Over halve Norge stemte borgelig, men det betyr selvfølgelig ikke at vi slipper unna de rødgrønne.
Siden vi nå skal slite med disse i 4 år til minst, kan noen forklare meg hva de egentlig har tenkt å gjøre i næringspolitikken og hva de vil gjøre for små bedrifter?
Har sjekket programmet til Arbeiderpartiet (som åpenbart vil bli det partiet med mest makt), og noen utdrag fra næringspolitikken deres er:
God omstillingsevne er et konkurransefortrinn for Norge totalt og for næringslivet, og de offentlige rammebetingelsene må tilpasses bedriftenes behov. For Arbeiderpartiet er det viktig å stimulere til og skape en kultur for entreprenørskap i hele landet. Det statlige virkemiddelapparatet må være en fleksibel partner, ikke et byråkratisk hinder for næringslivet. Små og mellomstore bedrifter er viktig for sysselsetting og verdiskaping i hele landet. Det er derfor viktig for Arbeiderpartiet å utvikle en politikk som bidrar til gode rammevilkår for små og mellomstore bedrifter.
[...]
Arbeiderpartiet vil:
• satse videre på de områdene der vi har spesielle forutsetninger for å være gode, som energi og miljø, reiseliv, marin- og maritim sektor, blant annet gjennom satsing på forskning og utvikling.
[...]
• sørge for tilgang til kapital gjennom bevilgninger til såkornkapital og
etableringsstipend til gründere.
• at virkemiddelapparatet skal treffe bedriftenes behov.
• at virkemiddelapparatet skal ha spesielt fokus på behovene til små og mellomstore bedrifter.
[...]
• forenkle næringslivets krav til rapportering gjennom et kontinuerlig forenklingsarbeid.
• arbeide for at flere kvinner etablerer og videreutvikler bedrifter gjennom oppfølging av handlingsplan for mer entreprenørskap blant kvinner.
[...]
Som sagt, bare utdrag fordi jeg ikke gidder å floode forumet, men hele programmet ligger
her, og næringspolitikken står omtalt på side 27 og 28.
Har næringspolitikken blitt elendig fronta i valgkampen? Ja, det er jeg enig i. Tror ikke egentlig at valgkampen er til for slike som oss. Mange av oss har allerede bestemt oss for hva vi skal stemme lenge før valgkampen starter (jeg nekter f.eks. å tro at Arbeiderpartiet kunne ha gjort noe som helst for å stjele
din stemme fra FrP, Kenneth), og det sier seg selv at de som ønsker lavere skatter og mer privatisering ikke kommer til å stemme rødgrønt uansett, da dette er klare borgerlige verdier. Når det er sagt vil jeg mene at nærings- og skattepolitikken er det området Arbeiderpartiet har opptrådt klart barnsligst på i hele valgkampen. Jeg skal ikke si at Solbergs skatteletter faktisk vil fungere slik som hun påstår (jeg kan ikke nok økonomi til å uttale meg om akkurat det), men det blir bare meningsløst når Stoltenberg avbryter henne med «Ja, men hvis vi får mer skatter ved å kutte tjue milliarder, hvorfor ikke bare kutte hundre milliarder?». Selvsagt fungerer det ikke sånn, og Stoltenberg vet det. Å argumentere for at Solbergs skattelette ikke vil fungere kan han godt gjøre, men den virker såpass solid at det blir meningsløst å bare gjøre narr av den. Uansett: Er det en valgkampdebatt jeg virkelig kunne tenke meg å se, er det en skikkelig debatt om næringsliv.
Hadde det vært opp til meg kunne jeg tenke meg at alle partier som skulle stille til valg var pålagt å i god tid før valget var pålagt å legge fram et realistisk og revisorgodkjent forslag til statsbudsjett. Selvsagt hadde ingen av disse forslagene faktisk blitt vedtatt med mindre ett parti hadde fått 50 % oppslutning alene, men det hadde gitt oss et mer realistisk overblikk over hvordan de ulike partiene ville te seg økonomisk: Dagens valgkamp handler stort sett bare om hva partiene vil bruke penger på, med en slik ordning hadde de også blitt nødt til å forsvare hvor de ønsker å ta pengene fra. Men kommer dette noen gang til å bli innført? Neppe.
Det som virkelig skremmer meg med dette valget er at hjemmesitterpartiet var under nitten tusen stemmer unna å være landets største parti. Når nest største parti får 600 000 stemmer og 900 000 velger å ikke stemme, er det noe som ikke er som det skal.