Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adwords - Bildeannonse(r)

Rismoen

Medlem
Må man operette en ny kampanje for hver bildestørrelse? Om jeg skal dekke alle disse størrelsene blir det totalt 18 kampanjer...

320 × 50 Mobilbanner
320 × 100 Stort mobilbanner
468 × 60 Banner
728 × 90 Leaderboard
250 × 250 Kvadrat
200 × 200 Lite kvadrat
336 × 280 Stort rektangel
300 × 250 Inline-rektangel
120 × 600 Skyskraper
160 × 600 Bred skyskraper
300 × 600 Halvsides annonse
970 × 90 Stort leaderboard
240 × 400 Vertikalt rektangel
980 × 120 Panorama
930 × 180 Toppbannerannonse
250 × 360 Trippel bredskjerm
580 × 400 Netboard
970 × 250 Reklametavle

Er det dyrere med bilde enn tekstannonse? Er det noen faste priser på dette, eller er det slik at man byr på søkeord?
 

clinton4

Medlem
Hvis jeg ikke husker feil, så kan du laste opp alle formatene i samme kampanje. Du betaler for søkeord på samme måte som tekstannonser.
 

Rismoen

Medlem
Hvis jeg ikke husker feil, så kan du laste opp alle formatene i samme kampanje. Du betaler for søkeord på samme måte som tekstannonser.

Kommer disse annonsene på tilfeldige sider som bruker adsense - slik som din side?

8sk4K.png



Er det du som har plukket ut disse annonsene eller det google som finner det som er mest relevant for akkurat meg?
 

clinton4

Medlem
Google finner relevante annonser for den besøkende. Dette baseres på nettsidens innhold og/eller tidligere søk/besøk den besøkende har gjort (dersom han er logget inn på sin Google konto). Feks. dersom jeg søker etter "nye biler" på google.no, kan jeg gjerne få opp bil annonser på en nettside som ikke er bil relatert.

Men, en publisher (feks. barnesanger.com) kan velge å kun vise tekst annonser, bilde annonser eller begge deler.
 
Sist redigert:

Rismoen

Medlem
Noen som vet hvilken av disse størrelsene som er mest brukt/effektivt?

320 × 50 Mobilbanner
320 × 100 Stort mobilbanner
468 × 60 Banner
728 × 90 Leaderboard
250 × 250 Kvadrat
200 × 200 Lite kvadrat
336 × 280 Stort rektangel
300 × 250 Inline-rektangel
120 × 600 Skyskraper
160 × 600 Bred skyskraper
300 × 600 Halvsides annonse
970 × 90 Stort leaderboard
240 × 400 Vertikalt rektangel
980 × 120 Panorama
930 × 180 Toppbannerannonse
250 × 360 Trippel bredskjerm
580 × 400 Netboard
970 × 250 Reklametavle
 

timepoint

Medlem
Målretting i Google's Display Nettverk

Hei.

Bildeannonsene eller bannere kan du velge å vise på veldig mange måter, og du kan velge å betale pr klikk eller pr 1000 visning ( cpm). For garanterte besøk til nettsiden din og ikke branding er betal pr klikk best for ferske annonsører.

På fanen display network kan du bl.a. velge å målrette på Søkeord. Da vil Google vise bannerne dine på nettsider med innhold om eks. barbering - men også til de som aktivt søker etter barbering, men ikke på søkesidene - brukeren vil eks. få en banner på YouTube 5 min etter han har søkt etter barberhøvler på google.no.

Du kan også velge Placement - da kan du målrette mot eks. Dagbladet, Startsiden, TV2.no, Nettavisen og flere større nettsider.

For din nettbutikk er KJØNN og ALDER en interessant målretting - hvis du lager en kampanje rettet mot eks. kvinner med rosa bilder og kun kvinneprodukter.

Du kan bruke RETARGETING - da vil du vise bannere for de som har besøkt nettbutikken din. Syntes du det er vrient sette opp dette, har Google egne retartgeting-lister innenfor mange temaer. Eks. Nå folk som er veldig opptatt av Beauty and Health.

Og du kan også kombinere alle sammen for best effekt.
Altså du målretter kun mot Kvinner over 40, som er opptatt av Beauty, og bor på Østlandet, som leser Dagbladet på en artikkel som handler om helse.
Da blir klikkprisen ofte høy, men du når presist de du ønsker.
Så hvis du har data på kjønn, alder, bosted på de som vanligvis bestiller hos deg, så kan du raskt nå målgruppen med Google Display Nettverk.
 

Rismoen

Medlem
Prøvde meg litt på Google display network. jeg lagde en annonse der jeg valgte hvilke kategorier/emner annonsen skulle vises på f.eks "helse og skjønnhet" også valgte jeg alder og kjønn. Jeg satte maks 5 kr per klikk.

Jeg krysset også av for at det var greit med "kjønn - ukjent" Er dette dumt når jeg kun skal rette meg mot kvinner?

Jeg fikk totalt 30 klikk for 50,- men det var ingen som bestilte noe. Normalt så bestiller ca 1 av 3 prøvepakken. Jeg kjørte en mail kampanje der 4 av 10 bestilte, men dette har vel kanskje noe med at jeg traff målgruppen litt bedre.

Jeg valgte ganske mange kategorier når jeg satt opp annonsen, så jeg tror jeg skal spisse inn det litt mer neste gang.

7e23c2d2e0.png


Er det mer effektivt å bruke søkeord, eller er det like greit å sette opp hvilke kategorier/emner annonsen skal vises på?
 
Topp