Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salg av domene. Hva er en realistisk pris?

Letitbe

Medlem
Hei,
fikk i dag en forespørsel fra et middels stort norsk selskap (over 110 ansatte) der de spør om muligheten for dem å overta et domene jeg eier. Jeg har undersøkt litt, og domenet de har nå i dag er ikkje spesielt bra, så trolig ønsker de å bruke dette domenet til ny nettside, men det er bare noe jeg tipper.

Dette er et domene jeg ikke har brukt på mange år, så jeg er villig til å selge det til dem. Men jeg vet ikke hvor mye et slikt domene kan gå for, og hva som er en realistisk pris. Det skal sies at på de 5 årene jeg har hatt domenet er det kun kommet to kjøpshenvendelser. Det forrige avslo jeg da det var på kun 5.000.

Den første prisen som dukket opp i hodet var 10-20k. Er dette en realistisk pris, eller burde jeg be om mer?

Det er snakk om et .no domene. Tre tegn. Palindrom.
 

holte

Medlem
Jeg ville prøvd på 15. Det er en god pris og gir litt handlingsrom og selv 10 er en god pris. Domenet er i utgangspunktet ikke verdt mer enn reg avgiften, eller det folk er villig til å betale. Blir det for dyrt kan de finne på å satse på et annet domene. Bruk utgangspunktet at du allerede har avslått et bud på 5000.

Jeg fikk selv forespørsel om å selge et tre bokstavers domene og sa jeg ville ha 10, men fikk ikke en gang svar tilbake og det var litt synd for ved nærmere ettertanke ville jeg sannsynligvis latt det gå for helt ned til 3000 om det var alt vedkommende ville ha betalt. Men jeg har oppnådd 10 for et annet tre bokstavers så prisen avhenger litt av hvor godt domenet er og hvo attraktivt det er for andre enn den som viser interesse der og da.

Hva er sannsynligheten for at det dukker opp andre interesserte og som er villig til å betale mer enn f.eks. 15?

Det er en del om og men faktorer her som bør vurderes nøye, men får du 10-15.000 så synes jeg det er en svært bra pris. Alternativet kan være at du blir sittende med det og må betale reg avgift i enda mange år.
 

ronorio

Active Member
Domenet er ikke verdt mer enn hva firmaet/den potensielle kunden ønsker å betale. For de fleste private-, små og mellomstore bedriftene er 15-20.000 for et domene ganske mye. Husk at kunde mest trolig har et annet domene (til 150,- pr. år) i tankene dersom du ønsker mer enn det de er villig å betale.

Nå er det selvsagt HELT umulig å si hva akkurat det domenet du har på hånd er verdt, siden vi ikke vet navnet, men jeg tror tiden hvor man ble "rik" på domenesalg er for lengst over - utenom de få unntakene da.
 

xdex

Medlem
Jeg har vært rådgiver ved flere kjøp/salg av domener, for mellomstore og store bedrifter. Det som ofte skiller disse er ikke nødvendigvis summen, men tankegangen. Større bedrifter har ofte en tankegang som er helt annerledes enn små bedrifter.

Hva gir dette domenet i verdi (ikke bare kroner)? Hvordan kan det brukes i markedsføring (hvor godt klinger navnet)? Hvor raskt kan vi forvente å få pengene tilbake for domenet? (relativt)

Et eksempel på en kunde av meg som hadde behov for ett domene innen underholdning. Var villig til å betale 5-10.000,- helt til jeg forklarte hvor mye bedre det er å bruke mer penger på ett bedre domene. Nettopp på grunn av tilknytningen til navnet, og hvordan vi kan markedsføre det videre, og jobbe med SEO etc. Etter 2år har domenet generert ca 3 millioner i salg, domenet kjøpte han for ca 25.000,-.

Kunne han gjort det samme med et annet domene? Både ja og nei, umulig å si, men navnet treffer utrolig godt, og har gjort at han rangerer helt latterlig godt på innhold som ville vært vanskelig med andre domener og samme målgruppe.

Se på helheten, ikke bare prisen. Forklar gjerne hvorfor du mener prisen er verdt X, det kan også gi ideer til kjøper om hvorfor de skal betale X for at konkurrentene ikke tar det.
 
Topp