5 kjappe spørsmål om enkeltpersonforetak

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Ja lurer paa noen kjappe spørsmaal ang Enkeltmansforetak:)

Koster det noe aa registrere et enk?

Forplikter man seg til aa føre et spesielt regnskap selv om man ikke har noen spesielle intekter?

kan jeg da leie et rom i leiligheten min selv om jeg ikke har noen itekter paa siden...

Hvis jeg kun har utgift paa feks reklame og domene.. vil man kunne trekke dette av paa skatten? alsaa privat? Jeg tenker da siden jeg maa betale privat for domenenavn og annonsering, og evt andre utgifter.

hvordan er det med skatt? Vil man maatte fylle ut egen selvagivelse for enk og egen for seg selv?

Sist redigert av en moderator:

Helge

Profesjonell Googlesøker
nei, det koster ikke noe å registrere enk så lenge du kun selger tjenester.

Om du skal selge fysiske ting så må du registrere deg i enhetsregisteret, og da koster det 2500 (tror jeg det var)

Og ja, regnskap må du alltid føre ;)

Helge

Profesjonell Googlesøker
nei, du kan ikke leie et rom (kontor satser jeg på ?) av deg selv. er strenge krav til slik... blandt annet egen inngang og eget toalett...

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
ok.. men hvordan er det med regnskapet? er det slik at jeg maa "skyte" inn feks 5000 i Enk og trekke ting derfra og saa utbetale det iform av lønn til meg selv senere? eller kan jeg trekke det av min egen konto og faa igjen ?

for det er vel slik at jeg kan skrive av ting som domene og server kostnader paa selvangivelsen?

hansson

Langveisfarende
Det er ikke lenger krav til egen inngang og toalett for hjemmekontor. Rommet skal kun brukes til kontor, og det er kvadratmeterprisen i forhold til husleie som gjelder (må dokumenteres med fakturaer/bilag). Strøm og utgifter kan også trekkes fra i forhold til arealet.

For bolig du eier, og som blir fritakslignet, er fradraget minimalt. Felleskostnader for huset fordeles i forhold til leieverdien av hjemmekontor-delen.

For regnskapslignede boliger der mer enn halvparten av arealet blir leid ut mer enn halve året, kan du få fradrag for faktiske kostnader.

Hvis du har et AS eller NUF kan du leie ut lokaler til ditt eget firma. Dette gir deg som privatperson skattefrie husleieinntekter samtidig som selskapet får fradrag for leiekostnadene.

Tonny Kluften

Administrator
ok.. men hvordan er det med regnskapet? er det slik at jeg maa "skyte" inn feks 5000 i Enk og trekke ting derfra og saa utbetale det iform av lønn til meg selv senere? eller kan jeg trekke det av min egen konto og faa igjen ?

for det er vel slik at jeg kan skrive av ting som domene og server kostnader paa selvangivelsen?

HVordan man gjør dette er diskutert mye på forumet her. Søk litt så finner du nok svar.

Topp