det er sinnsykt effektivt.
Hvis du selger et produkt hvor kjøpprosessen er lang så kan de få kronene du betaler være gull verdt. Du trenger ikke å kjøre ned på detaljnivå, men du kan jo vise kun en annonse til alle som har vært på nettsiden din. Syntes dere forsatt det blir mye da?

Jeg er kanskje inhabil men jeg forstår ikke helt problematikken i det. Det er slik verden kommer til å bli. Dette er jo perfekt for dere som driver nettbutikker ;) I disse dager rulles også remarketing ut på søk også.

Du skal ikke prøve en runde på bilkamera da Tonny?
 
Topp