peterandrej
pensjonert moderator
Ble oppmerksom på dette plutselig, men vi tilbydere har jo altså kunder som kan benytte seg av angreretten. Jfr Forbrukerkjøpsloven. Jeg har ikke hatt noe punkt om dette i mine kontrakter, så dro til en kompis av meg på kaffe i dag. Han er jurist, og bør jo ha peiling.
Kort fortalt, i mitt tilfelle, der jeg leverer webtjenester av ulike slag, så er angreretten slik: Kunden har angrerett i 2 uker hvis jeg opplyser om angreretten og sender angrerettskjema til kunden. Det skal jeg nå gjøre. I kontrakten blir det da:
a) informert om at angreretten er på 2 uker fra avtaleinngåelse.
b) vedlagt angrerettskjema fra barne- og familiedep. Standardskjema. Dere har fått det masse ganger selv fra ulike aktører.
Greia er da at siden jeg leverer produkter som ikke lar seg tilbakeføre (jeg har jobbet en time, kan ikke ta timen tilbake..) vil det bli opplyst om at:
a) angreretten gjelder i 2 uker. Da kan kunden velge at jeg starter å jobbe med det samme, altså før angreretten går ut, men da må kunden betale meg for det jeg rekker å gjøre hvis angreretten eventuelt benyttes av kunden innen fristens utløp.
b) Evt kan kunden velge at jeg venter i 2 uker før prosjektet startes.
c) og etter 2 uker er angreretten borte, så da er det ingen vei tilbake. Avtalen må oppfylles. Dvs at jeg må levere produkt og kunden betale.
---
Har dere lignende punkter i deres kontrakter? Evt hvilke formuleringer benytter dere for å opplyse om dette?
Kort fortalt, i mitt tilfelle, der jeg leverer webtjenester av ulike slag, så er angreretten slik: Kunden har angrerett i 2 uker hvis jeg opplyser om angreretten og sender angrerettskjema til kunden. Det skal jeg nå gjøre. I kontrakten blir det da:
a) informert om at angreretten er på 2 uker fra avtaleinngåelse.
b) vedlagt angrerettskjema fra barne- og familiedep. Standardskjema. Dere har fått det masse ganger selv fra ulike aktører.
Greia er da at siden jeg leverer produkter som ikke lar seg tilbakeføre (jeg har jobbet en time, kan ikke ta timen tilbake..) vil det bli opplyst om at:
a) angreretten gjelder i 2 uker. Da kan kunden velge at jeg starter å jobbe med det samme, altså før angreretten går ut, men da må kunden betale meg for det jeg rekker å gjøre hvis angreretten eventuelt benyttes av kunden innen fristens utløp.
b) Evt kan kunden velge at jeg venter i 2 uker før prosjektet startes.
c) og etter 2 uker er angreretten borte, så da er det ingen vei tilbake. Avtalen må oppfylles. Dvs at jeg må levere produkt og kunden betale.
---
Har dere lignende punkter i deres kontrakter? Evt hvilke formuleringer benytter dere for å opplyse om dette?