Jeg benytter meg av løsningen til Conta innkasso og er fornøyd så lang, har for tiden ca 40 saker med bakgrunn i en nettbutikk jeg driver, oppretter 5-6 nye saker hver uke
Etter at den opprinnelige faktura som fulgte bestillingen er forfalt, kan man sende ut en purring/innkassovarsel, etter hvor lang tid man velger å gjøre dette etter forfall får man avgjøre selv, jeg er av det snille slaget å lar det gå 3 uker, da har det gått minst en måned siden faktura opprinnelig er mottatt ,og vedkommende burde i denne perioden ha mottatt minst en lønn/trygd med mulighet til å betale, man kan vel teknisk sett sende purringen samme dag som regningen forfaller, men det må man nesten avgjøre selv.
Gebyret på første purringen i Conta er 60,- + renter på det opprinnelige kravet. 60 kroner er maks av hva man som privat bedrift har lov til å ta som gebyr, vet ikke om det er mulig og legge inn lavere gebyr, men ser ikke noe grunn til å gjøre dette. Man kan velge om man vil sende ut dette kravet i posten selv, eller om man ønsker å la Conta sende det ut, gebyret for dette er i såfall 29,- pr faktura
Forfallet på denne regningen er 14 dager, denne fristen kan man ikke forkorte om man skal følge lover og regler, men man kan om ønskelig legge inn lengre betalingsfrist
Blir ikke denne betalt, så kan man dagen etter dette forfaller sende ut en betalingsoppfordring, gebyret er da 300,- + renter. Dette da med nye 14 dagers betalingsfrist
Fakturaene som sendes ut er i henhold til lov verket, og man skal derfor unngå å få problemer i rettsvesenet senere fordi man ikke har fulgt reglene
Selve programmet til Conta er latterlig enkelt å bruke, man legger inn skyldners navn og adresse, om det er privat kunde eller firma kunde (forskjellig saksgang) forfallsdato på opprinnelig faktura og beløp, så generer systemet faktura med alle beløp og påskrifter automatisk
Taper riktignok noe på salg som må avskrives pga at jeg ikke får betalt, stort sett fordi jeg har blitt lurt av bestillinger fra personer som ikke eksisterer, eller adresser som ikke lar seg spore til vedkommende som står bak,men ser likevel at jeg tjener dette inn igjen på de andre kundene som ikke betaler med engang, men som betaler etter purringer, siden disse må betale 60-400 kroner i gebyrer og renter, som uten problemer dekker opp de andre avskrevne kravene. Hitills i år har jeg bare avskrevet ett eneste krav på 330 kroner, noe jeg glatt har tjent inn igjen på de andre, selv om man har noe utgifter til porto o.l i forbindelse med utsendelse av purringer
Tror også at jeg får en del mersalg på å tilby faktura, siden kunder kan være skeptiske til om siden de handler fra, ikke vil lure dem for eventuelle forskuddsbetalinger, er også mange som er skeptiske til å betale med kort, siden det har vært mye advarsler mot å bruke dette på netthandel tidligere. Pr i dag er ca 80% av salget på min nettside faktura, og alle disse betaler 29,- i fakturagebyr, noe som også er en betydelig inntekt, jeg slipper da også å betale gebyrer til Paypal på kunder som betaler kort.
Forutsetningen for at man kan satse på denne foretnings filosofien er at man har såpass grei økonomi at man kan leve med at det kan ta 2 måneder før man får betalt for ett salg, driver man litt på kanten av hva som er økonomisk forsvarlig, forstår jeg at dette kan være vanskelig
Hvis noen vil teste hvordan dette fungerer i praksis, så er det bare å gå inn i min nettbutikk, bestille varer for 300-400 kroner mot faktura, og så ikke betale.....