Er endring av hjemreisen mulig etter utreisen er foretatt?
Det avhenger av hvilken billettype med hvilke regler du har kjøpt. Oftest kan billetter på økonomiklasse IKKE endres, men det vil alltid være unntak.
Er det billigere å bestille en reise online enn pr. telefon?
Ja, det er billigst å bestille reisen på internett – fremfor pr. telefon.
Er morgenmatet inkludert på hotellet?
Bare hvis det fremgår tydelig av hotellbeskrivelsen og på den voucheren du har fått utlevert. Frokostens kvalitet og omfang kan variere alt etter om man bor på et budsjetthotell eller et luksushotell.
Er tidene på reiseplanen lokale tidspunkter?
Ja, all avreise- og ankomsttider er gitt i opp lokale tider.
Har jeg returrett, når jeg booker en reise online?
Ifølge dansk e-handel-lov er det normalt 14 dagers returrett ved handel via internett. Dette gjelder imidlertid ikke for: Innkvartering, transport, forpleining, herunder service og catering, når det fremgår av avtalen, hvilken dag eller innen hvilken bestemt periode den vedkommende tjenesteytelsen skal utføres. Ei heller ved rekreative frititdsaktivityer, herunder underholdning- eller idrettsbegivenheter, når det fremgår av avtalen, hvilken dag eller innen hvilken bestemt periode den vedkommende tjenesteytelsen skal utføres, sammenlikne Forbrugeraftaleloven paragraf 9, stk. 2 og paragraf 17, stk. 2. Man kan derfor ikke (kostnadsfritt) angre kjøpet av en reise.
Hva dekker en avbestillingsforsikring?
En sygdomsafbestillingsforsikring dekker i tilfeller av akutt oppstått sykdom før avreisen for deg, reiseledsageren din og nærmeste familie.
Hva er en e-ticket/elektronisk billett?
En e-ticket, også kalt en elektronisk billett, er en flybillett som sendes pr. frem e-post. Alle nødvendige reisedetaljer er inneholdt på ditt e-ticket slik som: reservasjonsnummer, reiserute, avgang- og ankomsttider m.m.Når du mottar ditt e-ticket bør du printe den og ta i med flyplassen og underveis på hele reisen. I flyplassen vises fram e-ticket ved innsjekking skranke for utlevering av boardingkort, eller man kan benytte reservasjonsnummeret til selv å sjekke inn på dit innrettet maskiner i avgangshallen.
Hva er en servicepakke?
I forbindelse med reisebestillingen din kan du tegne en servicepakke til 95 kr. pr. ordre. Servicepakken gir deg mulighet for å legge til ønske om spesialmat (f.eks. vegetarianer, muslimsk) og seteplassering (gang/vindu) på oversjøiske flystrekninger. Merk at det ikke kan bestilles servicepakke ved visse lavprisselskap, slik som Sterling, Sterling Blue, Hapag-Lloyd m. fl.
Hva er forskjellen på en twin og dobbelt rom?
Hvis man booker en twin rom, får man en rom med to seperate senger. Bestiller man en dobbeltrom får man en dobbeltseng. Merk imidlertid at ikke alle hotell tilbyr dobbeltsenger, så sjekker opplysninger nøye når hotellrommen bestilles.
Hva er rettighetene mine som flypassasjer?
17. februar 2005 tro nye regler om flypassasjerers rettigheter i kraft. Reglene stammer fra en EU forordning (261/2004). Denne forordningen erstatter den gamle reguleringen. De nye reglene medfører bl.a. at størrelsen på kompensasjonsbeløpene for boardingafvisninger er forhøye. Hit kommer at det er innført regler om rettighetene dine ved avlysninger og lange forsinkelser.
Vær oppmerksom på at det er en rekke betingelser, som skal være oppfylte, før du som forbruker er berettiget til økonomisk kompensasjon.
Du kan lese om flypassasjerers mer om rettigheter hos Danmarks reisebureau Forening og Københavns flyplass
Hva gjør jeg hvis bagasjen min blir skadet/ikke dukker opp?
