Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Æ, Ø og Å.. Hva skal jeg gjøre?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg blir gal. Eller.. Jeg blir snart enda mer gal!

Jeg skal hente ut en URL fra databasen. Det viser seg at når denne URL blir kjørt opp i databasen så blir Æ, Ø og Å endret til f.eks Ø som viser seg å være %F8. Joda, det er greit. Jeg bruker http refferer for å hente URL'en som kjøres opp så slik er det med den saken.

Når jeg henter dette ut fra databasen og ender opp med en string som da inneholder f.eks hxxp://mittnettsted.com/apekatt.php?jeg-liker-%F8l , hva kan jeg da gjøre for at %F8 skal endre seg til Ø ?

Jeg forsøke med "str_replace("%F8","ø",$string);" uten at noe som helst ser ut til å forandre seg. Kanskje det er meg som har misforstått hvordan str_replace() funker. Stemmer det at dersom jeg bare kjører gjennom den jeg skrev der at jeg kan legge inn $string for å se den ferdige versjonen med riktige tegn?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Takk skal du ha nextri. bruker urlencode();. Huff, jeg må ta meg en pause fra PHP etterhvert. Nå har jeg akkurat stått opp og må jo innrømme at jeg utrolig nok har drømt om spørsmålstegn, ==, (), && og sikkert også noen || i natt. Jeg som trodde det var en god ting å være litt ivrig. :rolleyes: :p
 
Topp