Denne posten er fra en webutvikler, ikke en rørlegger.
Egentlig er mitt varsel til andre webutviklere, men kan fort gjelde andre også.
Denne posten er IKKE for dere som sammenligner inntektsgrunnlaget sitt med feriebilder, poster på facebook, vitser på firmafester, bli påkjørt av en lastebil(!), skutt på en stadion (useriøst) osv.
Dette er langt mer alvorlig enn som så.
Jeg var ikke så imponert over fakturaprogrammet jeg brukte, så jeg søkte etter et nytt program og kom over et webbasert opplegg.
Uten å tenke videre på det så la jeg inn informasjon om kunder, kontaktpersoner, e-postadresser osv.
Jeg kjørte noen tester med meg selv som kunde og alt så virkelig bra ut.
Ble plutselig morsomt å fakturere.
Senere har jeg fakturert med beskrivelse om hva som er fakturert osv. til flere kunder.
Egentlig er nå alle kunder som er grunnlaget for at jeg kan betale boliglån, forsørge mine barn. osv. blitt fakturert.
Så la jeg meg til å sove her en kveld, og jeg begynte å tenke:
Hva pokker er det du holder på med gutt???
Jo det skal jeg si deg gutt: "Du har akkurat blottet alle dine kontakter, hva du gjør for dine kunder og hvor mye de har betalt for denne tjenesten.
Dette er lagt inn i en base der du overhode ikke vet hvem administrerer, hva de gjør med dataene evt. hva andre kan gjøre med dataene om x antall år."
Hva om webtjenesten til og med er gratis !!!
Tenk at det er noen som jobber gratis for meg der ute, helt utrolig.
Vær i utgangspunktet skeptisk til slikt.
Det skal ikke så mye til for å sende mine webkunder et bedre tilbud til lavere priser.
Det jeg har laget ligger på websiden til kunden, hva jeg har tatt betalt ligger i basen.
Vi som utvikler på web har ofte en kunde over lengre tid (enn for eksempel en rørlegger), oppdateringer, justeringer osv.
Jeg tviler på at personene bak tjenesten jeg prøvde har slike intensjoner.
... men man vet jo aldri.
Er det en uærlig sjel der et sted?
Hvor er dataene lagret egentlig? Delt server? Server i utlandet? Hvem eier den? Hvem har tilgang?
Hva hvis firmaet som tilbyr dette blir kjøpt opp? Av hvem?
Hacket? Salg av sensitiv data? (litt paranoide det, men må nevnes)
Man bør virkelig tenke i gjennom hva man gjør når man bruker slike nettbaserte fakturaprogram, spesielt når man jobber med webkode som er en relativt åpne kode.