Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er SEO historie nå?

Hupsey

Medlem
Mange av dem som driver med reverse engineering av Google mener nå at verdien av links nå er nesten ubetydelig. Josh bachynski Som har en gruppe som gjør daglige Seo tester mener at linker har hatt betydning på flere år. Det er nå maskinlæring og AI som fullstendig kontrollerer søk nå i følge han og mange andre testere.(også /IMG gruppen som er konkurrenter finner samme mønster)
Income school og Chase Reiner er andre som oppnår gode resultater uten å bygge noen som helst linker. Ser også her på WF at det blir mindre og mindre tråder i seo og link del av forumet. Ser også dessverre ut som at forum generelt er dødt.(NWF måte gi opp for en god stund siden)...
Selv hater jeg generelle FB forum der folk spør samme spørsmål ukentlig. Og grunder FB forum der man driver å anbefaler hverandres tjenester for å unngå at det fremstår som egenpromotering...

I følge Chase Reiner og flere andre er det «engagement hacking» som er fremtiden.
Innen black hat driver Chris Palmer å tester ut manipulating av engagement ved hjelp av proxyer og fysiske sim kort som driver trafikk og aktivitet. Resultatene han oppnår er bedre ranking uten linker men med «bruker» aktivitet.

Jeg regner med at det er stor forskjell på det som funker i USA og her, men man trenger sikkert mindre aktivitet for å trigge algoritmene her siden trafikken generelt er mindre på Norske sider.

Noen som har noen tanker om dette?

Kunne tenkt med gå laget en norsk testgruppe, der man sammen kunne testet hva som funker og ikke innen søk...
Send med priv melding om du er interessert, så kan jeg sette opp en privat gruppe der vi tester ut strategier og teorier..
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg er av den oppfatningen at de allerfleste kjøper seg plassering - noe som G har lagt opp til og jobbet for å oppnå i mange år. SEO har vel fremdeles litt verdi for å redusere annonseringsbudsjettene, men Adwords er bare en av kanalene. Lenkebygging er en liten del av SEO igjen.
Så det har gått fra å hatt mye å si til lite verdi og kommer til å forsvinne helt. En lenk ble jo ansett til å måtte ha verdi - men den forståelsen/antakelsen er jo noe som stammer fra begynnelsen av nettet - 1995-2000 eller deromtrent.
 

Forklarmeg

Member
Jeg tror nok linker i alle fall er på vei ut. SEO i seg selv som fagfelt tror jeg alltid vil bestå. Selv om vi gradvis beveger oss over mot at Google forstår og tyder godt innhold som mer viktig enn dårlig innhold, vil det alltid være noen triks for å "lure algoritmen /AI-en", selv om disse triksene og SEO som fagfelt vil bli gradvis mer avansert og komplisert.

Å bytte lenker tror jeg er på vei ut, og vi vil se mindre og mindre av (eller, det vil i alle fall ha mindre effekt på SERPs). Men du har nok rett i at Google bruker litt andre signaler for å rangere innhold her i Norge enn på engelskspråklige nettsider på grunn av lavere trafikk her ja. Men på sikt vil jeg tro at godt innhold vil utkonkurrere strategisk linkbygging.
 

tulling99

Medlem
Selvsagt er ikke SEO død.. Lenker er fortatt en av de viktigste rangeringsfaktorene. Jeg har startet mange nettsider hvert år de siste årene og hvor ville jeg vært uten lenker.

Men jeg tviler ikke på at ctr og bounce rate etc spiller mer og mer en stor rolle. Men jeg forutsetter jo selvsagt at du har megagodt innhold i bunnen.

Men om både du og konkurrenten har det samme gode og nyttige innholdet da? Og du har mest relevante lenker..
 
Om søkemotoroptimaliser er død, er ikke det samme som om en linkbygging er død. Og spørsmålet om linkbygging er dødt er et godt spørsmål.

I prinsippet kan man dele linkbygging opp i to kategorier. Relevanse/Autoritetsbyggende og Spam.

Men før vi kommer til dette bør vi tenkte på hva Google har å jobbe med. Nemlig "signaler". Dette kan være ting som at siden har SSL, at innholdet til domenet ikke ligger på en treg server som er kjent for å drive med ulovligheter, at siden ikke inneholder for mye annonser i forhold til tekst, om siden inneholder duplisert innhold eller kopiert innhold fra andre steder, hvor gammelt domenet er, om linken er delt i sosiale medier, antallet ganger linken er delt i sosiale medier, om det er knyttet autoritetens personer til innholdet på siden (dette kan være leger eller personer som er eksperter innen ulike områder) osv. Listen er lag og det er mange faktorer som spiller inn.

La oss se på Spam først.

Goolge hater spam, for det er kun en ting som er viktig for Google nemlig å vise det beste svaret på det søkeren leter etter. Så om du bygger masse linker i footer som har null relevans vil ikke Google bli veldig fornøyd. Det samme gjelder om du får masse linker fra tilfeldig nettsteder som ikke handler om det samme som ditt nettsted. Men om det fungerer? Tja, det kommer litt an på.

La oss se på Relevanse/Autoritetsbyggende.

Som vi allerede har kommet frem til bryr Google seg kun om å vise det beste resultatet i forhold til hva en person søker etter. Så hva har dette med linker å gjøre? Jo, Google liker å være sikker på resultatene sine. Så om jeg driver med hester, og alt innholdet på sidene mine handler om hester. Så blir Google veldig fornøyd når det kommer inn linker fra andre sider som handler om hester. Gjør det at siden rangerer høyere? Det varierer, i noen tilfeller vil kun den aktuelle artikkelen få en økning i Google, andre ganger vil dette hjelpe et helt nettsted.

Alle har vel hørt at en god link er verdt 100 dårlige, så autoritet spiller en sterk rolle. Dessverre er det ikke mange sider du kan få linker fra i Norge med høy autoritet.

Alle innen SEO vet at nofollow ikke var/er like bra som follow. Grunnen til at man i det hele tatt begynte med nofollow for sånn at linkjuice ikke skulle overføres fra en økter til en annen. La si at VG linker til Nettbutikk X, så sier VG at de ikke stoler på/går god for Nettbutikk X ved å sette nofollow. Men i dag er det egentlig ikke så farlig, en nofollow fra en side med høy autoritet er fortsatt et sterkt signal til Google.

I mange tilfeller kan du fint rangere høyt i Google uten en eneste link til artikkelen din og i noen tilfeller trenger nesten ikke linker til nettstedet. Da kan man jo fort tenkte at linker ikke betyr noe. Men om du har en konkurrent som har alle faktorene på plass i tillegg til en god linkeprofil, så kan ditt nettsted lettere flytte på seg.

Ta for eksempel CTR som er en mye sterkere faktor enn linker, men det kan egentlig ikke sammenlignes. For det er vanskelig å få en god CTR om du ikke først ligger på forsiden. Det er mulig å manipulerer dette, men Google blir stadig flinkere.

Hva med å bare ha godt innhold? Har du det beste innholdet og den høyeste CTR slår du nok en med linker ned i støvlene, men konkurrenten din kan forbedre innholdet.
 
Topp