Er bagasjen skadet eller dukker den ikke opp ved ankomsten til reisemålet eller ved hjemkomsten, skal dette anmeldes til flyselskapet på reisemålet. Flyselskapet lager en såkalt PIR (Property Irregularity Report), som brukes ved en eventuell internasjonal ettersøking av bagasjen som dokumentasjon for at den er borkommet og som dokumentasjon i forbindelse med en forsikringssak. Det er kundens eget ansvar at en slik rapport blir fylt ut.
Hvis reiseforsikringen ikke dekker ved bortkommen bagasje, henvises til ens innboforsikring, som i visse tilfeller så dekker. Erstatningskrav rettes direkte til flyselskapets kundeservice.
Defination på Pakkereise
En pakkereise er en reise som består av minst 2 av følgende elementer: Transport, innkvartering samt annen turismessig ytelse (som utgjør en vesentlig del av reisen). Reisen skal dessuten vare minst 24 timer eller inkludere en overnatting. For å være dekket av Loven om Pakkereiser (LOV nr. 472 av 30/06/1993) er det en forutsetning at de forskjellige ytelsene er kjøpt samlete og betaling finner sted til samme virksomhet.
Hva skjer det i tilfeller av streik?
Vi opptrer som agent for flyselskapene, og det er alene flyselskapene som har ansvaret for at transporten utførelse. I tilfeller av flystreik eller annen streik som påvirker luftfarten, kan reisebyrået eller flyselskapet være behjelpelig med endring av reservasjonen. Dette kan imidlertid først la seg gjøre i det øyeblikket en streik er en realitet, og utelukkende ifølge flyselskapets anvisninger. Er en streik varslet – og altså enda ikke trådd i kraft – er det på den reisendes eget regningen, såfremt man ønsker å endre eller annullere en reservasjon.
Hvilke bankkort kan jeg betale med?
Man kan betale online med: Dankort, Visa, Diners Club, Mastercard, Maestro, Visa Electron, American Express, JCB og Edan-kort såfremt disse kortene er utstedt i Skandinavia. Det er gratis å betale med Dankort. Ved øvrige kredittkort tilkommer et mindre gebyr.
Hvilke passregler gjelder ved reiser til USA?
Siden 26. oktober 2004, har USA krevd at passen din skal være maskinlesbar, hvis du ønsker å reise inn i USA. De amerikanske myndighetene stiller om krav dessuten at pass utstedt etter 26. oktober skal være biometriske. Alle danske pass, som er utstedt etter 1. mars 1997 er maskinlesbare. Pass utstedt etter 1. august 2006 er biometriske og maskinlesbare. Du skal altså bare ha fornyet passen din i forbindelse med reise til USA, hvis passen din er utstedt før 1. mars 1997. Merk dessuten at barn skal ha sitt eget pass, og ikke må stå innskrevet i foreldrenes.
Les mer om passregler til USA på Politiens hjemmeside .
Hvilke tollregler gjelder for reisemålet min?
Man kan se de gjeldende tollreglene for nettopp reisemålet din på Told & = Skatts hjemmeside . Her kan du få hjelp til hvordan tollreglene er før avreisen din, under reisen, og hva du må ha med hjem.
Hvor mye bagasje må jeg bli med?
Bagasjeregler kan variere fra flyselskap til flyselskap. De mye meie regler er imidlertid at man innen Europa og Asia høyst må ta med 20 kilo innsjekket bagasje pr. person og max. 5 kilo håndbagasje. Lavprisselskap kan imidlertid ha andre regler, hvor du skal betale pr. stk./kilo bagasje som tas med.
Ved reiser til USA må man høyst ta med 2 kofferter av max. 23 kilo pr. stk. pr. person.
Hvordan bestiller jeg bestemte sitteplasser i flyet?
I forbindelse med reisebestillingen din kan du tegne en servicepakke til 95 kr. pr. ordre. Servicepakken gir deg mulighet for å legge til ønske om seteplassering (gang/vindu) på oversjøiske flystrekninger. Merk at det ikke kan bestilles servicepakke ved visse lavprisselskap, slik som Sterling, Sterling Blue, Hapag-Lloyd m. fl.
Hvordan bestiller jeg de billigste flybillettene?
