1000 skattefritt

kongen

kongemedlem
For noen år siden leste/hørte jeg om at man kunne ta på seg småjobber og de var skattefrie hvis lønnen var 1000 kroner eller mindre.

Som et eksempel: Kan en webdesigner lage nettsteder for 1000 kroner eller mindre og slippe all skatt? Eller må han registrere en bedrift og kreve inn moms?

Hvordan fungerer egentlig denne 1000 kroners regelen?

Kassimaja

Geocacher
1000 kroners regelen gjelder privarpersoner og ikke firma

kongen

kongemedlem
Betyr dette at en webdesigner kan påta seg å lage nettsteder til bedrifter som koster mindre enn 1000 spenn og slippe skatt?

Hva hvis han lager nettsteder til 1000 bedrifter for 1000 kroner per nettsted, kan han da tjene 1 mill uten å betale skatt? Eller blir han "tvunget" til å registrere firma for å lage disse nettstedene og betale moms og skatt for det han gjør?

Kassimaja

Geocacher
Jeg mener det er en regel som sier at du ikke kan jobbe privat med det som er din profesjon. En snekker kan ikke bygge hus på si uten å skatte av det.

Jeg er ikke helt sikker på noe av dette så....

*Trommevirvel*

Snakk med fylkesskattekontoret ditt om dette, de er profesjonelle og kan gi deg et mye riktigere svar enn det noen her inne kan.

Helge

Profesjonell Googlesøker
Det ble vell oppdatert nå nylig... slik at barnevakt etc kan tjene opptil 4000,- iløpet av et år.

kongen

kongemedlem
Så hvis min daglige jobb er kjøp/salg av internett trafikk, så kan jeg lage nettsteder til uendelig antall andre på si, opp til 4000 kroner per stykk, og slippe all skatt på min secondary inntekt?

Er ganske sikker på at den gjør det. Fra arbeidsgiverens ståsted er jo dette helt vanlig lønn, med unntak av at den er skattefri og ikke skal innrapporteres eller betales feriepenger av. Har flere ganger "ansatt" folk til småjobber på 1000 kroner eller mindre, og da sier jo regelverket ganske tydelig at dette ikke er noe jeg skal varsle staten om. Eller, jeg må selvsagt varsle om det sånn at de kan beregne hvor stor arbeidsgiveravgift jeg skal betale og sånt, men de spør ikke hvem arbeidstakeren er.

Temmelig sikker på at dette står beskrevet på bedin, men har ingen linker akkurat nå.

U

Uregistrert

Guest
Så hvis du lager 300 sider på et år skulle 300.000 være skattefritt? Går helt sikkert ikke an.

Topp