• Laster aksjedata...

19. november 2008 16.01
USAs bilfabrikanter er punktert – på alle fire hjul. Krisen er nå så dyp at toppsjefene for GM, Ford og Chrysler er gått tiggergang til Kongressen og regjeringen og har bedt om hjelp for å overleve.
– Uten hjelp bukker vi under, var budskapet fra de tre, GMs Rick Wagoner, Fords Alan Mulally og Chryslers Robert Nardelli til Senatets finanskomite.
De tre mener ikke at skylden for bilindustriens nåværende nedtur kan legges på bilindustrien. Det er den globale økonomiske krisen, som har gjort problemer akutte for bilgigantene.
– Industrien vår har behov for en bro over den avgrunnen som finanskrisen har brakt oss, sa GMs Rick Wagoner. Han foreslo at bilindustrien får akutt hjelp i størrelsesordenen 25 milliarder dollar (nesten 150 milliarder kroner).
Robert Nardelli fra Chrysler fortalte utvalget at en hjelpepakke til industrien vil være den billigste løsningen for regjeringen og Kongressen. Hvis en eller flere av de amerikanske bilprodusentene går konkurs og lukker, blir det langt dyrere rent samfunnsøkonomisk.
Bilindustrien sier at den holder opp mot syv beskjeftiget for hver ansatt på bilfabrikkene.
Folk med forstand på bilindustrien vurderer at GM og Chrysler er ille stedt og risikerer å løpe tør for kontanterer i løpet av få måneder og gå konkurs, hvis de ikke får en økonomisk saltvannsinnsprøytning.
Derimot menes det at Ford er bedre stilt og ikke er i akutt nød. Likevel sa Ford-sjefen Alan Mulally at industrien bør få hjelp. Hvis GM eller Chrysler – eller begge – må svinge om nøkkelen og sette motoren i stå for siste gang, vil det også få ødeleggende konsekvenser for Ford, da de tre firmaene er felles om en rekke underleverandører, som i så fall også må lukke.
Politikerne i Senatet og regjeringen har imidlertid store betenkeligheter ved å hjelpe og viste ingen sympati for de tre. De mener at krisen er selvforskyldt. De amerikanske bilprodusentene har satset feil og har modeller, som kjøperne forbrukere ikke vil ha. Bilene er for store, for dyre, bruker for mye drivstoff og forurenser for svært.
– I beder om hjelp til at hele sår, som dere selv er skylde i, sa den demokratiske senatoren Christopher Dodd, som fikk støtte fra andre politikere.
– I beder om mye. Dere vil ha rask hjelp. Men det tror jeg ikke vil skje, sa Dodd videre.
Også finansminister Henry Paulson er imot en ny hjelpepakke på de 25 milliardene dollar.
Han sier at bilfabrikantene i stedet bør tilpasse seg det allerede eksisterende låneprogrammet, hvor de kan låne opp til 25 milliarder dollar til å utvikle nye mer drivstofføkonomiske og miljøvennlige modeller.
– Løsningen skal være langsiktig og bærekraftig, sa Paulson.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.
————————————
Lavkarbo