Kjapp og trygg hosting for Wordpress

E-postadresse på weside uten å få en bråte med spam

Steve Cash

Medlem
Jeg antar at noen her som driver websider og legger inn e-postadressen på siden har opplevd problemet med tonnevis av spam. Som jeg skrev i en annen tråd så må vi slutte å bruke en gmail-adresse vi har og ta i bruk en annen.

Og da er det jo fint at våre kontakter får kjennskap til den, men jeg frykter altså bråtevis av spam hvis jeg legger den ut på websiden og på Facebook. Jeg skjønner jo at jeg kan gjøre den ikke klikkbar, men er det nok til å unngå at ymse crawlere, eller hva det heter, plukker den opp? Hvis ikke, er det noen som har et godt råd? post "at" domene dot no har jeg sett noen har brukt, men det ser jo litt klønete ut.
 
Å skrive "post "at" domene dot no" (eller tilsvarende ekvivalenter) hjelper fint lite, for det har nok de som lager disse crawlerne tatt høyde for er jeg redd :)

Selv har jeg lagt ut e-postadressen(e) min(e) i årevis uten at jeg har hatt nevneverdig økning i antall spam av den grunn. Det meste blir fanget opp i spamfilteret uansett :)

Mvh Dan
 

Marius_J

Social Engineer
Bruker også post@, etter en stund kom med mye spam, så jeg kjøpte meg et godt spamfilter som renser ut kanskje 95%.

Flere plasser du legger igjen e posten din. Jo mere spam vil du få.
 

Selvfiks

Medlem
Jeg har en kunde som ble ekstremt plaget av spam i flere år, etter at jeg installerte pandas epost filter for kunden , så har vedkommende rapporter at innboksen har vært så og si spamfri. Noe jeg også ser på spamrapportene. Nå var denne kundens spam et ekstremt unntak.


Jeg selger dette filteret selv til mine kunder, mer info her:

https://www.gartitcreative.no/produkt/panda-epost-beskyttelse/

Alternativt er å ha recaptcha men det hindrer ikke nødvendigvis bots i å fange opp eposter som de bruker til å spamme med. Men det hindrer dem i å bruke f. Eks skjeamer på nettsiden og kommentarfelt blir fylt med spam.
 

nett.pro

Member
Istedenfor å skrive e-posten i rent tekstformat kan du enten lage et bilde med teksten. Det finnes også JavaScript som viser e-posten, men som er vanskelig for robotene å lese. (obfuscator)

Her er en litt morsom løsning.


<a href="mailto:coxntact@domainx.com"
onmouseover="this.href=this.href.replace(/x/g,'');">link</a>

Så er det bare å legge til x'er i hytt og pine, men når man plasserer musen over så blir de tatt ut og den rene e-posten kommer frem.
 

ronorio

Active Member
Jeg har lagt ut e-postadresser på flere av mine nettsted uten noe nevneverdig mengde spam.

Hvis du har en god leverandør av e-post, hvor de grunnleggende metodene for å hindre spam (SPF/DKIM/DMARC + spamfilter) er satt opp, er det vanligvis ikke noe problem.

Hvis du ikke vil legge e-postadressen ut på nettsiden, kan du til eksempel sette opp et kontaktskjema i stedet.
 
Topp