Lov til å kræsje annonsetråder?

Skal det være lov til å skrive off topic i annonsetråder?

  • Ja, WF er et diskusjonsforum og alt kan diskuteres, WF er ikke Finn.no

    Stemmer: 13 44,8%
  • Nei, WF fremstår som useriøst med off topic i trådene

    Stemmer: 16 55,2%

  • Totalt antall stemmer
    29

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Visse spørsmål kan virke såpass dumme at det å poste off-topic er en del av svaret. Ikke alle liker denne det, tenker jeg (antakeligvis inkl. meg selv).

I det store hele er det best å ta hensyn, men så er det noen gang følelser med i bildet og ikke kun logikk.

Noen ganger er off-topic useriøst, noen ganger er det ikke det.
Hva med en 90/10 fordeling?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Tråden er jo fortsatt bias som bare faen.

TS: "Jeg vil ha en logo til 50 kroner"
Off-topic: "I dag har jeg vært i skogen og plukket blomster".

Selvfølgelig ønsker ingen offtopic i tråden sin.
 

picxx

WF 09
Personlig mener jeg kanskje at dette er en av grunnene til at man har moderatorer på ett forum. Om en tråd hvor det annonseres for en som ønsker en logo til 1000 kroner blir en tråd som omhandler hvorvidt 1000 kroner for en logo er en ok pris eller ikke, er det moderatorenes jobb å slette, evt. skille ut innleggene og heller da opprette en egen tråd for hvorvidt 1000 kroner for en logo er billig eller dyrt.

Om det viser seg at mer eller mindre samme personen alltid "kupper" slike annonsetråder hvor det strengt tatt ikke er nødvendig, kan det være greit at admin/mod gir medlemmet en liten advarsel om å skjerpe seg.

Forøvrig mener jeg det bør være rom for å diskutere i annonsetråder rent generelt, særlig om det er ting som går helt spesifikt på TS innlegg.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg krasjer aldri annonsetråder hvis jobbutlysningen er laget på en måte som jeg tolker som seriøs. Hvis utlyser er en person som vet hva han skal ha og vet hva ting koster - så sier jeg aldri noe som helst.

Men jeg kan komme med råd om at "det bør opplyses om at scriptet du bruker er litt tungvint å jobbe med.." som jeg gjorde her for eksempel:
https://www.webforumet.no/forum/jobbutlysning/6321-webdesigner-til-fitnessbloggen-no.html

(nå tok han fyren dette rådet veldig tungt opp og ble litt sur, men det får så være.)

Forøvrig krasjet jeg denne tråden i går:
https://www.webforumet.no/forum/jobbutlysning/6487-logo.html

... og det er vel dette som har ført til denne avstemmingen og minst en tråd til. Atle har visst tent på alle pluggene og hyler ut. Så jeg beklager til Atle hvis jeg sa noe som du syntes var vanvittig støtende - det var ikke meningen.

Vi har hatt denne diskusjonen før, og så vidt jeg husker ble vi "enige" om at WF ikke er et rubrikkmarked men et diskusjonsforum, og da må man akseptere diskusjoner. Så lenge diskusjonen er noenlunde innenfor tema så synes iallfall jeg det bare er bra om man får si hva man mener. Med det mener jeg også, som i den tråden om logo til 1000 kr, at det faktisk er relevant å si sin mening om prisnivået på utlysningen! Hvorfor skulle jeg ikke det? For å unngå å krasje tråden..?

Unnskyld meg, men hvis jeg nektes å si min mening på et diskusjonsforum om en jobbutlysning som går ut på å lage en logo (etter fonter er logoer det aller vanskeligste innen grafisk håndverk. Det er derfor jeg ikke lager logoer. Jeg har altfor stor respekt for de som faktisk KAN dette.) i konkurranse med sikkert tusen andre på andre forums sikkert over hele nettet - og til og med UTEN betaling (med mindre du vinner, og selv da får du usle 1000 kr) så gidder jeg ikke å henge på WF mer.

Seriøst. Selv på 99designs har man da minstepriser! Er det ikke $300 eller noe?

Jeg mener helt seriøst at hvis man skal tiltrekke seg alle mulige fjortiser og duster som skal ha laget facebook'er for 50 kr, så utvanner man hele Webforumet. Dette skal være for folk som er seriøse med sin satsning på web. Sitter man på gutterommet så finnes det faktisk mer matnyttig stoff på forums som NWF. Webforumet er en annen greie. Hvis WF blir et Norsk Web forum 2, så er det helt fair. Men si ifra, for da henger jeg heller på twitter.

Så da foreslår jeg følgende:

1. Enten tillater man diskusjoner i jobbutlysningstråder. Og da kan hvem som helst krasje tråder om logoer med å si at 100 kr for en proff logo er for lite.

2. Eller så oppretter man et rubrikkmarked der ingen diskusjoner tillates og alle spørsmål må tas på mail eller PM.
 

oddbjoro

Medlem
Sitter man på gutterommet så finnes det faktisk mer matnyttig stoff på forums som NWF. Webforumet er en annen greie. Hvis WF blir et Norsk Web forum 2, så er det helt fair. Men si ifra, for da henger jeg heller på twitter.


Tror vel kanskje dette her er noe av kjernen til hele problemet.
Mange, iallefall nye brukere(inkl meg selv, derfor har jeg også postet svært lite, prøver å lese/komme meg inn i hva slags type forum en er på, før en buser ut.. :)), tenker på et forum, som et forum.

