7 av 10 handlet på nett!

Og mindre blir det ikke om momsfritaksgrensen økes til 400 kr...

Mest troligt inte, men jag är för att gränsen ska öka, speciellt i ett land som Norge. Siffrorna visar ju på att det är mycket smått som köps i utlandet och det kostar inte alltför mycket. Men mörkertalet lär ju vara stort här.

Mest troligt inte, men jag är för att gränsen ska öka, speciellt i ett land som Norge.

Hvorfor i ett land som Norge?
Jeg tenker jo at det bør være motsatt, lønns og avgiftsnivået i Norge er fryktelig høyt og da bør alle konkurrere på like vilkår, også utenlandske bedrifter. Men en økning til feks 400,- tor jeg ikke kommer til å ha noen stor innvirkning, kanskje i begynnelsen når VG kommer med "Dette kan du nå kjøpe momsfritt på ebay". Men jeg har også en oppfatning av at (etter å ha drevet med dropshipping) folk fint kan vente 14 dager på mobildeksler og sminkebørster til 100,- men når produktene er dyrere er kundene ofte mer opptatt av leveringstid.

Men målet må jo være å skaffe flere arbeidsplasser, ikke sende kapital ut av landet.
Dette med økingen av grensen er jo for å sanke stemmer da det ikke gir noen som helst mening. Hva blir egentlig forskjellen for den vanlige mannen/kvinnen i gata? At du kan kjøpe 2 bøker i samme bestilling i stedenfor å dele den opp?

Jeg håper heller de setter inn større ressurser på å ta alle pakkene som er merket med for lav verdi.

Lönenivån är ju onödigt hög i Norge, det behöver ju inte vara så egentligen, men det pressas upp av att alla ska ha mer och mer och mer, företag som privatpersoner. På sikt förlorar landet Norge på detta.

Jag tror det kan spela rätt stor roll om det höjs, norskarna är ju ivrigast i norden på att handla över nätet, det finns säkert flera förklaringar till det men en av de viktigaste bör ju vara att utbudet är begränsat i Norge.

Bara se vanliga dagvaruhandel, främst rema och coop, inte mycket spännande sker, samma varor konstant, de har samma varor i olika förpackningar, en tillverkare av allt, blir extremt kjedeligt. Norskarna går runt på att äta i genomsnitt 10 olika maträtter i livet, det förstår jag för utvalet är dåligt. Nu går detta inte att jämföra rakt av med internethandel men men..

Ett land som Norge har inte råd att ha allt för många människor anställda inom butiker, enkla internetbutiker, produktionsyrken etc, Norge måste ligga i världstopp inom forskning, It och annat. Det är i Norge candy crush saga skulle blivit till ,skype, snapchat, facebook, ericsson, google etc, men det är ju inte så men det borde vara så. Ska man vara världens rikaste land i framtiden så måste saker och ting ske, det går inte att luta sig mot oljan, den ska man använda för att skapa världens bästa land i framtiden gällande utbildning exempelvis.

Så forstår jeg det rett i at du mener Norge bør legge til rette for billigere import av varer fra utlandet for forbrukere og egentlig ikke støtte Norske import/handels bedrifter (hvertfall på nett)?

Exakt det jag säger, om man ska tänka på landets bästa. Men det är ju meningslöst att agera liknande om man inte har som mål att bli främst inom, teknik, utveckling, medicinsk forskning etc etc. Om försäljning sker på nätet eller inte spelar inte så stor roll.

Topp