Ti tips til bedrifter som planlegger å opprette en effektiv nettbutikk.
1. Domene. Domenenavn er bedriftens identitet på internett. Det er viktig å velge et domenenavn som fungerer i praksis. Lange og kompliserte navn vil kunne bety at svært få besøker nettstedet ditt. Ettersom internett i praksis ikke har geografiske begrensninger er det primært distribusjon og markedsføring som begrenser hvorvidt man kan tilby varer utover landets grenser. I den grad det kan bli aktuelt å prøve seg på andre markeder bør en sikre seg domenenavn i de landene som kan bli aktuelle.
2. Design. Du har trolig besøkt lite tillitsvekkende nettsteder, og tilsvarende besøkt tiltalende sider hvor det er enkelt å finne frem kredittkortet. Et profesjonelt og tillitsvekkende design vil øke sannsynligheten for at besøkende kunder gjennomfører handler hos deg.
3. Betalingsløsninger. Det må være enkelt og ikke minst trygt for kundene å betale på nett. Den beste måten å unngå tomme elektroniske handlekurver på vil være å tilby effektive betalingsløsninger.
4. Merkegodkjenning. Potensielle kunders tillit vil avhenge av flere faktorer. I den grad du har anledning til å utsmykke nettbutikken din med kjente troverdige logoer – typisk VISA, Posten og Nsafe, for å nevne noe av de viktigste – vil dette være med på å gi hele netthandelsløsningen nødvendig troverdighet.
5. Distribusjon. En rekke store aktører innen transport og spedisjon har utviklet sine tjenester for å imøtekomme netthandelens økende krav til effektiv distribusjon. Dette gjør at det i dag vil være omtrent like enkelt å handle varer på en svensk, dansk eller for eksempel tysk nettside, som å handle med en virksomhet lokalisert i samme by som deg. Har du en god avtale på distribusjon, vil ditt potensielle geografiske marked kunne økes vesentlig.
6. Retur. Tilsvarende som for distribusjon, vil effektive rutiner for håndtering av retur være viktig for en god netthandel. Mange uavhentede bestillinger vil være forbundet med store kostnader. Dette gjør at dine rutiner på dette område vil være helt avgjørende for hele din virksomhets lønnsomhet.
7. Kundeservice. En viktig kilde til dine eksisterende og potensielle kunders vurdering av deg, vil være omtaler på nett – både i nettmedier og ulike blogger. Er du i stand til å tilby dine kunder god kundeservice, vil dette bidra positivt. Men skulle du svikte på dette området, kan fallhøyden bli svært stor.
8. Selskapsinformasjon. Du må forvente at dine kunder vil vite hvem du er, og om du er en troverdig leverandør. Det vil derfor være viktig at du presenterer selskapet ditt på en oversiktlig og troverdig måte.
9. Sikkerhet. En sikker måte å miste kunder på, er å få nettstedet sitt hacket. På den ene siden mister du kunder der og da mens nettbutikken er nede, men enda verre er tapet av troverdighet. Du bør derfor sørge for å velge en plattform for din netthandel som ivaretar de stadig økende utfordringene alle leverandører av tjenester og produkter på internett står ovenfor.
10. Skalerbarhet. Det er ikke rent få nettsteder som etter omtale for eksempel på www.dagbladet.no har funnet ut at kapasiteten på netthandelsløsningen har vært alt for dårlig. Det er neppe noe som er mer fortvilende enn å se en mengde kunder banke på døren, og ikke være i stand til å levere dem produkter.