Vedlikehold av partikkelfilteret på dieselbiler må være så lettvint at selv far forstår det. Hvis det ikke er oppgitt pinlig nøyaktig hvordan det skal vedlikeholdes og det oppstår en feil så må bilforhandleren ta regninga.
Å eie bil blir bare enklere og enklere ettersom åra går og vedlikehold av filtre må være like enkelt som å starte bilen. Ellers vil bileierne få store problemer og kostnader.
Og når ikke en gang bilforhandlerne opplyser om at kunden selv må gjøre en innstats for å rense eller vedlikeholde partikkelfiltrene på dieselbiler så må de forberede seg på å ta kostnadene ved feilbruk.
Det er jo som alt annet, det trenger vedlikehold.
At det skjer en feil såpass tidlig, er jo selvfølgelig reklamasjon.
Jeg fikk selv nytt partikkelfilter på min Citroen på garantien da mitt ble tett etter ca 1000 mil. Det var mye aviskjøring, så jeg forstår at det blir tett, men dette må man jo kunne forhindre.
Bedrifter kjøper jo slike biler til distribusjon, og da må man kunne bruke de til det.