Hvor alle kan bidra. De ser ikke forskjell på om det f.eks er et forum for alt og alle, eller for spesielt interesserte.
Tipper mange også tenker slik. Jeg trenger en logo. Googler frem ulike forum, og poster ca samme meldingen på 5-10 forum, og håper på det beste.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvor alle kan bidra. De ser ikke forskjell på om det f.eks er et forum for alt og alle, eller for spesielt interesserte.
Tipper mange også tenker slik. Jeg trenger en logo. Googler frem ulike forum, og poster ca samme meldingen på 5-10 forum, og håper på det beste.

Enig, og tror mange gjør dette. Det er derfor man på WF ofte sier fra om at "seriøst, her på WF henger det folk som er seriøse om hva de holder på med, så cowboyjobbene dine kan du poste andre steder."

Hvis WF blir som 5-10 andre forums så er jo vitsen med WF borte. Da er vel toppselger et bedre alternativ for mange av oss. Der er det jo mindre web, men kanskje mer business.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg vil gjerne legge til en ting. Disse holdningene her er akkurat grunnen til at jeg startet WF, fordi det var alt for mange gutterom-eksperter på NWF.

Nå ser dessverre WF ut til å gå i den retningen også. Nå om dagen er det bare "lag et design til nettsiden så skal du få kreditt på siden min" og "jeg har problemer med PHP" tråder her på Webforumet.

Personlig driter jeg totalt i slike tråder og skulle ønske de ikke sto for majoriteten av WF. De var tilfellet på NWF, jeg ble lei og startet WF. Jeg forstår at det er noen som liker slike tråder og det var akkurat derfor jeg aldri ville konkurrere med NWF, slik at de som foretrekker den type forum kunne gå dit. Men nå er det liten forskjell på WF og NWF, annet enn to forskjellige grupper, samme aktivitet.

Hva slags forum vil du ha Tonny?
 

zapotek

Medlem
Enig med Kenneth.

Jeg synes også at forumet går mer og mer imot å bli et webdesign/programmerer forum. Grunnen til at jeg ble med i forumet før var all den gode diskusjonen rundt SEO og affilatebusiness.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg ønsker at alle som vil noe på web kommer hit og får hjelp og hjelper andre og ikke minst, diskuterer. Vil ikke at en liten gjeng sitter og snakker seg i mellom, det blir kjedelig.

Jeg ser ikke på WF som noe hardcore businessforum, men det er en del generell businessprat her, det er bra.

Ser ofte at webmastere bruker WF som et springbrett for å komme i gang. De lærer ting her, starter å tjene penger mens de er her osv. Det er jo i og for seg et kvalitetsstempel, men jeg skulle ønske at alle medlemmene ble med videre, en del medlemmer forsvinner når ting er oppe og går. Hvorfor?

Ellers så behøver et forum aktive og interesserte modereratorer til å sparke i gang ting, jeg selv har akkurat overtatt et lite firma så jeg er ikke så aktiv på den fronten. Andre moderatorer har det også travelt med sitt og poster mindre enn før. Kenneth har forøvrig postet mye bra innen sitt felt som er mere businessrettet. Jeg er på utkikk etter flere flinke moderatorer som kan by litt på seg selv.

Men ja, jeg savner også prat om affiliate og SEO. En ting er at SEO har gått over i en ny fase og har blitt enklere enn det var slik at det ikke behøvs så mange diskusjoner eller kontroverser på det, men diskusjoner trengs uansett. Ang. affiliatebusiness, det ser ut som om mange webmastere bare godtar det som finnes uten å stille spørsmål. Jeg har prøvd noen ganger å dra i gang affiliatediskusjoner, men det er ofte stille i den andre enden.
Ser ut som vi får et friskt pust inn på affiliatefronten nå med Adservice Media som ønsker å utfordre TD, kanskje folk begynner å interessere seg igjen når det skjer noe. Noe som absolutt burde diskuteres er de dårlige avtalene vi publishere ofte får.

Værså god neste, alle tanker om WF er velkomne.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Når vi først er inne på diskusjonen om seriøsitet er det jo merkelig hvordan noen er veldig klare på at lave priser for en logo, webdesign etc er useriøst/ødelegger bransjen.

Mens de samme menneskene mener at annonsering til vanvittig lave priser er helt ok og ikke ødelegger bransjen. Jeg tenker da på de gangene jeg har lagt ut annonsering til høyere priser enn f.eks det Sindre/glabladet har gjort.

WF har også i mine øyne endret seg drastisk, og i mine øyne til et mindre interessant forum for min del. Dette har jeg vel forsåvidt nevnt tidligere....

Ellers synes jeg vi skal være forsiktige med å kalle hverandre useriøse, da det kan være mange andre grunner til at prisnivåene på like tjenester er forskjellige.

Eksempel:
En 16 åring som sitter hjemme på gutterommet kan være storfornøyd med 100 pr time.

Jeg som blir 40 neste år må ha minimum 500 pr time for å det i hele tatt overleve.

Dette viser jo at vi kan få ganske så store forskjeller på samme jobb. Og, det er jo ingen garanti for at jeg leverer en bedre jobb!

Problemet for seriøsiteten er i utgangspunktet ikke prisen, men at frilansere, hobbynæring etc ødelegger for den etablerte næringen som har dette som levebrød.
 
Topp