Tror dette slår ut veldig godt i markedet, særlig om man retter seg mot privatkunder. Har gjort dette selv. Dersom du har bedriftskunder som din store målgruppe, bør beløpetfør moms etter min mening være konstant.
Scenario 1, legge på 25 % på prisene inntil mva-registrering:
Dag 1 - privatkunde Ola Nordmann kjøper en flaske cola av nyoppstartede Hansens Storkiosk. Ola Nordmann betaler 15 kroner for dette.
Dag 31 - Hansens Storkiosk har blitt mva-registrert, og senker prisen på cola med 20 %til 12 kroner (men uten at de endrer prislappene i butikken). Ola Nordmann kjøper en flaske cola og betaler 15 kroner for dette, hvorav 3 kroner er mva. For Ola Nordmann utgjør ikke dette noen forskjell, ettersom han fortsatt betaler samme beløp.
Scenario 2, rettet mot bedriftskunder:
Dag 1 - Ola Nordmann AS kjøper et CRM-system av Hansen Software, og betaler 5000 kroner for dette. Hansen Software har aldri lurt Ola Nordmann AS til å tro at denne summen inkluderer moms, og Ola Nordmann AS har blitt vant til at de summene de får opplyst når de ber om prisforespørsler er eks.mva. uansett. Med liten skrift på Hansen Software .no kan det godt stå at HS ikke er mva-registrert, og at bruttoprisene kommer til å stige med 25 % den dagen det skjer.
Dag 31 - Hansen Software har blitt mva-registrert, og sender ut et lite skriv til alle sine store kunder om at det vil medføre at bruttoprisene øker med 25 %. For Ola Nordmann AS spiller dette liten rolle, ettersom dette er penger Ola Nordmann AS får tilbake ved neste momsoppgjør.
Selvsagt bør disse to metodene også kombineres: Har du noen produkter som selges til privatkunder og noen som selges til bedriftskunder, bruker du metode 1 på de første og metode 2 på de siste. Dersom du er grafisk designer og leverer design til bedrifter samtidig som du har en nettbutikk der du selger trykk av bildene dine spesielt til privatpersoner (et litt dårlig eksempel fordi jeg akkurat nå ikke husker om det er moms på slikt), kan du legge på moms på designtjenestene uten å være redd for å miste kunder, mens du kanskje bør vurdere å senke prisen slik at nettoprisen blir den samme i nettbutikken.
En smart tenkemåte kan kanskje være: Er dette et marked hvor det er vanlig å oppgi priser med eller uten moms?