Hvis du ønsker en så billig flybillett som mulig, har du herunder 5 gode fiff til å finne det du søker:
1) Bestill i god tid
2) Vær reist vekk natten mellom lørdag/søndag
3) Vær ikke bortreist mer enn 1 måned
4) Reis på hverdager istedet for helger
5) Overvei en mellomlanding fremfor direkte fly
Hvordan bestiller jeg en avbestillingsforsikring?
Ønsker man å gardere seg i tilfeller av sykdom før avreisen, bør man tegne en avbestillingsforsikring, som med en legeerklæring gjør det mulig å få billetten refundert. En sygdomsafbestillingsforsikring kan bare tegnes samtidig med reisas bestilling og kan ikke sies etterfølgende opp. Når du bestiller en reise online blir du spurt underveis i bestillingsprosessen om du ønsker en avbestillingsforsikring, og skal hit bare svare ja eller nei.
Hvordan bestiller jeg en reise?
Fra forsiden av hjemmesiden vår taster inn du en avreiseby og reisemål. Deretter velger du på en kalender dine ønsket reisedatoer samt angir hvor mange voksenene/barn det deltar på reisen. Deretter klikker du på “søk” knappen og systemet vil presentere deg for en rekke reiseforslag med forskjellige flyselskap.
Reiseforslagene sorteres med de billigste prisene øverst.
Når du har funnet den reisen du ønskes klikkes på “bestill” og du vil deretter bli bedt om å taste inn en rekke opplysninger, slik som navn, adresse osv.. Deretter vil systemet automatisk føre deg til en betalingsside, hvor det kan foretas online betaling med Dankort og en rekke kredittkort. Så snart betalingen er gjennomført vil du motta en betalingskvittering og flybilletten din vil bli sendt pr. frem e-post innen få minutter. God reise!
Hvordan betaler jeg reisen min?
Når du bestiller en reise presentert du som det siste i bestillingsprosessen for en ordrebekreftelse/faktura. Fra denne siden kan du
betale online med diverse kredittkort. Du betaler intet kredittkortgebyr når det betales med kort.
Hvordan kan jeg bestille babyheis/bassenget?
Man kan på lengre flystrekninger anmode flyselskapet om en babyheis/vugge. Det er imidlertid et begrenset antall heiser på flyet, og man kan derfor aldri være sikker på at denne servicen kan bekreftes.
Hvordan pakker jeg håndbagasjen min?
Pr. 6. november 2006 har EU vedtatt nye regler og sikkerhetsforanstaltninger for passasjerer og håndbagasjen sin. Reglene begrenser mengden av flytende materialer som må tas i med håndbagasjen, og gjelder for alle passasjerer som reiser fra og via EU-flyplasser, uansett hvilket reisemål det reises til.
I håndbagasjen er det bare tillatt å ta med flytende materialer i beholdere, som maksimalt kan romme 100 milliliter (1 desiliter). Man må vel ta med mer enn en beholder i håndbagasjen, men ikke flere enn det kan være i en gjennomsiktig, gjen-lukke-lik pose med et volum på max. 1 liter. Ved sikkerhetsettersynet skal flypassasjerer vise fram de beholderne man tar med, som inneholder flytende materialer. Samtidig innføres krav om at man skal ta av yttertøy og ta ut bærbare datamaskiner og annen større elektronikk av håndbagasjen innen sikkerhetsettersynet.
Visse væsker og væskeformige stoff er unntatt fra EUs regler. Det dreier seg f.eks. om babymat, medisin o.lign., som må tas til med bruk på reisen i større kvanta enn 100 milliliter. Man bør imidlertid være forberedt på at sikkerhetspersonalet kan forlange bevis for væskens ekthet.
Man vil fortsatt ha mulighet for å ta med væsker og væskeformige stoff, som er anskaffet etter at man har passert sikkerhetsettersynet, hvis:
1) Det er kjøpt i en butikk, hvor man viser boardingen sin pass (f.eks. tollfrie butikker)
2) Det er kjøpt om bord på et fly fra et EU-flyselskap.
Ovenstående varer skal imidlertid oppbevares i en forseglet pose helt frem til sluttreisemålet.
For ytterligere informasjon om gjeldende håndbagasjeregler henvist til Statens Luftfartsvæsen
Hvorfor kjøpe en reiseforsikring?
