Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adsense-variasjoner

Bjrl

Medlem
Er det flere som har merket variasjoner fra januar til februar i Adsense-inntekten?

I januar hadde jeg inntekter fra Adsense på like over 62.000 kroner. I februar var inntekten noe under 49.000 kroner. Det er jo færre dager i februar enn i januar, men jeg syns ikke det forklarer nedgangen.

Justert for antallet dager er antall visninger og antall klikk relativt stabilt fra januar til februar, og det er heller ingen særlige endringer hva angår hvilke av mine nettsteder klikkene har kommet fra.

Så det ser ut til å være en reell nedgang i februar i forhold til januar. Er det flere som har opplevd dette?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
To ord: OL og vinterferie.

Mulig disse to tingene innvirket på trafikken, men det henger jo ikke på greip sett i sammenheng med dette sitatet:

Justert for antallet dager er antall visninger og antall klikk relativt stabilt fra januar til februar, og det er heller ingen særlige endringer hva angår hvilke av mine nettsteder klikkene har kommet fra.
 

NilsF

Medlem
Justert for antallet dager er antall visninger og antall klikk relativt stabilt fra januar til februar, og det er heller ingen særlige endringer hva angår hvilke av mine nettsteder klikkene har kommet fra.

To ord: OL og vinterferie.


En mulig forklaring kan være at en rekke annonsører kan ha vært mindre aktive en periode, vel vitende om at folks fokus har vært OL og vinterferie. Det kan har ført til lavere konkurranse om visning av AdSense-annonser, og for nettstedseiere lavere inntjening per klikk. Slik kan inntjeningen ha falt selv om antallet klikk var noenlunde som normalt.

Det mest overraskende her, synes jeg, er at Bjrl oppnådde normal trafikk under OL og vinterferie, men det kan være relatert til hvilke typer nettsteder som driftes, om det er innen spesielle nisjer hvor trafikken ikke reduseres nevneverdig i slike perioder.
 
Sist redigert:

Bjrl

Medlem
En mulig forklaring kan være at en rekke annonsører kan ha vært mindre aktive en periode, vel vitende om at folks fokus har vært OL og vinterferie. Det kan har ført til lavere konkurranse om visning av AdSense-annonser, og for nettstedseiere lavere inntjening per klikk. Slik kan inntjeningen ha falt selv om antallet klikk var noenlunde som normalt.

Det syns jeg høres ut som en sannsynlig forklaring.
 

Bjrl

Medlem
Bjrl: Vær klar over at når du går ut med dine faktiske tall, bryter du reglene deres og kvalifiserer til å få stengt kontoen din. De er temmelig rigide på det der.

Det stemmer vel ikke? Med mindre noe nytt har blitt policy helt nylig, er det tillatt å oppgi totaltall. Men CTR, eCPM og andre detaljerte opplysninger er ikke tillatt, i det minste ikke på nettsidenivå. Jeg har bare postet totaltallet for alle nettsidene jeg driver (ca 20-25 sider), og det har såvidt jeg vet alltid vært i orden.

Edit: Jeg dobbeltsjekket villkårene nå, og den aktuelle bestemmelsen lyder slik:

"9. Konfidensialitet
Du samtykker i ikke å oppgi Konfidensiell Google-informasjon uten at vi på forhånd har samtykket skriftlig. «Konfidensiell Google-informasjon» omfatter (a) all programvare, teknologi og dokumentasjon fra Google som er knyttet til Tjenestene, (b) klikkfrekvenser og annen statistikk som gjelder Eiendommens resultater knyttet til Tjenestene, (c) eksistensen av, eller informasjon om, betafunksjonalitet i en Tjeneste og (d) annen informasjon Google har gjort tilgjengelig som er merket som konfidensiell eller normalt er å anse som konfidensiell med utgangspunkt i sammenhengen de presenteres i. Konfidensiell Googles-informasjon omfatter ikke informasjon som var kjent for deg før du begynte å bruke Tjenestene, som blir offentlig kjent uten at du har skyld i dette, som du har utviklet uavhengig, eller som du rettmessig har mottatt av en tredjepart. Til tross for Punkt 9 kan du gjengi det nøyaktige omfanget av Googles bruttoutbetalinger som er et resultat av din bruk av Tjenestene."

Altså helt greit å oppgi totaltallet.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
En mulig forklaring kan være at en rekke annonsører kan ha vært mindre aktive en periode, vel vitende om at folks fokus har vært OL og vinterferie. Det kan har ført til lavere konkurranse om visning av AdSense-annonser, og for nettstedseiere lavere inntjening per klikk. Slik kan inntjeningen ha falt selv om antallet klikk var noenlunde som normalt.

Du har nok rett. Jeg leste ikke førsteposten godt nok, og gikk utifra at han hadde fall i trafikk.

Tror forøvrig at annonsekronene ikke akkurat sitter løsere nå med urolighetene i Ukraina.

Hvordan ser de første marsdagene ut kontra februar og januar Bjrl?
 
Topp