Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Action i form / button - full URL?

Bjørnar

Gründer
Hallo,

Jeg har en knapp som ser slik ut - den fungerer:
Kode:
<form action="http://nettside.no/undermappe/blablabla/" method="link" target="_blank"><input type="submit" value="Besøk" /></form>

Dette fungerer IKKE:
Kode:
<form action="/undermappe/blablabla/" method="link" target="_blank"><input type="submit" value="Besøk" /></form>

Altså - full URL fungerer, mens relativ fungerer ikke.

En vanlig link fungerer jo selvsagt på begge måter.

Hva kan jeg gjøre for å få relativ til å fungere?
 

Bjørnar

Gründer
I stand corrected.

Det er kun Chrome og Safari som fusker, hvor det ikke ser ut til å virke noen av delene.

Hva i #$%"#!" # er det jeg gjør galt?
 

adeneo

Medlem
Et skjema har ikke noen "link" method, så det er ugyldig, og heller ingen "target" attributt !

Dersom du ikke skal sende et skjema bør du nok bruke en anchor tag.

Hva er grunnen til at du bruker <form> ?
 

Bjørnar

Gründer
det jeg var på jakt etter i utgangspunktet, er en button-funksjonalitet rett og slett, for å slippe å styre med bilder og css for å få noe som ser ok ut.

må jeg bite i det sure eplet?
 
Kode:
<button id="knappenmin">Link</button>
<script type="text/javascript">
  document.getElementById('knappenmin').onclick = function () { window.location.href = '/undermappe/blablabla/' }
</script>
Men når det er sagt så er det ikke god kode og bør absolutt ikke brukes.

Button Maker
Denne siden lar deg lage CSS som styler vanlige linker til knapper.
 

adeneo

Medlem
Du må nok bite litt i det sure eplet!

Dette har alltid vært et problem, og den method="link" har eksistert lenge, men ettersom gyldige metoder bare er GET, POST, PUT, DELETE osv. så vil "link", som ikke er gyldig, falle tilbake til standard og sende en GET request.

Det ser ut som det virker med "link" og relativ URL for meg i chrome, men du kan prøve med en vanlig GET:

HTML:
<form action="/undermappe/blablabla/" method="GET" target="_blank">
    <input type="submit" value="Besøk" />
</form>

eller en link med en knapp inne i

HTML:
<a href="/undermappe/blablabla/" target="_blank">
    <input type="button" value="Besøk" />
</a>

Men jeg mener IE har noe problemer med den metoden, og det er heller ikke gyldige kode.

javascript:

HTML:
<input type="button" value="Besøk" onclick="window.open('/undermappe/blablabla/', '_blank');"/>
 

Bjørnar

Gründer
Takker. Jeg gikk i kjelleren og gikk for å style anchor til det ugjenkjennelige. Det var en drittjobb, men nuh funker det.

Takk for hjelpa, guttter!
 
Topp