D. 1. januar 2008 tro nye regler i kraft for reisesykeforsikringen, og dette innebærer bl.a. at du selv betale alle kostnader til hjemreise, som skyldes sykdom og ulykker, bortsett fra reiser på Færøyene og Grønland.
Dessuten endret dekningen på det gule trygdekortet seg, og legebehandling dekkes nå bare i EU, Færøyene, Grønland, Sveits, Norge og en rekke små europeiske stater. Les mer om de nye reglene pr. 1. januar 2008
Vi anbefaler derfor alltid at man tegner en reiseforsikring, uansett om man reiser innenfor eller utenfor Europa.
Hvorfor varierer prisene så mye?
Flypriser varierer hele tiden alt etter tilbud og etterspørsel, valutakurser samt stigning/fall i drivstoffpriser. En pris du finner på internett i dag, kan være enten billigere eller dyrere i morgen, og disse utsvingene kan ikke unngås eller forutses.
Vi får ofte spørsmålet om det er beste å bestille reisen i god tid, eller ha is i magen og vente til siste øyeblikk? Svaret er dessverre ikke entydig …
Erfaringen vår er imidlertid at oftest er den en fordel å bestille i god tid da det her er det flest av de billige plassene å velge imellom. Men andre ganger lanseres det supertilbud med kort varsel, som kan være billigere enn hvis man hadde bestilt for 6 måneder siden. Så vi kan dessverre ikke råde deg om nøyaktig det du skal gjøre, og vi kan derfor bare anbefale at du slår til når du synes prisen er den riktige.
Når er hotellreservasjonen bekreftet?
Så snart man har mottatt en e-postbekreftelse. Sjekk alltid at de mottatte reisedokumentene er korrekt.
Når skal jeg betale?
En flyreise skal betales samme dag som bestilling foretas. Hvis ikke, faller bort reservasjonen automatisk.
Når skal jeg sjekke-in?
I europeiske flyplasser anbefales innsjekking minimum 2 timer før avreise. I oversjøiske flyplasser 2-3 timer før avgang. Sjekk med vedkommende flyselskap for nøyaktige innsjekking tider. Vær oppmerksom på at det kan være ventetid ved innsjekking skrankene samt kø ved sikkerhetskontrollen (særlig i sommerperiode/høysesong).
Jeg er dårlig gående og har bruk for hjelp på reisen
Er du svært dårlig gåender ble du bitt ved bestillingen opplyse hva slags hjelp du har behov for i forbindelse med reisen. Man har mulighet for (gratis) å bestille rullestol-service, som består i at man hentes ved innsjekking skranke og kjøres til/fra flyet. Det er avgjørende at reisebyrået får å vite nøyaktig hvor mye hjelp man har bruk for, for å kunne bestille den rette servicen. Reisebyrået skal f.eks. vite om man kan gå opp av en trapp eller ikke, og om man selv kan gå fra rampen til flysetet eller skal transporteres hele veien.
Jeg har mistet bagasjen min, hva gjør jeg?
Flyselskapet ivaretar den innsjekket bagasjen og har ansvaret for at bagasjen når fram samtidig med passasjeren. I tilfeller av skadet, forsinke, bortkommet eller ødelagt bagasje skal passasjeren raskt mulig underrette flyselskapet skriftlig. I tilfeller av skader på innsjekket bagasje skal passasjeren klage skriftlig senest innen 7 dager, og i tilfeller av forsinkelse senest innen 21 dager, i begge tilfeller regnet fra den dagen hvor bagasjen er stilt til rådighet for passasjeren.
Du har krav på kompensasjon for skadet, forsinke og/eller bortkommet bagasje. Les mer om gjeldende regler på Statens Luftfartsvæsens hjemmeside.
Jeg sitter i rullestol og skal reise, hva gjør jeg?
Sitter du i rullestol og skal ut og reise er det en rekke opplysninger som er nødvendig for reisebyrået å innsette i reservasjonen din.
Opplys derfor alltid ved bestillingen hvis du er rullestolsbruker samt hva slags rullestol du benytter (manuell/elektrisk og om tørr- eller våtbatteri).
Det er også nødvendig for reisebyrået å vite graden av mobilitet/immobilitet og såfremt det er viktige medisinske opplysninger.
