Hello
De fleste husker saken der VG tapte mot dagbladet da de hevded VGs utvilker hadde
brukt kildekoden fra Blink, noe i den duren.
Nå er det slik at jeg bruker freelansere på utvikling av prosjektene mine.
Da lurer jeg på, selv om jeg eier domenene og at innholdet er på mine
servere og jeg har flere hundre emailvekslinger med ref fra prosjektene, at
har jeg automatisk rettigheter på kildekoden?
Håper på forklarende svar.
Opphavsretten (og dermed eiendomsretten) til kildekoden til datamaskinprogrammer reguleres av åndsverkloven (åvl).
I følge åvl § 1 (12) er betraktes "datamaskinprogrammer" som åndsverk. Eiendomsretten til åndsverk reguleres også av § 1, der det står:
"Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket."
Utgangspunktet i følge åndsverkloven er altså at det er den
skriver kildekoden også har
opphavsretten til kildekoden.
For datamaskinprogrammer gjelder det imidlertid et viktig unntak, som framgår av åvl. § 39g, der det bl.a. står:
"Opphavsrett til datamaskinprogram som er skapt av en arbeidstaker under utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet eller etter arbeidsgivers anvisninger går, med den begrensning som følger av § 3, over til arbeidsgiveren, med mindre annet er avtalt."
Det er viktig å forstå her at "arbeidstaker" betyr en person i fast ansettelseforhold.
Siden du viser til tvisten omkring Blink/Nettby er det viktig å forstå at den programmerer det her er snakk om var fast ansatt i selskapet Dagbladet Medielab når han utviklet Blink, og at han jobbet for VGs Nettby (blant annet ved å registrere domenet "nettby.no") mens han
fortsatt var fast ansatt i Dagbladet Medielab. Saken handlet om illojalitet til arbeidsgiver og er ikke særlig relevant, slik jeg ser det, i forhold til kildekode skrevet av freelancere.
En frilanser er sin egen arbeidsgiver og vil normalt ikke blitt ansett som "arbeidstaker". Så vidt jeg vet gjelder da ikke unntaket i åvl. § 39g. Hadde jeg benyttet freelancer til å skrive kildekode ville jeg nok ha sikret meg gjennom en klar kontrakt som slo fast at rettighetene til kildekoden automatisk gikk over til meg så snart faktura var betalt.