Egeninnkasso

sta

Medlem
Egeninkasso er å kjøre indrivelsesprosessen på egenhånd og ikke bruke et inkassoselskap. Det er egnetlig ikke noe hokus-pokus men det er viktig at du er pinlig nøyaktig med frister og formkrav i de ulike stegene og så er det vel også egne satser for gebyrer du kan pålegge når du driver egeninkasso, hvis ikke jeg husker helt feil.

Fremgangsmåter er ellers som ved all annen innkrevning:
* Faktura
* Purring 14 dager etter forfall (kan også inneholde inkassovarsel).
* Inkassovarsel 14 dager etter forfall på purring (hvis ikke inkassovarsel er inkludert i purringen)
* Betalingsoppfordring 14 dager etter forfall på inkassovarslet.
* Oversending til forliksrådet 30 dager etter forfall på betalingsoppfordringen.

Er kravet omtvistet kan du sende det direkte til forliksrådet uten å gå veien om inkassovarsel og betalingsoppfordring.

K

Kontoristen

Guest
Egeninkasso er å kjøre indrivelsesprosessen på egenhånd og ikke bruke et inkassoselskap. Det er egnetlig ikke noe hokus-pokus men det er viktig at du er pinlig nøyaktig med frister og formkrav i de ulike stegene og så er det vel også egne satser for gebyrer du kan pålegge når du driver egeninkasso, hvis ikke jeg husker helt feil.

Det fins programmer som lager slike dokumenter, bla conta Inkasso og Solvent.

NB: Såfremt man ikke har mottatt noen innsigelse på kravet, er man ikke pålagt å ta saken via forliksrådet, men kan hoppe rett til begjæring om utleggsforretning.

Begjæring om utleggsforretning betyr at man ber Namsfogden/politiet om å kreve inn pengene, ofte ender det med trekk i lønn/trygd.

K

Kontoristen

Guest
Ok, takk.
Så betalingsoppfordringen er selve inkassoen?
Noen som vet hva maksimumsatser på gebyrer er ?

Betalingsoppfordring er første steg i inkasso. Maks gebyr på betalingsoppfordring er kr 300,-

Torgeir

New Member
Jeg benytter meg av løsningen til Conta innkasso og er fornøyd så lang, har for tiden ca 40 saker med bakgrunn i en nettbutikk jeg driver, oppretter 5-6 nye saker hver uke

Etter at den opprinnelige faktura som fulgte bestillingen er forfalt, kan man sende ut en purring/innkassovarsel, etter hvor lang tid man velger å gjøre dette etter forfall får man avgjøre selv, jeg er av det snille slaget å lar det gå 3 uker, da har det gått minst en måned siden faktura opprinnelig er mottatt ,og vedkommende burde i denne perioden ha mottatt minst en lønn/trygd med mulighet til å betale, man kan vel teknisk sett sende purringen samme dag som regningen forfaller, men det må man nesten avgjøre selv.

Gebyret på første purringen i Conta er 60,- + renter på det opprinnelige kravet. 60 kroner er maks av hva man som privat bedrift har lov til å ta som gebyr, vet ikke om det er mulig og legge inn lavere gebyr, men ser ikke noe grunn til å gjøre dette. Man kan velge om man vil sende ut dette kravet i posten selv, eller om man ønsker å la Conta sende det ut, gebyret for dette er i såfall 29,- pr faktura

Forfallet på denne regningen er 14 dager, denne fristen kan man ikke forkorte om man skal følge lover og regler, men man kan om ønskelig legge inn lengre betalingsfrist

Blir ikke denne betalt, så kan man dagen etter dette forfaller sende ut en betalingsoppfordring, gebyret er da 300,- + renter. Dette da med nye 14 dagers betalingsfrist

Fakturaene som sendes ut er i henhold til lov verket, og man skal derfor unngå å få problemer i rettsvesenet senere fordi man ikke har fulgt reglene

Selve programmet til Conta er latterlig enkelt å bruke, man legger inn skyldners navn og adresse, om det er privat kunde eller firma kunde (forskjellig saksgang) forfallsdato på opprinnelig faktura og beløp, så generer systemet faktura med alle beløp og påskrifter automatisk

Taper riktignok noe på salg som må avskrives pga at jeg ikke får betalt, stort sett fordi jeg har blitt lurt av bestillinger fra personer som ikke eksisterer, eller adresser som ikke lar seg spore til vedkommende som står bak,men ser likevel at jeg tjener dette inn igjen på de andre kundene som ikke betaler med engang, men som betaler etter purringer, siden disse må betale 60-400 kroner i gebyrer og renter, som uten problemer dekker opp de andre avskrevne kravene. Hitills i år har jeg bare avskrevet ett eneste krav på 330 kroner, noe jeg glatt har tjent inn igjen på de andre, selv om man har noe utgifter til porto o.l i forbindelse med utsendelse av purringer