Kan jeg endre navn på en flybillett?
Enkelte flyselskap slik som SAS og Sterling tillater navneendring på billetter mot et gebyr, såfremt endringen foretas min. 48 timer før avreisen.
Langt de fleste flyselskapene tilbyr imidlertid ikke denne servicen. Kan flyselskapet ikke akseptere en navneendring er man i verste fall nødsaget til å kjøpe en ny flybillett.
Kan jeg få med golfutstyr om bord på flyet?
Visse flyselskap tillater at golfutstyr kan tas gratis med når bare den samlede vekten ikke overskrider den maksimale tillatte bagasjevekten pr. person. Andre flyselskap forlanger et gebyr for medbringelse av golfutstyr.
Kan jeg la være med å benytte utreisen?
En flybillett/flykuponger skal ALLTID benyttes i kronologisk rekkefølge. Benyttet utreisen på en flybillett ikke, forbeholder flyselskapet temmelig seg til å annullere hjemreisen uten varsel.
Kan jeg ta med våpen på reisen?
Ja man kan vel ta med våpen til sport- og jaktbruk på flyet. Våpenet skal skilles ad og pakkes forsvarlig i en våpenveske som skal deklareres ved innsjekking skranken i flyplassen. Ammunisjon (max. 5 kilo) skal likeledes pakkes forsvarlig men i den innsjekket bagasjen (må ikke pakkes i håndbagasjen).
En reise med våpen er knyttet med strenge sikkerhetssjekker og det kan være forskjellig fra flyselskap til flyselskap hvad det forlanges.
Kan man betale depositum og restbeløp senere?
Nei, du kan ikke dele betalingen i 2 omganger. En reise skal betales samme dag som den bestilles. Hvis ikke, er prisen ikke lengre gyldig og reservasjonen faller derfor bort.
Kan flybilletten min refunderes?
Det avhenger av reglene på den billetten du har kjøpt.
Kan barnet min reise alene på en flyreise?
Barn fra 5 år må vel reise alene, imidlertid med assistanse fra flyplasspersonale. Skal du bestille en reise til et uledsaget barn er det en rekke opplysninger som reisebyrået skal ha, før reservasjonen kan bekreftes:
– Barnets fulle navn i henhold til pass
– Barnets fødselsdato og år
– Fulle navn, adresse og tlf. nr. på barnets forelder/kontaktperson i avreiselandet
– Fulle navn, adresse og tlf. nr. på barnets forelder/kontaktperson i ankomstlandet
– Opplysning om hvilken (T) språk barnet snakker
Kan vi bestille eget sete til babyen vår?
Babyer under 2 år sitter ikke på sitt eget flysete, men skal sitte på skjødet av en forelder. Man kan imidlertid bestille et separat sete til babyen, hvor dette kan sitte f.eks. i et barnesete. Ønsket separat sete til baby, skal dette opplyses ved bestillingen da det har innflytelse på billettprisen. En baby med eget sete vil nemlig skulle betale en høyere pris, svarende til normalprisen for en barnebillett (over 2 år).
Flyplassskifter ved mellomlanding, hvem betaler transporten?
Skal du på en reise, som krever mellomlanding og samtidig flyplassskift (f.eks. i London mellom Heathrow og Gatwick flyplass og Paris mellom Charles de Gaulles og Orly flyplass), gjør vi oppmerksom på at transporten ved flyplassskifter/mellomlanding ikke er inkludert i prisen du har betalt for flybilletten din. Utgiftene til dette skal slik avregnes lokalt og på eget hånd.
Må jeg bli med medisin på flyreisen?
Du kan fritt reise med normale legemidler til eget bruk, f.eks. hodepinetabletter, giktmedisin mv. – uten euforiserende stoff.
Tar du euforiserende (narkotiske) stoff skal du være oppmerksom på at stort sett alle land – også Danmark – er gitt regler om kontroll. Det betyr at du ikke fritt må innføre eller besitte legemidler, hvor slike stoff inngår.
Når du reiser til et annet land, har du selv ansvaret for å undersøke hvilke legemidler med euforiserende stoff du fritt kan ta med.
Hvis du er i tvil om det du må ta av med medisin på reisen, kan du alltid snakke med apoteket din eller legen din. De kan opplyse om medisinen din inneholder euforiserende stoff, men ikke om et bestemt land vil kreve medisinattest.
Hvis du blir medisin med euforiserende stoff og skal ut å reise, bør du sikre deg best mulig ved å få en attest. Attesten fås på apoteket (gratis) og inneholder alle nødvendige opplysninger.
Du skal ha en attest for hvert legemiddel med euforiserende stoff, som du skal ha med på reise. Den gjelder for reisens lengde – imidlertid i høyst 30 dager.
Du skal huske å ta med passen din for å få en attest. Du skal ta med den originale attesten på reisen. Ytterligere informasjon kan finnes på Helsedepartementets hjemmeside
Servert det mat om bord på flyet?
Innen Europa er det bare få ruteflyselskap som tilbyr gratis måltid om bord. Istedet er det en salgsvogn om bord, hvorfra man kan kjøpe lettere måltid, snacker og diverse drikkevarer. Ved oversjøiske reiser er det gratis mat/drikker om bord.
Skal barn ha eget pass?
Etter 1. oktober 2004 kan barn ikke lengre tas i opp foreldres eller andre voksenene pass. Barn skal i stedet ha sitt eget pass. Hvis et barn er opptatt i en pass før 1. oktober 2004, kan barnet fremdeles reise sammen med passens eier, men bare til og fra de landene som fremdeles aksepterer innreise av barn uten eget pass.
Les mer om gjeldende regler på Politiens hjemmeside .
Skal jeg gjenbekrefte hjemreisen min?
Ja, du bør gjenbekrefte hjemreisen din når reisen foregår utenfor Europa.
Visse flyselskap forbeholder temmelig seg til å annullere plassene, hvis ikke de gjenbekreftes senest 72 timer før planlagt hjemreise. Dessuten kan det
forekomme endringer i reisetidene etter at man er reist ut, og derfor er det alltid en god ide å sjekke hjemreisetidspunktet og så kan man jo samtidig foreta gjenbekreftelse.
Skal jeg ha visum til USA?
Som dansk statsborger kreves det ikke visum til USA, når du reiser dit som turist og høyst skal oppholde deg i USA i 3 måneder. Vær oppmerksom på at man etter 26. oktober 2004 skal være i besittelse av en maskinlesbar pass for å kunne innreise i USA. Det vil si at passen skal være utstedt etter 1. mars 1997. Dette gjelder også barn og spedbarn, som etter 26. oktober 2004 skal ha sitt eget pass.
Skal jeg ha visum?
Det er den reisendes eget ansvaret å undersøke om det kreves visum til det reisemålet man skal besøke. Vær dessuten oppmerksom på eventuelle krav om transittvisum ved mellomlandinger. Man kan finne opplysninger om visumregler for danske statsborgere på Udenrigsministeriets hjemmeside . Bestill aldri flybilletten din før du har undersøkt visumregler.
Skal jeg ta med pass når jeg reiser innen Danmark?
Det er ikke nødvendig å ta med pass hvis man som dansk statsborger reiser innenriks i Danmark. EU påbud forlanger imidlertid at man skal kunne vise fram billed legitimasjon, eller legitimasjon med CPR nummer, f.eks. et trygdebevis.
Skal man selv sørge for bagasjen sin ved flyplassskifter?
Skal du på en reise, som krever mellomlanding og samtidig flyplassskift (f.eks. i London mellom Heathrow og Gatwick flyplass og Paris mellom Charles de Gaulles og Orly flyplass), gjør vi oppmerksom på at man selv skal transportere bagasjen sin mellom de to flyplassene. Bagasjen vil nemlig ved flyplassskifter ikke bli fraktet til slut-reisemålet.
Tidsendring – ved tilslutning med tog. Kan jeg få erstatning?
Det hender at det oppstår tidsendringer på en flyreise. Skjer dette, og har man allerede bestilt annen transport i forbindelse med flyreisen (f.eks. tok/buss transport til/fra flyplassen), gjør vi påmærksome på at flyselskapet ikke er forpliktet til å erstatte denne utgiften. Ønsker man å gardere seg for slike tilfeller, kan man tegne en reiseforsikring.