Tror også at jeg får en del mersalg på å tilby faktura, siden kunder kan være skeptiske til om siden de handler fra, ikke vil lure dem for eventuelle forskuddsbetalinger, er også mange som er skeptiske til å betale med kort, siden det har vært mye advarsler mot å bruke dette på netthandel tidligere. Pr i dag er ca 80% av salget på min nettside faktura, og alle disse betaler 29,- i fakturagebyr, noe som også er en betydelig inntekt, jeg slipper da også å betale gebyrer til Paypal på kunder som betaler kort.

Forutsetningen for at man kan satse på denne foretnings filosofien er at man har såpass grei økonomi at man kan leve med at det kan ta 2 måneder før man får betalt for ett salg, driver man litt på kanten av hva som er økonomisk forsvarlig, forstår jeg at dette kan være vanskelig

Hvis noen vil teste hvordan dette fungerer i praksis, så er det bare å gå inn i min nettbutikk, bestille varer for 300-400 kroner mot faktura, og så ikke betale.....

Torgeir

New Member
Ekstern fakturahandtering

Har ingen erfaring med Klarna, annet enn det jeg har lest på nettsiden deres, har hatt kontakt med Gothia som står bak PayByBill, men ser ikke at det skulle kunne lønne seg.

Forstår ikke hvorfor jeg skal gi bort alle gebyrer og renter til ett finansieringselskap/innkasso selskap når jeg ved å gjøre jobben selv har potensiale for store ekstra inntekter på dette, mot en minimal arbeidsinnsats, samt noe portoutgifter

hansson

Langveisfarende
Hæ? Du spurte jo om informasjon om egeninkasso. Hadde du ventet å få lenker til strikkeoppskrifter eller ishockey, da?

Jeg gir deg lenker til sider som forklarer en hel del om hvordan egeninkasso fungerer, og garanterer at du ikke finner mye annen informasjon åpent tilgjengelig som matcher det du finner i lenkene du akkurat har sensurert. Det er et felt det ikke finnes mye godt stoff om og derfor har jeg lagt litt arbeid i å samle sammen informasjon om alle inkassogebyrene, rettsgebyrene osv. og legge det ut offentlig. Om stoffet ligger på en blogg full av adsense eller sidene til en kommersiell nettjeneste som vår burde vel være revnende likegyldig.

Ikke mitt problem, men ærlig talt, den sensuren der var heller dustete. Tror neppe du leste hva som stod der.

Som du vet prøver jeg å bidra med kunnskap her på forumet når jeg kan, og frilansspørsmål, kontrakter, egeninkasso og litt annet er noe av det jeg tilfeldigvis kan mye om. Så hvorfor i hule sensurere meg? Jeg har aldri spammet forumet med uvettig og irrelevant reklame. Det er noe litt unødvendig surmaget over enkelte av reaksjonene fra forumeier her inne... merkelig.

Hvis du vil gjøre alt selv kan du begynne med å søke hjelp av en advokat og be ham utforme de juridiske tekstene som skal være med på kravdokumentene. Så kan du printe og sende dette. Advokater bruker ofte et system som heter Advokasso som koster 15 650 kroner. Conta Inkasso koster til sammenligning 2280 i året, og 100 per sak.

Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Gi meg gjerne konkrete eksempler tidl. surmagede reaksjoner.
Jeg vet godt at du ikke er en spammer og at du er hjelpsom, men etter at det ble dofollowlenker her på WF er det strengere enn før ang. lenkeposting og strengere blir det. Det kommer til å bli strengere her på den måten at info skal postes her på WF slik at vi ikke bare får masse tråder med utlenker til posterners (gode eller mindre gode) infosider. Ser at noen poster litt ivrigere med egne lenker. Conta Inkasso som du postet har reklame og info. Infoen kunne lett ha blitt klipt ut og postet her.

Sist redigert:
K

Kontoristen

Guest
Jeg er interessert i hva jeg selv kan gjøre, ikke hva andre kan gjøre. Jeg ville vite fremgangsmåten ved ekte egeninkasso, altså at jeg gjør alt selv.
Jeg tenkte jeg skulle svare deg, men ble litt usikker på hva du mener med ekte egeninkasso? (kanskje et dumt spørsmål).

Begjæring om utleggsforretning koster per dags dato kr 1591,- Denne summen er lik for både egeninkasso og fremmedinkasso. Har man foretak som trege betalere og sender konkursvarsel så koster dette kr 430,-

Topp